Nekromanti Nu är det dags: äventyrsidéer!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
DitV och sex -Det här inlägget har något för alla!

Nu när jag nämner "Crossover", "Dogs in the Vineyard" och Vår och höst-perioden inser jag att man skulle kunna göra en wicked Dogs in the Vineyard-setting där man drar runt vandrande konfucianer i det antika Kina och försöker applicera sina läror i byar med problem och moraliskt förfall, kanske i hopp om att imponera på den lokala härskaren, och inbjudas till anställning i hans hov.

(Om det är någon som inte vet vad det här DitV som jag snackar om är för något så finns det här)

De krigande staternas period (~475-221 f. kr) är lite western av sig, och även om konfucianismen har vissa principer så går dessa ut på god moral med respekt för varandra, och inte på lagstiftande. Perfekt för att göra intressanta moraliska val, och det finns till och med ceremonier! Yowza! Nu blev jag faktiskt tänd på det här också, man kanske skulle göra en Zhou-trilogi med Sun Tzus änglar, Konfucianerna i staterna och avsluta det med Kinas enande. Senarelägger man konfuciankampanjen så kan man bråka med buddhister som får folk att fly sitt ansvar, onda legalister och jobbiga taoister också. Bahaha! :gremlaugh:

Sen har jag ju faktiskt kommit på en annan kampanjidé i somras, jag glömde nämna... Spelarna spelar apokalypsens fyra ryttare i Forgotten Realms, och alla bär på varsin könssjukdom. Sen är det bara att knulla på! Man kan ha olika "favoured enemies" (alver, barn, kvinnor, män?) och allting, ger en helt ny dimension av culture gaming. Möt olika varelser och våldta dem! Om man vill spela en snällare variant så kan man förstås förföra dem istället.
Den här idén kom dock inte så långt, Feliath ville inte spelleda den...
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Inget sex? You've wasted one minute of my life...

... and I want it back!

(Oh, I would just waste it anyway.)

On topic: Var det du, Arvidos, som påpekade att det i det antika Kina fanns något så ballt som omkringvandrande samhällsvetare/filosofer som erbjöd sina tjänster till behövande/högstbjudande? Där kan man snacka om en sjysst spin på lösdrivar-arketypen. Det skulle helt klart utgöra ett svintufft DiTV, ungefär 1000 ggr tuffare än den setting som kommer fastklistrad på spelet.

Är det bara jag eller verkar skaparen av DiTV ha valt det tråkigaste alternativet av alla settings som spelet skulle kunna ha funkat i?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Inget sex? You've wasted one minute of my life

Vadå, är en sexkampanj i D&D inte nog? Skulle jag bifogat bilder? :gremsmile:

Var det du, Arvidos, som påpekade att det i det antika Kina fanns något så ballt som omkringvandrande samhällsvetare/filosofer som erbjöd sina tjänster till behövande/högstbjudande?
Jo visst var det det! Och det var också det jag menade med "Vår och höst"-perioden.

Det skulle helt klart utgöra ett svintufft DiTV, ungefär 1000 ggr tuffare än den setting som kommer fastklistrad på spelet.
Gasp! :gremshocked: Jag älskar den miljön! Men så har jag nån mysko kärlek för den gamla kristna amerikanska södern, också.

Hum... Jag har faktiskt svårt att se den som "fastklistrad", då spelet och vingården är så tätt knutna till varandra. Jag menar, visst kan man byta miljö, och fortfarande ha ett asballt spel, men då får man nog justera spelmekaniken och rollpersonernas uppgifter något. (Jedivarianten verkar läcker, men det verkar ha ett större fokus på att döma och kämpa med sig själv)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Inget sex? You've wasted one minute of my life

Gasp! :gremshocked: Jag älskar den miljön! Men så har jag nån mysko kärlek för den gamla kristna amerikanska södern, också.
Spontant tror jag nog att folk i gemen har dålig koll på miljön och då blir det svårt att känna nån koppling ritktigt. Man har inget att relatera till liksom... Risken blir att det verkar stramt och trist.

Schyssta idéer iaf! (utom den där D&D-grejen, D&D är bättre med magical girls än pr0n! :gremwink:)
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Inget sex? You've wasted one minute of my life

"Vadå, är en sexkampanj i D&D inte nog? Skulle jag bifogat bilder?"

Jag kan inte fatta att du ens behöver fråga!

Apropos mormon-mojs-miljön i DiTV så klickade den helt enkelt inte med mig. Jag har inget direkt förakt för den gamla kristna amerikanska södern, tvärtom är jag fascinerad av den. Det jag inte gillade i DiTV var några av detaljerna i settingen, så egentligen är det här väl mest smågrums från min sida. Själva grundkonceptet - kristenhetens (eller hur man nu vill se det) förkämpar löser andliga konflikter med alla medel som står till buds - är klockrent, men utförandet brister på en del ställen. En massa smågrejer som jag ogillade lyckades tillsammans få spelet att smaka beskt i min mun.

Jag tycker nog inte att det väsentliga i spelsystemet är speciellt sammangjutet med just den miljö som presenteras i grundboken. Visst, en del av grejerna är det, men jag tycker spelsystemet är imponerande öppet för att vara ett såpass smalt spel. Som du säger så justerar man fina detaljer och rollpersonernas uppgift i det hela, men den övergripande strukturen tycker jag fungerar alldeles utmärkt på en rad olika scenarion, inte minst det som du föreslår ovan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inget sex, ingen sprit, inga gardiner

Eh, ja... Jag försökte framför allt känna mig för om du kanske fått uppfattningen att DitV var ett spel som i första hand handlade om att driva runt i en ansträngd setting, fast så var visst inte fallet. :gremsmile:

Nä, regelskillnaderna skulle inte bli så stora, jag tänkte mest på syndhierarkin och reglerna för att göra byar. Jag tror dock att målsättningarna för rollpersonerna (och därmed hela stilen spelet) förändras när man byter spel: Vingården har en väldig intressant balans mellan dogma, pragmatism, auktoritet, rättmätighet, medmänsklighet och kärlek. Detta tycker jag är spelet själ och hjärta, och jag tror det skulle förändras en del när man spelar vikingar, indianer, vampyrer eller inkvisitörer. Just jedi- och konfucius-varianterna kan nog komma ganska nära dock, det är kan ju vara därför jag fastnade för dem. Men jag kanske bara inbillar mig, det verkar nästan så nu när jag tar en noggrannare titt på alternativsettingarna.

Åh, och det finns en till variant jag har gått igång på: Læstadianer i Norrland (Det är tur att ett spel som är så lätt att modda är så lätt att anpassa namnet på. :gremtongue:) Kanske, kanske kan jag förhandla mig till lite spelledande av det i Indierummet på GothCon, men då blir det väl friform kan man tänka sig. :gremsmile:
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Inget sex, ingen sprit, inga gardiner

Laestadianer i Norrland låter ju helt underbart bizarrt.

"Vingården har en väldig intressant balans mellan dogma, pragmatism, auktoritet, rättmätighet, medmänsklighet och kärlek. Detta tycker jag är spelet själ och hjärta och jag tror det skulle förändras en del när man spelar vikingar, indianer, vampyrer eller inkvisitörer"

Medges. Du har nog tänkt igenom det här mer än jag, tycker jag det verkar som, men man tilltalas ju av olika saker. Författaren till DiTV har ju valt att gå på en hyfsat smal lina när själva själen och hjärtat i spelet är en ganska subtil balans mellan de dygder som du räknade upp. När man har att göra med folk som är lite mera känslomässigt avtrubbade och brutala - som jag då (jag skyller på internet och min norrländska uppväxt) - så liknar denna nyans pärlor för svin.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Whoa, whoa, whoa!

När man har att göra med folk som är lite mera känslomässigt avtrubbade och brutala - som jag då (jag skyller på internet och min norrländska uppväxt) - så liknar denna nyans pärlor för svin.
Whoa! Vad kom det där ifrån? Jag gillar ju dig precis som du är. :gremgrin:

Nå, sen är det väl just min tolkning som gör mig begeistrad kärleken i ett religiöst 1800-talsnybyggarsamhälle, men jag tror att de flesta kan hitta en balans mellan auktoritet och omtanke i hundarnas roll. Det är ett litet samfund med i grunden goda människor som försöker överleva bäst de kan, och hundarna är ju inte bara där för att döma, utan för att hjälpa också - Döpa barn, förrätta vigslar, ibland hjälpa till med arbetet... (Även om detta inte är centralt i spelet) Eller som en speltestare sa: Byn tar lyckligt emot en med öppna armar, fast man ska dra fram all deras skit.

Lite som en föräldra-barn-relation... Hmm, det om något är ju konfucianskt. :gremsmile:

Bla bla... Jag kom på det här medans jag skrev inlägget, det är därför jag rantar på lite.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Whoa, whoa, whoa!

Ja absolut, dualiteten i hundarnas roll är intressant och definitivt unik i rollspelssammanhang. En oerhört underhållande läsning, helt klart.

Men jag tror att man kan dra en del (korrekta) slutsatser om min egen rollspelspersonlighet (och våran spelgrupp) utifrån det faktum att jag, när jag första gången läste genom DiTV, tänkte att "det här skulle vara svinballt om man moddade det hela lite och spelade inkvisitorer i Warhammer 40.000-världen."

Och ja, i det fallet kan man väl definitivt snacka om att skohorna ner en setting i ett spelsystem som inte var tänkt att hysa den. Men det är så min hjärna funkar. Jag skulle väl personligen föredra att spela riktiga inkvisitorer av broder William-snitt (Rosens namn), men 40k-grejen går nog bättre hem hos gruppen som helhet.
 
Top