Nekromanti Nu har jag spelat Järn!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
Under helgens DanCon fick jag äntligen spela lite Järn. Och med självaste Krille som spelledare dessutom.

Eftersom det var ett färdigt scenario med färdiga rollfigurer blev det inget klanbyggande, utan bara lite etableringar av relationer till SLP:er.

Och eftersom vi överkom alla hinder utan våld blev det heller ingen strid – utom för att känna på stridssystemet efter att vi spelat klart.

Men resten av systemet testkördes och det var snabbt, enkelt och väldigt oivägen.

Man kan tycka vad man vill om ett T100-baserat system, men det är (åtminstone för mig) väldigt lätt att greppa hur bra ens rollis är på saker och ting.

Färdigheternas och fördjupningarnas namn samt den tillhörande procentsiffran var mer än nog för att jag skulle förstå min rollpersons styrkor och svagheter.

Och tillsammans med de fyra karaktärsdragen hade jag tillräckligt med information för att komma underfund med hurdan min rollperson var och att hänga upp min rolltolkning på.

Över huvud taget innehöll rollformuläret väldigt lite svårkrypterad info, och väldigt mycket spelbart fluff (som samtidigt är crunch – shit pomfritt va fiffigt, liksom).

Och grundegenskaper saknade jag inte alls.

Jag vill spela mer Järn.

Jag vill skriva Järn-hack.

Jag vill ha Järn-reglerna som SRD.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså, bara för att så har jag kollat upp det där nu och nackdelen med posten är ju att det är en maxvikt på 20 kilo vilket då kräver vissa.. extrema metoder för uppdelning som ändå resulterar i väldigt lite spelledare när det kommer fram. Så, det ger ju inget. MEN via DHL räcker det med en låda på en pall och några hundra kronor så är problemet löst. Billigare än att flyga! Inte lika bekvämt däremot så kanske inget man rekommenderar (säkert inte speciellt lagligt heller).

Startboxen får ju en ny innebörd dock. "I startboxen medföljer ett sett tärningar, alla grundregler, 10 formulär och en kampanj som framförs av medföljande Spelledare."

Edit: Skype är ju ett alternativ iofs. Eller egna spelledare. Järn verkar iaf väldigt bra. Måste nog köpa det, med eller utan Krille ;)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det där problemet borde verkligen vara löst vid det här laget!

RFC 1437 postades för 13 år sedan (så när som på nån månad...) och det verkar fortfarande inte finnas någon fungerande implementation.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Ett par hundralappar är det ju klart värt. Men glöm inte att räkna in kostnader för mat och uppehälle också. Vilket påminner mig:

Krille: Glöm inte att stoppa med matningsinstruktioner och sånt i lådan!

Provspelande av Järn är en av sakerna jag är mest ledsen för att ha missat, men å andra sidan var det hur striden hanterades som jag var mest nyfiken på; framför allt implementationen av zoner och hur det funkar egentligen. Jag har historiskt varit lite emot sånt men har bara senaste månaderna blivit mer och mer positiv till konceptet efter att ha hanterat åtskilliga strider i Dark Heresy.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Dante;n163673 said:
Eftersom det var ett färdigt scenario med färdiga rollfigurer blev det inget klanbyggande, utan bara lite etableringar av relationer till SLP:er.
Klanbyggande är min favvo hittills! Det har nog sålt mig lite på samberättande-grejer.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
zonk;n163719 said:
Klanbyggande är min favvo hittills! Det har nog sålt mig lite på samberättande-grejer.

Samma här! Sedan må jag ju säga att jag tycker det fungerar väldigt bra att köra kampanjer med Järn. (Även om vi iofs bara är uppe i fem spelmöten så här långt.)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Dante;n163673 said:
Man kan tycka vad man vill om ett T100-baserat system,
DIE RESULTEFFECT
1-15HELL YES!
16-30You like it, in a platonic but reverent kind of way.
31-45You _mostly_ like it.
46-55Well, it is _one way_ to make an RPG
56-65Nah! Not my cup of tea.
66-75Meh. FATAL did it better.
76-85Worst. Game. System. Ever!
86-95I'd rather eat all the sea cucumbers in the world. With stale mayo.
96-99Close GITMO! End the D100-system! Those are the two worst evils in the world right now.
00So bad it's good. In a weird way...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Nu har jag beställt Järn :) Det jag mest ser fram emot är samberättande och att spelarna i stor utsträckning själva skapar berättelsen. Som gammal (nåja) återvändare till hobbyn, känns inte hård SL-styrning längre lika kul.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Rangertheman;n193940 said:
Nu har jag beställt Järn :) Det jag mest ser fram emot är samberättande och att spelarna i stor utsträckning själva skapar berättelsen. Som gammal (nåja) återvändare till hobbyn, känns inte hård SL-styrning längre lika kul.
Tyvärr får jag väl säga att om du ser fram emot samberättande så kommer du inte att hitta så ohyggligt mycket i Järn. Förvisso är spelarna mycket delaktiga i skapandet av klanen och världen, men i övrigt så är Järn ett ganska traditionellt rollspel. Å andra sidan är Järn bra, välgjort och mysigt, och du kan säkert föra in samberättande som en del i din spelledarstil. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Dazumal;n193946 said:
Tyvärr får jag väl säga att om du ser fram emot samberättande så kommer du inte att hitta så ohyggligt mycket i Järn. Förvisso är spelarna mycket delaktiga i skapandet av klanen och världen, men i övrigt så är Järn ett ganska traditionellt rollspel. Å andra sidan är Järn bra, välgjort och mysigt, och du kan säkert föra in samberättande som en del i din spelledarstil. :)
Bara det att spelarna är delaktiga i att skapa klanen är värt mycket för mig :)
 
Top