Nekromanti Novellsamling om framtidens bonde

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Lantbrukarnas riksförbund hade i våras en novelltävling på temat "Framtidens bonde". Man skulle beskriva hur jordbruket och bondens situation såg ut i en nära eller fjärran framtid. Mitt bidrag "Viktigt besök" utspelade sig på en gårdssatellit i omloppsbana kring jorden. Bonden Albin Ek och hans fru Nilla odlar majs när en representant från UEU, Utökade Europeiska Unionen, kommer på kontroll. Familjen Ek tar chansen till bidragspengar, men först måste de lura kontrollanten att hela satelliten ligger i träda.

Nu vann inte min novell 30000 kr, men den blev vald att vara med i novellsamling som precis släppts. Jag önskar att jag kunde säga något om de andra novellerna, men jag har faktiskt inte hunnit läsa dem ännu eftersom jag precis fick boken. Men boken är billig nog för att bilda er en egen uppfattning.

Svensk science-fiction i bondemiljö!

- Jonas
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du är minsann riktigt aktiv

Först Ordfront och nu detta. Vad snickrar du mer på för skrivprojekt (bortsett ifrån "One can have her")? Och grattis, att bli publicerad värmer alltid.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Gratulerar!

Svenska Sci-fi bönder, who would have thunk it? :gremgrin:

Min framtidsvision om jordbruket ter sig som tämligen tråkig och oromantisk i jämförelse med en odling i omloppsbana. I min agrikulturella framtid så är jordbruket mer eller mindre automatiserad och förprogrammerade traktorer åker runt på stora åkerfält och utför sina uppgifter autonomt. Men en bonde kanske isåfall har som uppgift att överse dessa robottraktorer, låter dock som ett tråkigt jobb, men men...
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Gratulerar!

Min framtidsvision om jordbruket ter sig som tämligen tråkig...
... men mycket roligare om bönderna tävlar om samma åkermark. De går upp på morgonen, startar datorn, flyttar traktorer och försöker skörda varandras åkrar och hindra andra från att göra samma sak tillbaka.

- Jonas
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Du är minsann riktigt aktiv

Tack, alla som grattar!

Vad snickrar du mer på för skrivprojekt... ?
Inget som är nära att bli klart. Jag pular med Romanen, Serietidningsmanusen och Novellerna. Hela ordfrontnovellen finns förresten gratis på nätet.

- Jonas
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Inte ett ämne jag är intresserad av riktigt, men man får lov att gratulera, och säkert betyder det mycket för er som var med och som är aktiva inom sådana samhällsfrågor.
 
Top