Nekromanti NU FÅR DET VARA NOG

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Om ni inte är nöjda med SoR-filen, vad hade ni tänkt göra åt det???

Med tanke på hur stora proportioner alla små felaktiga detaljer i filmen har fått här på forumet så börjar jag fundera om det inte snart börjar bli aktuellt att mailbomba Jackson, precis som vissa bombade Ljung...

OK, filmen stämmer inte överens med boken, so what?
Tror ni att de andra filmerna ändras bara för att ni skriver all kritik? Nej, jag kan nämligen upplysa er om att de andra två delarna redan är inspelade, så dem kan ni inte få ändrade!

Om ni har så stora problem med att filmen och boken inte överensstämmer så tycker jag att det enda rätta skulle vara att ni själv tar och spelar in er egen version, så att ni får allt att stämma överens med boken!


Diskussionen om alla olikheter har bara gjort mig på dåligt humör, kan man inte var lite optmistisk istället, skulle ni vara gladare om det inte skulle ha kommit någon film?
Den som svarat JA på den frågan tycker jag uppriktigt sagt synd om. De som istället svarat NEJ kan ju vara nöjda med det och acceptera att hänt är hänt.


Punkt slut!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Dessutom...

...tycker jag att det är viktigt att ständigt hålla i minnet att filmer som är baserade på böcker och som gör anspråk på att vara bra bör bevisa att de är mer än blott illustrationer till böckerna. Bra bokbaserade filmer bör enligt min mening föra fram något nytt, vare sig det är vinkling, tolkning eller whatever, i förhållande till bokförlagan. I annat fall blir det ingenting annat än en torr och tråkig upprapning av vad alla redan känner till. Jag hatar den odynamiska dogmatism och fundamentalism som inte minst uttrycks i uppfattningen att Peter Jackson minsann borde ha kallat sin filmtrilogi för allt annat än just Lord of the Rings eftersom han avviker till den grad från böckerna att filmerna blir något helt annat. Men om nu Peter Jackson själv varit lika fundamentalistisk i förhållande till böckerna, hur bra hade filmen då varit egentligen? Hade det ens varit möjligt att finna någon som helst estetisk kvalitet hos filmen? Hur fanken kan en torr upprepning vara något estetiskt hållbart?
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Instämmer

Boken (okej, lite egen uppfattning, men ändå) - Vi går och går och går, och så börjar det regna, vi går och går och går, och äter vi lembas (förresten, varför i helvete klagar ingen på att dom sket i det?)

Filmen - Här händer det ju iaf saker nästan hela tiden, och ur helsköna vyer och liknande, boken må vara tråkig (MIN åsikt), men filmen är fan så bra.

Tänk om boken aldrig funnits och filmen släppts i helt samma format som nu, hur hyllad hade inte den blivit då. Inga jävla klagomål på att de inte hade med Tom Bombadill tex, utan bara SWEEET!!! Sen att det finns vissa missar (http://movie-mistakes.com) är ju sånt man inte kommer ifrån vilket kan vara kul även det!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Tummen upp!

Vi ska vara glada att inte filmen blev lika pissusel som den tecknade versionen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast filmerna är ju inte färdigklippta. Så lite utrymme för tjat och kommentarer finns det nog!
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Tummen upp!

Jag gillar det jag har sett. Vilket var ungefär 10 minuter i början. Kanske borde ha sett hela innan jag uttalade mig.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
den tecknade

visst jag tycker om den även om den inte är jätte bra så går det ju se på den .

/christian
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Tummen upp!

Jomen den är väl ganska så ok, tycke jag nog allt, inte /images/icons/scream.gif men heller inte/images/icons/laugh.gif någonstans däremellan e de nog
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
demokrati

sedan får man ju betänka att vi lever i en demokrati och att alla har egna åsikter om saker och ting eller?
alltså kan ju folk igentligen få tycka och tänka så som man själv vill.
men man behöver givetviss(suck) inte klaga så mkt.
tolkien är ju för tillfället ett sådant hett ämne att diskutera i alla medier att man lätt ser på misstagen än på vad som är bra vilket gör att folk tycker att saker och ting är störande/dåliga bara för att verka "cool" /images/icons/smile.gif
personligen tycker jag att tolkien är uttjatat för tillfället titta bara på antal poster som finns här...

sluta se på mistagen och se på det posetiva istället men glöm inte att vi bor i en demokrati, så alla kan tycka och tänka som de vill(bara det inte är nervederande av andra människor av typen rasism osv.)
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Öhhh

Har för mig att Jackson sade att han antagligen kommer ta till sig mycket av hur gensvaret för filmen är inför klippningen av nästa film, vilket inte ger så mycket om man skriver på svenska här, men i alla fall.

Det kan vara så att vi är pså patetiska så vi behöver känna oss som en i flocken, men inte i vilken flock som helst utan den bästa flocken, dvs den renaste: den som tycker originalet alltid är bäst, eller något...

Sedan är ju trots allt det här ett exempel på ett bra mediabyte (enligt mig), till skillnad från vad en (eller två) nedanstående poster har bubblat om. Filmens estetik har utnyttjats till det fulla. (hu, jag läste en gång "Hook", där är det tal om dåligt mediumbyte).

Öhh, någonting oh nåtontin, oxå någonting mer.

För övrigt anser jag att Rollspelsmedjan skall uppdateras!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Du är inte ensam!

Jag gillade oxå den teckande filmen, det som genom åren gjort mig mest irriterad på den var att man aldrig gjorde klart den, dvs gjorde en andra film med restan av sagan om de två tornen och sagan om kungens återkomst.

Till alla som klagar på Jacksons sagan om ringen vill jag bara säga att jag personligen är glad för det är han som gjort den och att det inte blivit en ren Hollywoodproduktion. Då hade det varit bra mycket fler och grövre ändringar det är jag övertygad om.
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: Du är inte ensam!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

dvs gjorde en andra film med restan av sagan om de två tornen och sagan om kungens återkomst.


<hr></blockquote>



Bakshi gjorde faktiskt en version om "sagan om de två tornen", men eftersom första filmen inte blev den framgång man tänkt sig gavs bara filmen ut i USA.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Du är inte ensam!

Ok, har i och för sig för mig att jag läst att anledningen till att det inte gjordes en fortsättning var att sammarbetet Bakshi hade med sin medproducent/tecknare vill jag minnas sket sig. Bristande framgån kan ju iofs mycket väl spelat en avgörande roll i att sammarbetet sprack.
 
Top