Nekromanti Nu har man sett filmen... men ändå inte

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför dricka läsk när det finns must?

"Merry var en limesmakande läskedryck som fanns när vi var unga."

På 1400-talet eller? Jag har aldrig hört talas om en läsk med dylikt namn. Cuba-cola däremot, det är grejer det. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För mig är de bägge Jar-Jar Binks i alla fall...

På 1400-talet eller? Jag har aldrig hört talas om en läsk med dylikt namn.
Den är i alla fall ung nog att det fanns en TV-reklam om den: någon brud gick om kring omkring och var mystisk i någon sorts klubbmiljö, och alla viskade "who is she?"; slutkommentaren (underförstått från tjejen, men ljudet var liksom pålagt efteråt bakifrån ni vet) var: "I'm Merry. Merry/Marry (obs dubbeltydigt) me."

Och bild på grön flaska.

Jag minns distinkt att jag såg den reklamen, och eftersom jag ALDRIG såg någon TV-reklam innan jag började plugga på högskolenivå, så måste det vara... jag var typ 20 då, och jag är född -71, så senast 1991 kan den ha försvunnit.

Är du äldre eller yngre än 13, walium? :gremgrin:

Erik
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Merry är ett norrländskt fenomen (ot) ...

Merry, likt Portello och Dr Pepper, bryggs inte av de stora jättebryggerierna utan av lokala bryggerier i mellersta/norra Sverige.

Därför kan de vara svårfåtagbara på södre breddgrader.

Men såvitt jag vet finns Merry fortfarande kvar. Jag ska kolla för säkerhets skull nästa gång jag är i Strömsund (Jämtland för er som är geografiskt handikappade).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
walium dricker guleböj

"Är du äldre eller yngre än 13, walium? "

De som har mött mig säger att jag ser ut som om jag vore 70 men uppför mig som jag vore fem så jag vet faktiskt inte. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Mina intryck [Långt och högvis med spoilers]

Nu tillhör även jag den lyckliga skara som sett Return of the King. Eller lycklig och lycklig. Det får ni avgöra själv vad ni tror jag tycker när ni läst klart.

En liten parentes: Toakön var alldeles för lång innan filmen, så min blåsa var under ständig explosionsrisk. Ni kanske inte vill höra mer om det...?

Jaja, hur som helst? När filmen startade så började det med en liten eka på en liten sjö. "Vafan är det här"? tänkte jag. Bitarna föll på plats och Sméagol hade dräpt sin vän Déagol, tagit ringen och börjat sin övergång till det odjur han är. Genialiskt! Andy Serkis passar så otroligt bra som Gollum, och jag blev uppriktigt förvånad när jag kände igen killen i början av filmen, under all datorgrafikonani som Gollum faktiskt är.

Att inte lappa ihop hålet runt Saruman var, enligt mig, en grov miss och jag känner lite att "Väntahärnu? Fattas det inte något?". Det är ju ett klart ämne för den förlängda versionen, men i vilket fall, jag hade gärna sett en hel film för mina 20 betalda kronor. :gremgrin: Skämt åsido, jag saknar Saruman och Grima, men inte så mycket att det förstör känslan. Att Pippin bara hittar Palantiren gör mig inte särskilt mycket det heller.

Palantiren, ja! Otroligt vacker pjäs, den där spelkulan. Passade bra in i min bild av palantirerna från boken, utan att för den sakens skull kännas malplacerad i Peter Jacksons Midgård.

Hmm... Alla snabba klipp och hopp, som förvisso är perfekta i filmen i stort, gör att jag inte riktigt har koll på vad som händer när, men ni får ha överseende med det.

Den lovordade biten om Pippins sång, det hopplösa anfallet mot Osgiliath och Denethors frossande var precis lika bra som ni redan har konstaterat. Mycket krävs för att lyckas med något sådant, och Peter Jackson gjorde det. Helt lysande!

Stora slaget, då? Nog är det det fantastiskt alltid. Enorma mängder orcher, troll och annat oknytt mot den vita staden. Vackert. Episkt. Men det känns på något sätt som att den biten klarades av i och med slaget vid Helms Deep. Sorgligt men sant, den striden gav mig inte mycket, mer än...

...två saker. Ett: Jag tycker Legolas är heltuff, jag erkänner. När han fällde Olifanten, jag njöt varenda sekund och jag vet att Peter Jackson visste att han skulle få en del av publiken att njuta av just det. Andra har svårt för den glättiga gladaction som Legolas står för i och med det där, men den behövs. Mitt i alla "trista" svärdsfighter, med läskigt snabba klipp och scener som blir nästan helt oöverskådliga, ser vi hur Legolas gör en enmansshow på ett otroligt vackert sätt. Jag gillar det.

Två: Ryttarnas attack mot orcherna. Jag rös av vällust då. Hur Theoden peppar dem, hur Merry och Eowyn osäkert, men till slut fullt ut, följer med på härskarornas rop: "Death! Death! DEATH!". Helt otroligt!

Och det för mig osökt in på den undersköna Eowyns del i sagan. Hon är vacker, det har de flesta redan konstaterat. Hon är perfekt som Eowyn, även det redan konstaterat. Hon är en väldigt duktig skådespelerska, och det är inte nämnt nog många gånger. Allt hon gör, alla rörelser, alla repliker, allt är perfekt, hon är perfekt.

Shelob. Usch, henne (?) gillade jag inte alls. Nog för att jag visste att hon skulle se ut som en spindel, men jag hade räknat med något lite mindre spindelaktigt. Bland alla konstiga varelser så finns hon och är så "tagen-från-vilken-annan-film-som-helst-med-en-stor-elak-spindel-i". Någon twist kunde hon väl ha fått?

Avsaknaden av en äkta humorfigur gjorde mig glad. Ingen av humorn kändes krystad, så som Gimli gjorde i De Två Tornen. Underbart. Och alla bjöd de på en liten gnutta humor. Där ser ni! Man behöver inte luta sig tillbaka mot än särskild källa till "humor". Låt alla ta del av kakan.

För att återgå till Gollum. Hans dialoger med sig själv är helt lysande även i den här filmen. Det förvånar mig inte det minsta. Att han smider ränker för att få Frodo att "överge" Sam gör honom ännu mer mysig i mina ögon. Det finns en intelligens bakom då blå, stora ögonen, och den borde kanske ha spelats på ännu mer?

Vad finns kvar? Ja, de dödas armé, var helt klart passande. Jag kanske tycker att Peter Jackson kunde spara lite grann på det gröna ljuset i den här filmen, men det gör inte det minsta egentligen. En småsak, bara. Mmm...de dödas armé med blått skimmer... argh... *dräggel*

Gandalf får äntligen visa vad han går för. Han är inte bara en mäktig trollkarl, utan även än kämpe av sällan skådat slag. Striderna där han är inblandad är en fröjd, och särskilt den i Gondor där han kör Two-weapon fighting med stav och svärd. Helschysst!

Hmm... Return of the King, ja... Borde jag nämna vad jag tycker om Aragorns insats? Ja, jo, det tänker jag vare sig ni vill eller inte. Viggo Mortensen är lysande som Aragorn, det är bara att medge. Med ett uns av osäkerhet, precis som det ska vara, strider han för seger i ett omöjligt krig... och vinner. Anduril är ett lagom långt svärd, dessutom. Fast ändå, det som gjorde hela filmen var Aragorns suck vid kröningen. Den var verkligen guld värd.

Det känns som att jag kommer missa väldigt mycket i min genomgång. Jag har inte lyckats smälta allt, och vissa saker känns inte heller helt smältbara än. Det krävs en extended version och jag har redan börjat längta till den. Till den och till DVD-packen med alla extended versions + LotR Jr.

Nå, vad tror ni? Gillade jag filmen? :gremsmile:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Mina intryck [Långt och högvis med spoilers]

"Nå, vad tror ni? Gillade jag filmen?"

Jag gissar att du tyckte den var hyfsad :gremgrin:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
En gång såg jag den bara en gång

Liksom, behöver jag skriva **SPOILER**?

Jag tycker det var bra med en lugn inledande scen som utvecklar hur Smeagol fick tag i ringen.. Att Smeagol inte är ond utan blev förvriden.. Att det var av ringen, tycker jag visserligen inte kom fram..

Pippins sång.. Skön sångröst som väl passade med låten... och klippen sedan mellan de olika sekvenserna under sången.. Åååh... Ruskigt bra..

Den vita staden Minas Tirith.. En mäktig kreation..

Bilderna på kvinnan som höll om sitt barn när Minas Tirith var under attack.. Bra att fokusera på "det vanliga" folket..

Den beridna attacken mot orcherna.. Helt underbar! Behöver jag utveckla?

Gollums pupiller som växlade mellan små och stora, beroende på om han var "den onda" eller "den goda".. Jag vet inte om jag inbillade mig det, men tyckte mig se det iaf.. Man kan se det när han snackar med sin spegelbild..

Sam - eller snarare skådespelaren... Han bör få en Oscar för bästa biroll.. Hans arbete med sin roll är underbar.. Han bär en del av filmen på sina axlar (bokstavligt i slutet :gremwink:)..

Jag tycker Legolas och Gimlis bodycount-räknande är charmigt.. Det känns som en pik mot koboldiga rollspelare.. :gremsmile:

Musiken i filmen är en stor del av filmen.. Ruskigt bra soundtrack..


Konstigheter:
När Pippin hittar "glaskulan" (kommer inte ihåg vad den heter).. Detta har visserligen redan nämnts, så jag säger inget mer..

Den andra konstigheten är hur Sam kom förbi alla orcher när han räddar Frodo genom att hugga ner en orch.. Tidigare scener visade ju klart att det fanns mängder med orcher på undervåningen.. D(r)og de alla? Visserligen mötte han tre orcher innan som han slaschade ner lite sisådär med en handsnärt..

Det var lite hoppigt, just tidsmässigt.. Man fick anta att det gick lite tid, utan att det i filmen märktes.. Jag tänker på ritten från Isengard till Rohan, arméförflyttningen från Rohan till Minas Tirith, med mera.. Nästan alla längre resor tog ingen som helst tid tycktes det.. Ett annat exempel är när Sam bär Frodo på axeln.. Hur hinner han tillryggalägga hela den stäckan till vulkanen under den tid som de andra klippen tar innan hans nästa klipp? Han har ju dessutom Frodo på sina axlar..


Saker jag inte gillar:
Hela alltet med de dödas boning.. I början kändes det som ett äventyr i sig, men det visade sig bara bli en ursäkt för one-liners.. För one-liners blev det.. mycket och för mycket.. Det börjar med "Jag räds inte döden" från Aragon och sedan blir allt som utspelas därefter bara one-liners (har jag fått fram min poäng att det bara var "coola" kommentarer under det deläventyret och att jag störde mig på det? :gremwink:)..

Legolas och Gimli.. Bakgrunden till deras vänskap är som bortblåst, vilket gör att man inte förstår riktigt när Legolas säger "Men kan du tänka att dö bredvid en frände?" till Gimli.. En mening som annars är riktigt bra, för då lyser deras vänskap genom.. Att Gimli endast reducerats till en comic-relief gillar jag inte.. Att höra folk skratta åt honom i biosalongen, även när han är seriös ogillar jag skarpt.. Möjligtvis för att jag brukar få samma reaktioner IRL.. Och Legolas och hans sköldåkande och Fred Flinta-glidande på snabeln.. Uuurrrk.. Allt annat med honom kan jag lätt svälja, som att han har övernaturlig balans, men detta?

Honmonstret.. Det här är nog en miss från boken, men hur fanken lyckades jättespindeln döda orcher när hon inte ens lyckas döda en ynkans hob?

Saurons ögas ljusstråle som den kastade iväg.. Den såg riktigt "ful" ut, alltså overklig..

Bluescreentekniken.. Det ser sällan snyggt ut.. Det blev väldigt framträdande i den scen då Aragon går ut till Legolas som står på någon terass.. Ljussättningen i bluescreentekniken i denna film var rätt dålig.. Fast det kanske är jag som är överkänslig? Ljuset känns som om det kommer "från fel håll" och dessutom har fel.... nyanser..

Jag irriterade mig på alla one-liners som förekom.. Visst.. Vissa passade perfekt men resten kändes mest intvingade för att göra filmen coolare.. Några av de one-linersarna var bra, men var ibland placerade helt fel och därmed gjorde de dåliga..

Vad som hände mellan Faramir och Eowyn försvann helt..


Helt klart den maffigaste filmen och en klockren avslutning.. "Missarna" bortser jag gärna från.. Faktum är att denna film är den första som jag någonsin kommer att se två gånger på bio (iaf planerar jag det).. Det var mycket lugna scener, trots två stora fältslag.. Jag ger en femma till den här filmen, där jag bara gett fyra till första och en knapp fyra till den andra filmen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som givetvis tog alla citat från minnet, då han inte är någon övernaturlig snubbe som har fotografiskt minne
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En gång såg jag den bara en gång

"Den andra konstigheten är hur Sam kom förbi alla orcher när han räddar Frodo genom att hugga ner en orch.. Tidigare scener visade ju klart att det fanns mängder med orcher på undervåningen.. D(r)og de alla?"

De slog ihjäl varandra. Det antyds bara i filmen, men i boken så blir orcherna i tornet osams med orcherna som kommer från Barad-dûr, varpå de helt enkelt slår ihjäl varandra.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: En gång såg jag den bara en gång

Jag tycker det var bra med en lugn inledande scen som utvecklar hur Smeagol fick tag i ringen.. Att Smeagol inte är ond utan blev förvriden.. Att det var av ringen, tycker jag visserligen inte kom fram..

Nä. Jag tycker inte alls om den. Visst, scenens koncept är bra, men Serkins förstör den fruktansvärt. Jag tänkte mig en bönande och beendes Smeagol, inte en som ser efterbliven ut och säger 'jag vill ha ringen ge mig ringen' istället för 'ååååååå snälla älskade kusin kan jag inte få den det är min födelsedag å aaaaaaallt!'. Att han dessutom SER psykotisk ut från början sabbar rätt mycket.

Jag tycker Legolas och Gimlis bodycount-räknande är charmigt.. Det känns som en pik mot koboldiga rollspelare..

Jag saknade det från böckerna ända till Gimli säger 'four, master elf!' eller hur många det nu var (shit, jag kan nästan hela filmen utantill men kommer inte ihåg?) och Legolas svarar 'Seventeen!' (den är jag lite säkrare på dock) och Gimli grymtar.

Hela alltet med de dödas boning..

Jag håller med, även om den är välspelad av Mortenssen. Allt det gröna var lite väl så.. MEGAKAOSODINGGRÖNT typ. Särskilt som Minas Morgul lös i grönt när Sam och Frodo promenerade förbi med Gollum.

Legolas och Gimli.. Bakgrunden till deras vänskap är som bortblåst

Neej då. De rider ju alltid på samma häst och det är ju bara de som pratar som vänner på slagfältet. 'That still only counts as one!' - säger man så till någon annan än sin vän? Dessutom så behövde det hintas på NÅTT sätt, annars har en betydande del av böckerna gått förlorad för mig.

Vad som hände mellan Faramir och Eowyn försvann helt..

Ja, trettio sekunders film från Läkandets hus hade fixat en hel del relationsgrejer faktiskt. Nu stod de ju bara bredvid varandra på kröningscermonin och de som inte läst boken i min posse fattade inte att de var tillsammans.

När Pippin hittar "glaskulan" (kommer inte ihåg vad den heter)..

Den heter palantir, och han hittar den faktiskt i boken också. Eller snarare, han plockar upp den och ger den till Gandalf efter att Ormstunga har försökt kasta den på Gandalf.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu har jag äntligen sett filmen. Visserligen hamnade jag på en usel plats och var tvungen att gå på toaletten precis när Frodo traskade ner i spindelhålan, men jag tänker ändå kommentera lite saker som jag fastnat för.

Spökarmén var väldigt bra och jag tycker att det var helt rätt att inkludera den mer än i vad Tolkien gör i boken.

Inledningsscenen med Smégol och Déagol var sådär. Med tanke på att hober ska ha mer motståndskraft för ringens krafter så borde de väl kunnat ha uppfört sig lite annorlunda? Hela grejen med Gollum är ju att han ifrån början inte skulle ha varit så mycket annorlunda än Frodo. Nu framstår han ju mest som en efterbliven lantis.

Gollum var annars mycket bra och även Sam som nog är den som jag fastnat mest för både när jag sett filmerna och läst böckerna. Men jag stör mig något oerhört på att han konstant kör med sitt undernådiga Mr Frodo trots allting som de varit igenom tillsammans.

Hela köret med Arwen och att hon skulle dö om inte Sauron besegrades kändes onödigt. Skulle inte Aragorn ha tillräckliga skäl att slåss utan det där tramset?

Minas Tirith kändes futtigt och Edoras kändes futtigt. Nog måste väl ändå Gondors väldiga huvudstad ha mer än 200-300 invånare? Både i böckerna och filmen pratas det hela tiden om hur världen står inför en omfattande förändring. Alverna är på väg bort och det är dags för människornas tidsålder. Men vilka människor ska egentligen ta över världen? Genom samtliga filmer får man intrycket av att Midgård är öde och avfolkat. Inte ens i de två mäktigaste ländernas huvudstäder verkar där finns särskilt mycket folk.

Jag är måttligt förtjust i alla bifigurer och småpåvar i Saurons orchhorder. Finns det något annat syfte med alla dessa namnlösa ledare än att sälja kort och warhammerfigurer med deras nuna? Vem var till exempel orchen med det smälta fejset?

Bristen på den mest grundläggande taktik främst bland de goda känns irriterande. Varför ens ha bågar och trebucher om man inte använder den förrän fienden står tio meter ifrån stadsmurarna? Mängder av ungdomar kommer antagligen att traska omkring i villfarelsen att medeltida stridande ser ut precis som i filmerna.

Att Saruman inte alls var med i filmen förstår jag men någon förklaring till hans öde kunde väl ändå ha getts?

Denethor var bra spelad, men kunde gott fått mer utrymme. Ser man bara filmen så får man ingen egentlig förklaring till hans galenskap, åtminstone ingen som är lika bra som bokens. Man får ingen inblick i hans forna storhet.

Varför måste oddsen i alla strider vara så dåliga? Det gäller även den förra filmen i serien. Är det inte spännande nog med 1000 man mot 10.000 orcher? Måste det vara 100 senila gamlingar mot 10.000 elitorcher? Nu när jag tänker efter så var den här kritiken nog mest riktad mot Sagan om de två tornen, men ändå.

Varför måste Legolas marknadsföras så hårt som flickfavorit? Jag menar att döda en olifant på egen hand på det sätt som han gör känns enbart löjligt. Varför måste hans agerande jämt vara så överdrivet och extremt?

Shelob var väldigt snyggt gjord, men visst kunde hon varit lite mer utmanande?

Eowyn och Faramirs kärlekshistoria kunde gott fått mer utrymme, särskilt eftersom Jackson lägger ner så mycket tid på att klargöra hur hon trånar efter Aragorn.

Det känns som den sista filmen höll ett mycket högre tempo än föregångarna trots att den var längst av dem alla.

Det blev visst rätt mycket kritik, men jag tycker ändå att det är en bra film.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
sett filmen nu,är ju iofs inte så jätte insatt i tolkien men jag kan väl kommentera det jag vill :gremlaugh:

filmen var rätt okej, tycker nog första har varigt den bästa hitills, det som stör mig absolut mest är att filmen var väldigt gay eller snarare "män gör saker till sammans och blir mer än vänner" så kändes det iaf, speciellt mellan hoberna.

wallium skrev ju lite om arwen, det som stör mig mest där är att "oj hon håller på att dö bäst du gör något" och sedan avslutas inte det helt okej, imo, då hon helt huxflux står uppe på platån i minias thirit helt okej tom...

sedan så tycker jag att slaget vid minas thirit var mindre än slaget vid helms deep och mindre storslaget

sedan så ollifanterna, hallå!? först är de stora och farliga och sedan dör de som flugor. den senen känns lite som SW5 när rebellerna flyr(från hoth är det va?) och Luke slår sönder stora vandrande metallprylar

sedan när de skall resa med gandalf och bilbo till båten så är det fyra personer (hober) som rider framför vagnen och sedan så sitter bilbo och frodo i vagnen med gandalf, vem är den fjärde hoben?

detta hörde jag från en som följde med, när sam håller frodo i famnen efter att han blivitt stungen av shelob, så skall han tydligen precis innan klippet röra på ögat :gremwink:

tillbaka till filmen så finns det en del andra saker som är störande, fast det ha ju redan tagits upp...

på det hela taget var det dock en rätt schysst film

musiken var ju fantastikst som vanligt men varför spelade de låten som de spelar när de visar hobbernas by för första gången i första filmen i en kvart i slutet?

nåja, börja fan nästan lipa(jaja, jag erkänner jag är blödig)(okej, det börja rinna en hel del)(kjeft)

nu kommer jag inte på så mycket mer, men men
kommer kanske mer :gremsmile:

//netfeed, som tycker denna filmen var okej

*notering*svarade på fel inlägg, jag är en dålig människa*/notering*
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjoohoo !!

Yepp, Yepp nuså har man äntligen sett filmen !!
Får ta & säga att det var en mycket mäktig film på många sätt.
Men, som du säger... Den kändes lite rumphuggen på nått sätt. Alal de smådetaljer som finns i boken, men inte i flmen saknar man lite.
MenMen, man kan ju inte få allt. Ska verkligen bli spännande att se extendet version när den kommer ut.

/ Johan K, en mycet lycklig biobesökare.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Saker de gjorde bra

nja hörde en komentar om det från peter om att han har 1 timme extra material men att han kommer att använda ca 30 min av det till extended!
 
Top