Nekromanti Npc:s kp i äventyr OBS! Guden i berget-spoiler

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag noterade nyss att sektledarhäxan Lyssa har lika hög kp som sin ugglebjörn. Det känns lite skumt i och med att den sistnämnde är minst dubbelt så stor och dessutom ett monster. 14 kp alltså, medan en stadsvakt har 8. Min spelgrupp har iofs inte kommit till den första striden än utan mest lallat omkring i byn, så jag vet inte om de här proportionerna av kp gör striden konstig eller nåt och om så blir fallet kommer jag självklart "fuska" som spelledare, men ändå, är det en bugg eller är sektledarna ovanligg stryktåliga för att Kergarons mörka kraft driver dem eller något? Och en medioker npc borde väll ha typ 7 kp eller 8 om hen är krigare av något slag (2 i Fysik+5+ 1 TKP)?
 

grottis

Veteran
Joined
11 Mar 2012
Messages
59
Location
Göteborg
Det är inte säkert att gruppen ens ser eller vet om Lyssa, då hon kan stå långt bort och fortfarande kasta besvärjelser. Mitt råd är att improvisera då det faktiskt sker, det blir roligast så :gremlaugh: Spelledarpersoner och monster behöver inte ha alls samma KP indelning som spelare har, det är helt upp till dig. Sedan så tror jag inte Lyssa är särskilt kapabel i närstrid, vilket Ugglebjörnen definitivt är. KP behöver ju inte heller representera kroppsstorlek, utan kanske hur stridskapabel man är eller allmän kondition.

När vi spelade just den biten i "Guden i berget" fumlade en spelare och sköt den andra spelaren i huvudet med armborst. Efter ugglebjörnen blev gruppen något mer föriktig kan man säga :gremlaugh:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hahaha tack för tipsen :gremlaugh: jag ska nog göra en fummel och en crittabell så att jag har några sånna tabbar förberedda. Tack för din sprlrapportstråd också, jag kommer att sno en del från din tolkning, bl. Byrocs (som i min tolkning har eftertiteln Son av Boryc) öde och dagbok :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tomatalven said:
Jag noterade nyss att sektledarhäxan Lyssa har lika hög kp som sin ugglebjörn. Det känns lite skumt i och med att den sistnämnde är minst dubbelt så stor och dessutom ett monster. 14 kp alltså, medan en stadsvakt har 8. Min spelgrupp har iofs inte kommit till den första striden än utan mest lallat omkring i byn, så jag vet inte om de här proportionerna av kp gör striden konstig eller nåt och om så blir fallet kommer jag självklart "fuska" som spelledare, men ändå, är det en bugg eller är sektledarna ovanligg stryktåliga för att Kergarons mörka kraft driver dem eller något? Och en medioker npc borde väll ha typ 7 kp eller 8 om hen är krigare av något slag (2 i Fysik+5+ 1 TKP)?
När jag skriver äventyr så ger jag SLP kp efter hur farliga och viktiga de är, inte efter vad som är "realistiskt". F! handlar ju inte om att simulera en verklighet. Jag kan utan vidare ge ett gäng vakter vars funktion är att bli slaktade en masse av våra hjältar 1-2 KP, medan en ond mastermind kan få 20, fast han bara är människa.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Arfert said:
Tomatalven said:
Jag noterade nyss att sektledarhäxan Lyssa har lika hög kp som sin ugglebjörn. Det känns lite skumt i och med att den sistnämnde är minst dubbelt så stor och dessutom ett monster. 14 kp alltså, medan en stadsvakt har 8. Min spelgrupp har iofs inte kommit till den första striden än utan mest lallat omkring i byn, så jag vet inte om de här proportionerna av kp gör striden konstig eller nåt och om så blir fallet kommer jag självklart "fuska" som spelledare, men ändå, är det en bugg eller är sektledarna ovanligg stryktåliga för att Kergarons mörka kraft driver dem eller något? Och en medioker npc borde väll ha typ 7 kp eller 8 om hen är krigare av något slag (2 i Fysik+5+ 1 TKP)?
När jag skriver äventyr så ger jag SLP kp efter hur farliga och viktiga de är, inte efter vad som är "realistiskt". F! handlar ju inte om att simulera en verklighet. Jag kan utan vidare ge ett gäng vakter vars funktion är att bli slaktade en masse av våra hjältar 1-2 KP, medan en ond mastermind kan få 20, fast han bara är människa.
Jo, det är sant, men jag tycker det är skönare att ändå ha en sorts logik (som självklart inte behöver vara realistisk) till hur svåra motståndare är i förhållande till varandra. T.ex Ugglebjörnen har fått tre svärdshugg men är jävligt stor och seg och kan därför fortsätta. Lyssa har blivit lika skadad och borde vara sönderhackad vid det här laget, men det är som att dolda krafter driver henne. Men det här är ju självklart en fråga om spelstil och jag håller med om att det alltid är nummer ett att göra en bra historia.
 
Top