Nekromanti [Novum Solari] Färdighetsprövningar

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag har nu kommit såpass långt med de grundläggande reglerna att jag känner att det är dags att de utsätts för lite stötande och blötande av den absoluta grunden.

Det fungerar ungefär så här:
Regelsystemet bygger på tärningspooler med T6or. 5+ räknas som lyckade. En karaktärs färdighetsvärde sträcker sig mellan 0 och något max (förmodligen 12 eller 15). Vid karaktärsskapande kan karaktärer inte ha mer än 6 i någon färdighet.

Om en tärning visar 1 räknas detta som motgång. En motgång innebär att någonting inte går som man önskar, även om resultatet i stort räknas som lyckat. En motgång kan motverkas med hjälp av att spendera avsatta tärningar (mer om avsatta tärningar och att spendera tärningar snart). För varje spenderad tärning motverkas en motgång. Om det skulle vara så att inga tärningar visar lyckade resultat, men det finns motgångar som inte motverkas räknas resultatet som ett fummel. Ju fler motgångar, desto värre är fumlet.

Det finns två typer av prövningar: färdighetsprövning och utmaningar.

Inför varje prövning har spelaren möjlighet att avsätta ett antal tärningar från tärningspoolen. Dessa tärningar läggs åt sidan och kan användas för att förbättra resultatet (exempelvis kan SL säga att du kan spendera 2 tärningar för att uppnå ett extra bra resultat, såsom att dyrka låset snabbare, eller förfalska dokumenten perfekt), motverka motgångar, eller för att göra särskilda stridshandlingar (här överväger jag också att ha sociala ”strids”handlingar). Detta kallas för att tärningarna spenderas. Stridshandlingar görs innan tärningarna rullas för att påverka utgången av slaget, medan motverka motgångar och uppnå extra bra resultat görs efteråt. Exempelvis kan 2 tärningar spenderas för att Sikta i strid, och du behöver då inte slå på träfftabellen utan väljer själv var du träffar. På samma sätt finns defensiva stridshandlingar, som exempelvis Ta skydd (spendera 1 tärning för detta) som tvingar din motståndare att kasta 1 tärning från tärningspoolen.

De typer av prövningar som finns är färdighetsprövning, där man helt enkelt rullar sin tärningspool och försöker uppnå en förbestämd svårighet och Utmaningar. I en utmaning rullar de karaktärer som är motståndare relevanta färdigheter, och den med flest träffar lyckas med vad den vill göra. I strid rullas exempelvis en karaktärs värde i Skjuta Pistol mot försvararens Försvar. Den som får flest träffar lyckas med vad den försöker göra.

Jag tror att det kan fungera rätt bra, men har inte haft möjlighet att testa det än. Jag hoppas kunna göra det de närmaste veckorna dock. Till detta tillkommer att exempelvis vissa vapen kan ha med egna stridshandlingar (automatvapen kan skjuta ihållande eld och tvinga försvararen att slänga tärningar från sin tärningspool, hagelgevär kan träffa fler personer på samma gång, en extra för varje spenderad tärning, m.m).

Såatteh. Tankar?
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
regelsystem med tärningspölar verkar populärt.

Är inte detta typ samma system som Mutant år NOLL? typ. Du verkar ha med att man ska spendera tärningar för att göra dittan och dattan. Det verkar nice. Men menar du att man spenderar tärningar innan man gör slaget? Eller spenderar man bara tärningar som visar 5+? För om det spenderas tärningar innan slaget så gillar jag det. Tror det kan vara roligt att leka runt med lite options.

Men en tanke. Varje slag kan ju ta lång tid. I D20 system går ju slaget rätt fort. en tärning. Medan detta är lite fler tärningar. Men också lite optins där man får göra dittan och dattan. Det är rätt tråkigt att vänta på andra som ska göra sitt dittan och dattan. Jag tror du bör strunta i träfftabel och köra ett "one shot kill system". ETT SLAG. inte mer. Satsa på att det blir detaljerade slag men BARA ETT kanske?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Jag tycker att det låter bra. Möjligtvis kan du överväga att lyckat är +4 istället, och på så sätt få lite mindre pölar. 12-15T6:or är ganska mycket... Tror ändå att du kan använda ditt system med att spendera tärningar.

Det finns ganska många spel med pölar av T6:or (exempelvis Burning Wheel) så det är inga problem. Det är tvärtom en väl fungerande grund.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
P@n;n141745 said:
regelsystem med tärningspölar verkar populärt.

Är inte detta typ samma system som Mutant år NOLL? typ. Du verkar ha med att man ska spendera tärningar för att göra dittan och dattan. Det verkar nice. Men menar du att man spenderar tärningar innan man gör slaget? Eller spenderar man bara tärningar som visar 5+? För om det spenderas tärningar innan slaget så gillar jag det. Tror det kan vara roligt att leka runt med lite options.
Det har vissa likheter med Mutant År 0, men systemet med spenderade tärningar kom jag på långt innan jag testade Mutant.
Du kan spendera tärningar både för och efter slaget. Före slaget kan du spendera dem för att genomföra stridshandlingar. Exempelvis Sikta, Ta skydd, eller skjuta Ihållande eld. Dessa stridshandlingar påverkar din motståndares tärningspool. Exempel: "Ta skydd (1): Spendera 1 tärning för att få din motståndare att slänga 1 tärning från sin tärningspool." Genom att du spenderar en tärning du ändå inte kommer rulla kan du alltså tvinga din motståndare att slänga en tärnings som hen tänkt rulla, och således göra det svårare för denne att träffa dig.
Du kan också spendera tärningar efter slaget. Detta gör du för att motverka Motgångar (dvs de tärningar som visar 1). En Motgång ger olika negativa effekter, i strid sänker de exempelvis ditt initiativ, och om du rullar 1or men inga 5or eller 6or fumlar du. Genom att spendera tärningar du lagt undan innan du rullar tärningarna kan du alltså plocka bort Motgångar.

P@n;n141745 said:
Men en tanke. Varje slag kan ju ta lång tid. I D20 system går ju slaget rätt fort. en tärning. Medan detta är lite fler tärningar. Men också lite optins där man får göra dittan och dattan. Det är rätt tråkigt att vänta på andra som ska göra sitt dittan och dattan. Jag tror du bör strunta i träfftabel och köra ett "one shot kill system". ETT SLAG. inte mer. Satsa på att det blir detaljerade slag men BARA ETT kanske?
Jag tror det kan gå rätt fort ändå. Vi gör ett litet exempel: Säg att Olle har 7 tärningar i Skjuta pistol. Olles motståndare Katrin har 6 tärningar i Försvar.
Olle: Avsätter 3 tärningar (4 tärningar kvar i tärningspoolen att rulla).
Katrin: Avsätter 1 tärning (5 tärningar kvar i tärningspoolen att rulla).
Olle: "Jag skjuter Ihållande eld (Spendera 1-3 tärningar. Din motståndare slänger lika många tärningar från sin tärningspool) med min automatpistol. Jag spenderar 2 tärningar." Olle spenderar sedan 2 av de avsatta tärningarna och har 1 avsatt tärning kvar.
Katrin: Slänger 2 tärningar och har 3 tärningar kvar att rulla. "Jag Tar skydd (Spendera 1 tärning, din motståndare slänger 1 tärning från sin tärningspool)."
Olle: Slänger 1 tärning från sin tärningspool (3 tärningar kvar att rulla).
*Båda rullar*
Olle rullade 1, 1, 5.
Katrin rullade 2, 4, 4.
Olle: Motverkar en av 1orna med sin kvarvarande avsatta tärning, men har en 1a han inte kan göra något åt. Han sänker sitt Initiativ med 1.
Eftersom Olle har 1 träff mer än Katrin vinner han utmaningen och sprejar Katrins karaktär full med bly.
Turen går vidare nästa spelare.

Allt som allt bör det här inte ta särskilt lång tid, och det ger både taktiska möjligheter och inbjuder till historieberättande. Katrins karaktär kastar sig förtvivlat mot ett skydd, men når inte riktigt fram innan kulorna från Olles automatpistol träffar henne.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Måns;n141749 said:
Jag tycker att det låter bra. Möjligtvis kan du överväga att lyckat är +4 istället, och på så sätt få lite mindre pölar. 12-15T6:or är ganska mycket... Tror ändå att du kan använda ditt system med att spendera tärningar.
Det är inte en helt dum idé. Ska överväga saken.
 
Top