Nekromanti Nostalgitripp

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Det har varit lite snack om spel på klassiska plattformar. Vilka spel anser ni är omistliga klassiker?

Min lista:

Spectrum: Jetset Willy, alla i Doomdarkserien, Alien 8
C64: Rally Speedway
Amiga: Stunt Car Racer, Defender of the crown
Arkad: 1942, Asteriods, Arkanoid
Flipper: Earthshaker
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Eftersom jag inte varit med så jättelänge så kan jag inte räkna upp gamla klassiker men spel som alltid kommer att ha en plats i mitt arma gamerhjärta är:

Little Big Adventure 1 och 2 (Ja, har ni inte testa dessa spel så gör det. Mycket humör och udda pussel. :gremsmile: )
Kick-Off (Hetaste fotbollspelet någonsin. :gremsmile: Spenderade alltför många timmar med det. Amiga-spel för övrigt. :gremsmile: )
Baldur's Gate och Planescape Torment (Dessa två spelen drog upp RPG-spelen ur ett oförtjänat träski igen efter några katastrofala år. Bra spel dessutom! :gremsmile: )
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Nej, det hade en bugg som gjorde det nästen ospelbart. Fick man alla spelare utvisade så gjorde motståndaren mål, sedan skelle jag sparka ut, vilket jag inte kynde göra eftersom alla spelare var utvisade. Eftersom jag inte kunde sparka ut så startade inte klockan och jag fick aldrig in en spelare som kunde sparka ut. Låst situation. Hur hanterar man det i riktig fotboll?

Baldur's Gate och Planescape Torment
Bra, men inte gamla nog för att vara klassiker.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
I riktig fotboll så är det så att när det är fem? utspelare utvisade så abryts matchen, då det är för få spelare kvar på plan, och ja, det ska vara från samma lag. Eller om det är fyra... Kommer inte ihåg....
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
PC-svar

"Klassiker" i mina ögon utan inbördes ordning (skaffade min första PC -91) är:

1. Eye of the beholder. Timmar av härlig underhållning. Min kille spelade, jag ritade kartor och båda hoppade högt när spindlar tassade i gångarna bakom våra gubbar.

2. Star Control 2. Ett underbart roligt spel i rymdmiljö med härliga aliens och häftig musik (i alla fall då).

3. Alone in the dark, skräck i Lovecrafts anda. Lite fult, lite buggigt, men ack så skrämmande och bra.

4. Gabriel Knight, mysterieskräckspel i verklig miljö. Svårt men kul att spela tillsammans! Jag gillar även Phantasmagoria, men det var verkligen läbbigt.

5. UFO - enemy unknown. Roligt skjuta-ner-aliens-spel.

6. Civilization, det spel jag börjat om flest gånger från början.

7. Dune 2, det spel jag spelat flest gånger. Makalöst roligt att spela med en kompis.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Omistliga Klassiker

Det är så lätt att rabbla upp en lista med hundra spel, men här kommer mina absoluta jättefavoriter:

Atari2600: Keystone Capers, Surround
Spectrum: Schooldaze, Gauntlet
C64: IK+, Pharaos Curse
Arkadsystem MAME: Golden Axe, Double Dragon
PC: Shufflepuck Café, Stugan, Civilization
Sega: Phantasy Star, Wonder Boy 2
Nintendo 8bit: Kung Fu, Super Mario 3
Amiga: Another World, Hunter, Pinball Fantasies, Secret of Monkey Island
Gameboy: Tetris
Super Nintendo: FF6, Parodius 2, Starfox

---

/Rising
som kanske skulle byta Pharaos Curse mot Aztec Challenge...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Omistliga Klassiker

Schooldaze
Hur kunde jag glömma den! Den var ju suverän! På den tiden var det bitsk humor i spelen!

PC: Shufflepuck Café
Var inte det ett Amigaspel från början?

Arkadsystem MAME
MAME är ett måste för varje spelnostalgiker. 3751 klassiska spel i en förpackning, helt gratis! (Glöm dock inte att ni måste äga arkadmaskinerna för att använda den lagligt.) Själv har jag småplaner på att bygga ett MAME-baserat arkadkabinett och MP3-jukebox.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: PC-svar

Jag gillar även Phantasmagoria, men det var verkligen läbbigt.
Håller med, det är det enda spel som faktiskt skrämt mig förutom en snabb chockeffekt. Ledmotivet går inte heller av för hackor.

UFO - enemy unknown. Roligt skjuta-ner-aliens-spel.
Kanonspel, men jag gillade trean (Apocalypse) bäst. Den pausbara realtiden funkade mycket bättre än turordningsbaserat, och det var mer politik och sånt i det. Dessutom var det alltid lika kul att dagligen jämna Cult of Sirius-byggnaderna med marken...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Omistliga Klassiker

"Var inte det ett Amigaspel från början?"

Ingen aning faktiskt, men det är bara på PC som jag spelat det. Det är rätt många spel på min lista som går att spela på fler plattformar. Jag hade School Daze och Gauntlet på C64 också, och IK+ hade jag på Amigan.

Jag placerade dem där de har mest nostalgivärde för mig personligen. (Förutom ett undantag: Det är NES-versionen av Tetris som har betytt mest för mig, inte gameboyversionen. Det gameboyspel som jag gillat mest är Pokemon, men det är ju för nytt för att vara "nostalgiskt")

/Rising
som tyckte att det roligaste i School Daze var när man skulle ha lektion i ett klassrum med för få bänkar, varpå det kom elever som tryckte undan en från ens plats så att man ramlade på golvet och fick en tillsägelse från läraren. Raskt behövde man sätta sig igen innan man fick en ny tillsägelse, varpå hela cirkusen började om och om igen. Det var fullkomligt kaos.

Spelets utmaning var däremot ganska konstig. Mest poäng fick man om man sköt slangbella på en lärare så att han satte sig ner och sedan sköt ett nytt skott i bakhuvudet så det studsade upp och träffade "sköldarna" som fanns i taket. Om man prickade mer än tre så var man rena guden (och det fanns ju skitmånga!). Fedt svårt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
UFO och turordning

Turordningen är ju lite knasig, till exempel på det sättet att du kan springa fram till en squaddie som står och väntar, ge honom något, och sedan kutar han därifrån.. När han egentligen hade behövt börja kuta i början av rundan för att "hinna".. :gremsmile:

Men trots sin ologiskhet så har ändå rundsystemet sin charm. Det uppmuntrar att springa fram och ta skydd bakom hörn på ett snyggt sätt, och det kan bli riktigt spännande ibland.. Som när man rusar rätt in i famnen på en alien, och får slut på TU:s.. (time units) Då gäller det för de andra att peppra ner äcklot snabbt som fan! :gremlaugh:

Jag spelar UFO för fullt nu, och har döpt soldaterna efter vänner och internetbekanta. Exempel på det roliga med rundor:
Ni skulle se när Krille kollade övervåningen, och möttes av två flytare i trappan! Feliath som stod utanför huset vände sig om, skjöt ett hål i väggen, pepprade ner den första flytaren, och prickade den andra.. Med ungefär två time units kvar.. :gremlaugh:

Antar att jag får göra en magoo och en trobergsoldat också, eftersom ni känner till UFO.. :gremsmile:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: PC-svar

Det är det enda spel som faktiskt skrämt mig förutom en snabb chockeffekt. Ledmotivet går inte heller av för hackor.
Jag fnissade lite när jag såg "från 18 år" på kartongen, men hugaligen! Det skulle ha varit "från 25". Jag vågade bara spela ett kapitel i taget och sen fick min man hålla handen resten av kvällen.

Jag gillade trean (Apocalypse) bäst.
Jag har det i bokhyllan, nyss inköpt begagnat för 20 kr. Jag har bara snabbkollat på intron, men jag har inte riktigt fått den rätta känslan för det än. Jag kanske måste ge det en ny chans.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: UFO och turordning

Men trots sin ologiskhet så har ändå rundsystemet sin charm. Det uppmuntrar att springa fram och ta skydd bakom hörn på ett snyggt sätt, och det kan bli riktigt spännande ibland.. Som när man rusar rätt in i famnen på en alien, och får slut på TU:s.. (time units) Då gäller det för de andra att peppra ner äcklot snabbt som fan!
Det jag gillade bäst med UFO var att det fanns så många roliga möjligheter till destruktivt beteende - skjuta sönder bensinpumpar, använda tidsinställda bomber, skjuta sönder väggar osv. Samt att man ibland inte såg utomjordingarna förrän de smög upp bakom ens soldater och sög hjärnan ur dem - NEJ! Inte Ivanova!!! Eller när de jäklarna fick panik och sprang iväg rakt in i alisarnas rymdskepp! Eller när de blev mentalt dominerade av alisarna! Eller den totala tillfredsställelsen när en sån där flygande hjärna med hur många TUs som helst slafsade ner i golvet... vilket toppenspel!

Om du gör en Magoo måste du se till att hon får tillräckligt med eldkraft! Magoo föredrar granater.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Omistliga Klassiker

Spelets utmaning var däremot ganska konstig. Mest poäng fick man om man sköt slangbella på en lärare så att han satte sig ner och sedan sköt ett nytt skott i bakhuvudet så det studsade upp och träffade "sköldarna" som fanns i taket. Om man prickade mer än tre så var man rena guden (och det fanns ju skitmånga!). Fedt svårt.
Bah, mjäkling. Jag har klarat det spelet flera gånger. Det gäller bara att vara rationell, organiserad och försiktig så är det en baggis.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: PC-svar

Jag fnissade lite när jag såg "från 18 år" på kartongen, men hugaligen! Det skulle ha varit "från 25". Jag vågade bara spela ett kapitel i taget och sen fick min man hålla handen resten av kvällen.
Hehe, jag köpte det samma dag som det släpptes, sedan spelade jag det i ett sträck. Blev klar fyra på natten, när jag spelade i ett mörkt rum och pimplade te för att hålla mig vaken... Sedan sov jag dåligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: UFO och turordning

Antar att jag får göra en magoo och en trobergsoldat också, eftersom ni känner till UFO..
På ett villkor, att min får en autocannon med en hälsosam blandning av HE och incendary.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: UFO och turordning

Det jag gillade bäst med UFO var att det fanns så många roliga möjligheter till destruktivt beteende - skjuta sönder bensinpumpar, använda tidsinställda bomber, skjuta sönder väggar osv.
Men det var inte förrän i trean som man kunde bli riktigt destruktiv. I ettan och tvåan kunde man skjuta bort hela bottenvåningen från ett hus och resten hänger kvar i luften. Det gör det inte i trean.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Utfryst

Är jag den enda som varken ägt eller varit intresserad av vare sig Commondore 64 eller Amiga?
En Sega 16-bitars konsol är min första, magra spelerfarenhet, följt av en 486 någon gång i början av 90-talet. Det är egentligen först på senare år som jag har börjat spela datorspel på allvar. Mina favoritspel är därför sällan särskilt gamla och jag har svårt att förstå hur många kan vara så barnsligt förtjusta i knastrande spel på kassetband och med värsta Paint-grafiken.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det har Storuggla..

Men eftersom du ber så snällt, så kanske. :gremsmile:
Iofs, Storuggla håller till i Bas Mikael, så du kan ju få autokanonen i Bas Uriel..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Det har Storuggla..

Iofs, Storuggla håller till i Bas Mikael, så du kan ju få autokanonen i Bas Uriel..
En autocannon per bas?!?!?

Jag brukar ha 4 eller 5 per squad, sedan bara röjer jag mig framåt med så mycket folk jag kan få in på uppdragen (oftast 36, det vill säga cirka 28-30 autocannons). Sätt alla på snapfire, så blåser de bort allt som dyker upp direkt och deras kompisar bakom hörnet också..
 
Top