Nekromanti Nostalgitripp

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Stunts+Digger

Ahh, Stunts är underbart. Kommer ihåg att vi hade det på vår gammla skola och spelade helt sjuka egenkonstruerade banor så ofta vi hade tid.

Helt klockrent spel!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om man gillar sånt..

Syndicate Wars. För en femtiolapp (Eller vad man nu får det för) så är det värt att testa bara för husrivarmöjligheten.
Och introt.
Och musiken.
Och stämningen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Om man gillar sånt..

Syndicate Wars.
Gillade aldrig det. Gillade inte realtidsbiten, att man var begränsad i antalet agenter man kunde gå in med på en bana, gillade inte svårighetskurvan, gillade eldkastaren.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
(Jag skriver nästan aldrig här men detta kunde jag inte motstå.)

Min -- högst personliga -- lista:
C-64: Last Ninja, Ghost'n'Goblins, IK+, Commando, Pool of Radiance, Winter Games, Summer Games, Bubble Bobble
Nintendo 8-bitars: Zelda
Amiga: Pinball Fantasies, Lemmings, Sensible Soccer, North&South, SimCity, Alien Breed, Rock'n'Roll, Chaos Engine, Cadaver, Dungeon Master, Eye of the Beholder, Bionic Commando, Speedball, Monkey Island, Flashback ... Och hundra till. Minst. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jodu....

Och bara för att en massa stora elefanter har klampat in på scenen så har alla entusiastiska hemmafuskare försvunnit för evigt? Låter som ett klart fall av nostalgi i mina öron.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Omistliga Klassiker

"Håller med till 100%. De gamla spelen kan man sätta sig med när det är en kvart kvar till ett TV-program man vill se och bara spela på skoj ett tag."

Jag vet många spel, framförallt konsolspel som lämpar sig för korta stunders slöspelande. Jag tror fortfarande på nostalgiteorin.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Utfryst

"Spelglädje, originalitet, humor, skaparglädje."

Och allt detta har försvunnit ur moderna spel? Och därför spelar du enbart knastriga, gamla C64 spel? :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Utfryst

knastriga, gamla C64 spel
Mycket kan man säga om C64:ans ljud, men "knastrigt" är knappast det ord jag skulle välja för att beskriva SID-chippet. "Pipigt" möjligtvis.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jaså?

Och bara för att en massa stora elefanter har klampat in på scenen så har alla entusiastiska hemmafuskare försvunnit för evigt?

Nu lägger du väl ändå ord i min mun. Jag sa ju att de som skrev Black & White säkert har haft en sån där myskänsla, lärt känna varandra, kastat semlor på varandra och ställd muggar i CDrom-driven -jag betvivlar helt enkelt inte att de skulle vara entusiastiska eller hemmafuskare, men faktum kvarstår är att det helt enkelt inte är en lek för ett företag som EA att släppa spel. Då försvinner genast lite av den där hometown-känslan. Det är en annan sak när Garriots mor sitter och syr kartor till Ultima-spelen, jajämän.

Låter som ett klart fall av nostalgi i mina öron.

Jooooo, visst minns man tiden när man satt där, kanske en eller två år innan man var född -kanske tillochmed tio i fallet av vissa C64-spel- och lirade dem gamla godingarna... dett är nästan som man får en tååååår i ögat... ;_;
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Lite bilder...


Creatures 2, Apex Productions


Clyde måste rädda Chaz från att bli torterad i över 6 banor!


M.U.L.E, Electronic Arts


Hard Hat Mac, Electronic Arts


Ett av mina två första spel... jag var väl tre år... pappas C64... minnen...

(okejdå, en nostalgipoäng till walium :gremwink:)


Alien 3, Acclaim


Med Alien 3 kom ett genombrott för mig, eftersom det var det första spelet jag lyckades ladda ner som ROM och skicka över till en floppy och sedan stoppa in i gamla maskinen... jag kommer alltid att minnas det.


Alien Syndrome, Sega... antar jag


Hade en underbar flummig ton och balla bossar.

Nä, jag skulle kunna sitta här hur länge som helst, men nu måste jag sticka till biografen. Chao.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Hummm... förresten...

Racing Destruction Set (C64) var inget annat än ultrafett.
Håller med. Det och Rally Speedway är två av de roligaste bilspel som någonsin gjorts!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
För er som inte vet...



...så var Racing Destruction Set ett ballt spel till C64 där huvudsakligen två bilar var någorlunda bra och alla andra sög älgdase och fick spö sju dagar i veckan. Jag är dock av den naturen att jag måste uppleva och kolla allting ett spel har att erbjuda, och ger mig ut för att göra detta i första hand -vinnandet eller tävlingsmomentet kommer liksom i andra hand. Därför fick jag alltid stryk av min bror i detta spel -han valde helt enkelt sportbilen och jag måntraktorn.

Det kan förståss också ha haft att göra med att jag använde en hemmasnickrad plåtkontroll och han en tvättäkta BUG (grön kontroll som såg ut som en fluga, ungefär, med en turbospak och två STORA, RÖDA knappar -flugans ögon).

En bild till:



/Mogge
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: För er som inte vet...

ah det spelet är grymt
finns det inte uppföljare eller ett väldigt liknande spel till NES eller SNES?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: För er som inte vet...

ah det spelet är grymt
finns det inte uppföljare eller ett väldigt liknande spel till NES eller SNES?


Du tänker kanske på Rock'n'roll Racing? *gissar vilt* :gremcool:
 
Top