Nekromanti Nu har jag en fråga iaf :)

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Jag har en fråga här när jag försöker plugga in western. På sidan 14, i exemplet under den andra bilden står det så här: "På sidan 4 i rollformuläret skriver han 13, samma som han har i Bildning, på Utbildning i: Etikett, Läsa/Skriva, Religion, Räknelära, Språk/, Teori/Geografi och Teori/Historia" osv. (det mesta förstår jag.) Nu undrar jag, varför lägger han in värdet på bildning på dessa färdigheter? Är det något som alla har oavsett vilken man spelar, och är dessa "gratispoäng" så man inte behöver räkna av dessa från sina 300 färdighetspoäng?
Jag läste vidare x antal sidor (minst 20 iaf) och jag hittade inte något svar på detta.

Förresten så är det en sak till. Det är så att det står "kräver utbildning" i tabellen med färdigheter, och om det står ja så måste man träna till detta eller lägga in några poäng av de 300 på dessa, eller har jag fattat fel? Jag hittar inte svaret på detta just i nuläget, så jag passade på att fråga i samma veva som den andra :)

Nothing but Metal is eternal
 

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Öhhh...ehhh...ok...jag...öhhh...klantig...ehhh...blind...

Tack, det var hyggligt för hjälpen :)

Nothing but Metal is eternal
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Angående "kräver utbildning" så har du rätt. Man måste "köpa" dessa färdigheter för att kunna utnyttja dem, vissa färdigheter kan du utföra med din Baschans, men de som kräver utbildning måste du ha lärt dig för att hantera.

Ex. Matlagning behöver du inte lära dig för att kunna använda, men om det smakar gott är en annan femma...

Men Militär Exercis är ingenting som man övar på på egen hand direkt, du behöver någon som skriker order.

Hoppas detta klarade ut frågan,

M.v.h.

Red Dust.
 

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Tackar för hjälpen. Jag hittade dessutom svaret själv sent i går kväll. Jag visste att jag hade läst det någonstans men inte vart. Det var ett par sidor tidigare i boken, så det tog ett tag att hitta det.

Nothing but Metal is eternal
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Ny fråga: Stridspoäng [ot]

Hur delar ni ut stridspoäng efter en strid? Får alla i
gruppen lika många poäng eller får man olika mycket
beroende på vad man gjort -- exempelvis när en person
skjuter ner tre man, medan en annan inte ens får upp
revolvern ur hölstret. Vad anser ni är ett Farligt,
respektive Mycket farligt risktagande?

Tacksam för svar...
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Re: Ny fråga: Stridspoäng [ot]

I ditt exempel hade jag gett han som inte fick upp pickan minsta möjliga antal stridspoäng, medan den andre hade fått full pott. Ev. hade jag dragit ned på antal poäng beroende på hur farlig situationen är.

Utgivningen av stridspoäng är en bedömningsfråga, det finns inga givna regler. Men det kan vara schysst och försöka behålla balansen i kampanjen.

E.
 
Top