Nekromanti Novellutmaning

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Utmaningar är kul. Speciellt nu när Dogmatävlingen lämnat wrnu. Därför introducerar jag Novellutmaningen, en snabb utmaning där det gäller att skriva noveller baserade på ett visst tema. Varje utmaning är tänkt att vara i mellan en och två veckor, därefter genomförs en omröstning om den bästa novellen. Enkelt och lätt. Dock är det inte så att jag precis kan bistå med några priser, så segraren får nöja sig med äran. Syftet är snarare att få folk att skriva bra och intressanta historier än att ha en riktig tävling. Därför kommer jag fortsättningsvis att kalla det för en utmaning.

Varje utmaning sätts sedan ihop till ett kompendium som kommer att finnas för nedladdning.

Regler för utmaning:

<ul type="square">
[*]Inskickat bidrag måste på något sätt följa det tema som satts ut för respektive utmaning.
[*]Bidrag får inte vara mindre än 5 000 tecken långt (cirka 1,5 sidor Times New Roman 12 punkter).
[*]Bidrag får inte vara mer än 50 000 tecken långt.
[*]Layouten är fri, men använd en lättläst layout. Använd enbart standardiserade typsnitt i normal storlek. Layouten på novellen kommer att bibehållas så gott det går men kommer att ändras om så blir nödvändigt. Sidstorleken är A4.
[*]Bidrag inskickas i format läsliga i vanliga ordbehandlare. Inget konstigt skumformat, tack!
[*]Bidrag bör genomgås med rättstavningsprogram. Läs- och skrivsvårigheter är givetvis en bra anledning till dåligt skirven text, men ingen ursäkt för att inte köra ett rättstavningsprogram. Kontakta gärna en kompis för genomgång av bidraget! Inskickade bidrag kommer INTE att rättstavas utan kommer enbart redigeras layoutmässigt om så krävs.
[*]Inskickade filer får inte vara låsta på något sätt. De måste kunna bearbetas och infogas i kompendiet.
[*]Deltagare godkänner att bidrag publiceras fritt i samband med utmaningen, antingen här på rollspel.nu eller på för utmaningen dedikerad sida. Detta är en förutsättning för att utmaningen ska kunna genomföras. Utöver dessa krav tillfaller både upphovsrätt samt kopieringsrätt författaren som äger full frihet att göra vad denne så avser göra med dennes bidrag.
[*]Bidrag måste vara skrivna på svenska (norska samt danska godtas om deltagaren har något av dessa språk som modersmål och ej kan svenska)
[*]Bidrag får inte bryta mot svensk lag. Observera att skildringar av sådant som rashets inte är klassificierat som lagbrott. Det borde inte vara särskilt svårt att avgöra vad som är tillåtet och inte. I övrigt finns inga begränsningar på vad bidrag får innehålla (bortsett tema).
[*]Ansvariga för utmaningen avgör vad som anses vara lämpliga samt olämpliga bidrag samt äger rätten att utesluta bidrag. Deras beslut kan ej överklagas.
[*]Endast en utmaning per bidrag (men gärna flera bidrag per utmaning). Tidigare bidrag får alltså inte ställa upp igen, även om de följer det angivna temat.
[*]Illustrationer får användas, men inte överanvändas!
[*]Bidrag postas här på forumet i en för utmaningen skapad tråd.
[*]Inskickade bidrag får korrigeras av författaren tills dess att inlämningstiden är slut.
[*]Inskickade bidrag måste ha ett namn. Valet av namn spelar dock inte så stor roll.
[*]En kortfattad beskrivning av bidraget ska även följa med (max 100 ord).
[*]Ange vilket namn du vill ha ditt bidrag publicerat under. Om inget namn anges kommer forumnamnet att användas.
[/list]

Vinnaren utses av medlemmarna här på forumet genom omröstning.

Om detta är något som intresserar tillräckligt många är tanken att fortsätta med denna utmaning med nya teman några gånger om året (förslagsvis en ny utmaning varannan månad). Om intresset blir tillräckligt stort skulle man även kunna sätta ihop något större såsom en novellsamling eller liknande.

Vad sägs? Bra eller dåligt förslag? Regler som borde ändras?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Spontan reaktion

Bidrag får inte vara mindre än 5 000 tecken långt (cirka 1,5 sidor Times New Roman 12 punkter).

Bidrag får inte vara mer än 50 000 tecken långt.
Här läste jag fel. Hela tiden hade jag i tankarna att: "bara det blir korta noveller så att folk faktiskt orkar läsa dem". så kom jag hit och blev överlycklig att den övre gränsen var på 5000 tecken... vilket den inte är.

To the point. 50 000 tecken är imho alldeles för långt. 15 sidor är mycket mer än vad som behöves. Minska det till fem eller något mer rimligt. Sänk också minsta tillåtna längd. Om någon nu tycker sig kunna skriva något vettigt på en sida, varför inte ha med det?

I övrigt: kul initiativ som kan bli lyckat om det är bra teman.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Spontan reaktion

Du har nog rätt.

Min tanke var mer att få välskrivna, trevliga noveller. Därför tänkte jag mig av någon outgrundlig anledning lite längre noveller. Förstår faktiskt inte varför längre. Kanske för att folk skulle lägga ner mer tid på det...

Men visst, antalet tecken dras ner, men runt en sida tycker jag nog att man kan dra gränsen vid, säg 2 500 - 3 000 tecken? Max 20 000? Eller blir det fortfarande för mycket? Tanken är att man ska kunna skriva både såväl korta som någorlunda långa noveller (utan att bli allt för långa).

Men tanken var också att diskutera regelverket innan någonting verkligen drogs igång.

Oavsett vad, kul att det uppskattas!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Spontan reaktion

Men visst, antalet tecken dras ner, men runt en sida tycker jag nog att man kan dra gränsen vid, säg 2 500 - 3 000 tecken? Max 20 000? Eller blir det fortfarande för mycket? Tanken är att man ska kunna skriva både såväl korta som någorlunda långa noveller (utan att bli allt för långa).
Låter mycket bättre. Jag tror att 20 000 är under smärtgränsen, i alla fall för mig. Och är det väldigt dåligt kan man ju alltid sluta läsa och rösta på ett annat bidrag :gremsmile:

Men tanken var också att diskutera regelverket innan någonting verkligen drogs igång.
Jag antog det :gremlaugh:

Vad har du tänkt dig för teman? Det vore roligt om det är teman som kan rymma mycket stor variation av miljö och så. Det är roligare med ett tema som heter "Svek" än ett som heter "Vilda västern", men det kanske bara är jag.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Spontan reaktion

Jag tänkte just lite mer "luddiga" teman, fast jag är öppen för alla typer av teman, både luddiga och mer definierade. Definierade teman gör att man måste tänka till och anpassa sig mycket mer, något som kan vara en stor utmaning i sig. Luddiga teman ger dock givetvis mer frihet och förmodligen bättre berättelser. Så du kan nog lungt räkna med mer luddiga teman.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Vad i...? Jag tänkte exakt samma tanke så sent som igår! Otroligt!

-Hjalle, för sen.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Spontan reaktion

Bra... blev orolig att det bara skulle vara fantasy- och/eller SF noveller som skulle få skrivas.

Annars är det ett roligt initiativ. Det är tidsaspekten jag är lite orolig över. Eftersom jag har annat för mig kommer jag inte kunna skriva en novell på 1-2 veckor, jag tror åtminstone tre veckors skrivtiod vore att föredra.

Med det sagt så förbehåller jag mig rätten att inte vara med i utmaningen. :gremsmile:

-Balderk
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Spontan reaktion

En utmaning i månaden kanske? Eller en varannan? Detta borde juh ge gott om tid iallafall, och tre veckor låter rimligt.
(Okej, när man känner för att göra en kanske är bäst)

-Hjalle
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Spontan reaktion

Tanken är att det ska vara just en hyfsat snabb tävling, lite som med Dogmakonceptet på den punkten. Fast det är klart, två veckor kanske inte ger tillräckligt med tid för alla, dels då man kanske inte hinner komma ut med information i tillräckligt stor utsträckning under så kort tid. Så tre veckor låter nog bättre faktiskt...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Spontan reaktion

En utmaning i månaden kanske? Eller en varannan? Detta borde juh ge gott om tid iallafall, och tre veckor låter rimligt.
Det ger sig nog. Så ofta som folk har lust blir väl det enkla svaret. Själv är jag väldigt mycket mot att ha det så regelbundet. Det är bättre att motivationen hos forumiterna styr än kalendern.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Spontan reaktion

Jo, jag kommer ihåg när jag körde min bokutmaning här några gånger. Folk gjorde lite som dom ville... Och jag orkade inte hålla på deadline heller. Skulle ha varit första gången då.

Men det gjorde inte så mycket. Var inget särskilt bra koncept heller... folk orkade inte läsa böckerna, inte ens jag faktiskt. Filmutmaningen som Mask höll i var bättre.

-Balderk
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Spontan reaktion

Och det har du imho fullkomligt rätt i. Blir det för mycket tröttnar man ganska lätt. Själv skulle jag nog tycka det blev jobbigt att organisera något sådant här allt för ofta dessutom.

När jag skrev "en gång varannan månad" menade jag just "ungefär sådär på en höft" då jag trodde att det var en lämplig tidsperiod. Sedan kan jag ha fruktansvärt fel också men, som du säger, det ger sig nog.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Intressant grej och värd ett försök. Om inte annat så ger det möjlighet att spåna på olika ideer och skulle tro att många sådana smånoveller skulle funka bra som inspirationspunkter för olika rollspel som folk knåpar på.

/Ulfgeir
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Mycket trevligt om något sådant här skulle bli av.
Stor diggare av novelltävlingar (även om jag oftast brukar ha femtioelva idéer men aldrig lyckas få något klart. Mjö).
Tänker följa detta med stor spänning. :gremgrin:

Tumme upp.
 
Top