Nekromanti Novastenen & Jeraz

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Har blivit ganska sugen på att börja spela rollspel igen och tänkte då be mina föräldrar skicka upp lite av mina spelböcker från källaren. Jag bad dem bland annat att skicka upp specifikt äventyrspaketet »Skönheten och Odjuren & Svart Duell« eftersom jag faktiskt tycker de är helt fantastiskt sköna äventyr.

Det fick mig dock att tänka på hur det andra äventyrspaketet, »Novastenen & Jeraz«, är eftersom det är en av de få böckerna jag aldrig haft till DoD. Vad går de två äventyren ut på och har de samma fantastiska känsla som första äventyrspaketet? Det rymdes ju bland annat en bergskedja, slott, djupa skogar och massvis med smarrigheter på ön där ett av äventyren utspelade sig ... och då var bara ön några blyga kilometrar bred om jag minns rätt.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Tja, jag tycker att Äventyrspaket 2 är matigare än Äventyrspaket 1. Novastenen går ut på att leta rätt på en mäktig forntida gudagåva i form av en juvel. Äventyret innehåller rätt mycket grottkräl (gravkammare, drakhåla, borgar, värdshus m.m.) Jeraz är mera ett scenario med några mer eller mindre intressanta äventyrsplatser, inkluderande en hemsökt slottsruin. Jeraz är förresten namnet på en gammal släkt i trakten.

Håll utkik på Tradera så kan du skaffa ett ex för en billig penning (50-100 kr inkl. frakt).

(Äventyrspaket 2 placerades "tyvärr" inte in på den famösa Medelhavskartan...)

Dewil
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Är det samma upplägg som i första äventyrspaketet (jag antar förresten bara att SD och S&O tillhör ÄP1 kan ju vara att det är ÄP2 ... minns inte riktigt) att ett äventyr är mer inriktat på lite slagsmål (novastenen låter ju sannerligen så) medan Jeraz är mer fokuserat på tankearbete (precis som S&O).
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
603
Jag tror faktiskt det var tvärtom i ÄP2. Jeraz är stridsscenariot, och Novastenen är tänkt att vara lite klurigare.

Jag har faktiskt grävt fram Svart Duell och Skönheten... helt nyss och läst igenom dem.

De är rätt rika på stämning och mer av äventyrsplatser och situationer än specifika skeenden och tänkta händelseförlopp.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Uff... det var hemskt, hemskt länge sedan jag spelade dem, men en tydlig skillnad är i alla fall i äventyrens uppbyggnad, där Novastenen har en handling (hämta stenen, kom tillbaka och få belöning) men inte Jeraz.

Dewil
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Vad pratar du om nu?
Kartan över fantasy-Medelhavet som publicerades i Sinkadus 10. Svart duell utspelar sig på en ö i Adriatiska havet, f'låt, Syrtabukten, och Skönheten och odjuren utspelar sig vid en sjö i Katalonien, f'låt, Zorakin. Läser man själva artikeln står dock uttryckligen att Jeraz, men inte Novastenen, utspelar sig i Ereb Altor - dock inte var.

Anders
 
Top