Nekromanti Nu har jag gjort det! …

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Att rollspela en övertalning eller förhör eller något är bara dumt och tar alldeles för lång tid. Jag vill ha regler för det och de finns där. Hur bra de är lär jag få upptäcka så småningom.
Håller med till 99%. Har kört en konverterad version av "Pathfinder" i en session som SL med helt färska rollspelare och de verkade älska spelet (de kommer från WFRP-hållet). De har kört en svinlång WHFRP-kampanj och hade ruttnat på det mycket tråkiga stridssystemet i WHFRP. De fick sig en liten överraskning här kan man säga... Skill-challenges, puzzles och strider som alla är skitspännande hela tiden! Tummen upp!

Jag saknar dock en hel del i 4E. Jag tycker det är för lite inriktning på skills och för få spells.

Det är dock mycklet enklare att smälla ihop äventyr med 4e än det var med 3e, så för mig som inte har så mycket tid är detta ett utmärkt rollspel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det folk verkar sakna mest på WotC-forumen vad det gäller skills, är mot all förmodan Craft och Profession. Någon som kan förklara hur i helsike dessa skills används i spel?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Eksem said:
Det folk verkar sakna mest på WotC-forumen vad det gäller skills, är mot all förmodan Craft och Profession. Någon som kan förklara hur i helsike dessa skills används i spel?
Profession har vi använt en del när vi åkt båt och behövt manövrera ut fiender och klara stormar, även när vi använt belägringsmaskiner. Craft har vi använt när vi, ja, byggt prylar. Bärbar ramm, fler pilar, och sådant.

Min ryggmärgsreaktion inför 4E var att jag absolut måste knåpa ihop något slags husregler för Profession och Craft. Men min beslutsamhet har svalnat betydligt när jag insett att det mesta av det jag nämnde ovan och i övrigt kan komma på mycket väl kan täckas av existerande skills, ability scores eller så. Det enda är väl om man vill påvisa långtgående erfarenhet av just jordbruk eller sjöfart, men då får man väl göra en anteckning om vad ens gubbe har sysslat med.

Jag har dyrt och heligt lovat mig själv att inte göra någon ny skill till spelet. De få och breda skillsen passar utmärkt. De skills jag hittade på till 3.5 användes föga av mina spelgrupper, även om de ledde till intressanta diskussioner.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hm, ja, det låter ju rimligt. Särskilt båtmanövererandet känns som att det faktiskt skulle vara roligt att spela. Det ska jag sno!

Vad det gäller Craft och Profession så tror jag att det bästa kanske är att göra ett nytt subsystem, istället för att knöla in dem i Skills-systemet. Fast å andra sidan, en Skill Challenge som en båtkapplöpning låter som ett schysst encounter.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan tänka mig att man, förutom sin class, också väljer en yrkesbakgrund. Denna kan vara något som komplementerar klassen (till exempel "soldat" för en fighter eller "präst" för en cleric) eller något som har att göra med något annat (en paladin från en bondefamilj, eller en warlock av adlig börd). Denna bakgrund ger +2 på alla relaterade attributslag, förutsatt att de inte täcks av en färdighet karaktären redan har (för att undvika synergi-power creep). Hur låter det?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Bobby Magikern said:
Hur låter det?
Jag har haft samma plan, fast mindre genomtänkt, så det kan ju inte vara dåligt. :gremgrin:

Annars tror jag grundtanken är att alla är Robinson Crusoe. Behöver man tälja en klubba, eller bygga en bro eller murbräcka så lyckas det förr eller senare med rent viktorianskt jävlaranamma. Problemet med segelbåtsrace kvarstår iofs.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
En ide som jag har tänkt förut att man har Profession och Craft som feats istället för skills. Med Profession feat får man bonus slag som hör till sin yrke. Exempel man har Profession (Sailor) feat och man får +1-5 till alla attribute slag som hör till sjöfarare.

För Craft feats kan man hantera den som om den vore Enchant Magic Item ritual med för icke magiska föremål.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Segelbåtsrace och så skulle jag sköta med Nature (för det känns som något som natursnubbar är bra på), Perception (för att upptäcka faror) och eventuella andra färdigheter spelarna har en rolig anledning att använda. Det finns någon form av prejudikat i en av skaparnas blogg under tiden de skrev spelet, då de skötte en jakt i gruvvagnar med Dungeoneering, så helt skevt kan det inte vara.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Vi har använt Athletics för att fly från en drake i roddbåt, och det funkade bra (dock var det inte en skill challenge, utan bara ett par helt vanliga färdighetsslag). Segelbåtar och andra mer komplexa fordon blir kanske lite svårare att klämma in i någon av de existerande färdigheterna, men så länge det finns något slags tanke bakom ser jag inga problem. Nature skulle till exempel funka bra om man vill segla en båt upp längs en outforskad flod, medan man kunde använda Streetwise för manövrerande i trånga kanaler i en stad. Om man går över till riktigt stora segelfaryg är det ju ändå inte samma person som gör alla saker som krävs, så där kunde man tänka sig Acrobatics för folk som klänger omkring i masterna, Diplomacy eller Intimidate för kaptenen och eventuella underbefäl, och Nature och/eller Perception för den som navigerar.

Det kan kanske uppstå något slags trovärdighetsproblem om man använder samma färdighet för alldeles för många saker, men om man inte frångår själva grundkonceptet (våldsamma äventyr i grottor) väldigt mycket är det nog inte så farligt (hittills har min rollpersons atletiska färdighet begränsat sig till rodd och simning, och jag förutser en del klättrande och hoppande i framtiden, men om det visar sig att kampanjen kommer att inkludera tennis, golf och vattenpolo i någon större utsträckning (oftare än varannat spelmöte eller så) kommer jag nog att föreslå separata färdigheter).
 
Top