Nekromanti Nostalgitripp 001: Drakar och Demoner 2.0

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
DeBracy;n79211 said:
Har ni sådär fantasihöga stats och grejer, eller hur ser det ut? Jag läser gärna en presentation av det hela i egen tråd ifall det är nåt du har lust att bre ut dig om. :)
Nej, inte alls. Vi har lite fler färdigheter, men i realiteten så begränsar systemet det hela på ett ganska bra sätt. Vi ligger runt max 85 eller så på våra bästa vapen. Det blir svårare att bli bättre när man har högre FV och i den svarta lådan så fanns inga hjältepoäng eller så. Vi har en del magiska saker och bra utrustning också, men de flesta sakerna kan vi bara använda då vi är ute och äventyrar då vi spelar mycket politik och intriger i en stor stad och då är det inte ok att gå omkring i en gigantisk rustning.

Allt som allt så fightas vi väldigt lite. Det blir mest episka strider mot legendariska monster lite då och då.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Drakar och Demoner 2 var det första rollspelsmaterialet jag läste, jag fick inte läsa mycket för det var en kompis brors bok och min kompis tyckte att vi inte skulle spela det, för det var hans brors och det kunde gå sönder (även om hans bror uttryckligen inte hade något emot det).
Det var snyggt tyckte jag och fick mig att vilja spela rollspel vilket jag kunde tre eller fyra år senare (men då var det Chronopia vi spelade).

/Luna Lovegood
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Det är säkert 100% nostalgi, men DoD2 är fortfarande det spel som jag tycker är enklast att bara plocka upp och spela. Har man den svarta regelboken och eventuellt monsterboken så är man "all set" liksom, man behöver egentligen inget mer. Mutant var likadant. Ä-spel var bra på att bygga spel helt enkelt. Whitehack ger lite samma känsla, men jag tror inte jag har hittat den i några andra spel.

Men som sagt, nostalgins skimmer ligger säkert väldigt tungt över den åsikten. :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Drakar & Demoner är starten för mig med. En solig sommardag kom en av kompisarna springandes med ett nytt häftigt spel i handen. Sen var vi fast. Det jag minns nostalgimässigt är att spelplanerna användes flitigt med de där pappfigurerna. Många fällor skulle passeras i de oändliga grottgångarna. Vi missuppfattade ABS-värdet på sköldar och rustningar först så de slogs sönder efter ett tag. Gruppen av rollpersoner kunde lätt bestå av en dvärg, en minotaur, en orch och en halvlängdsman (här var vi inte rasfientliga på något sätt). Mycket grottröj som sagt och en av spelarna skapade en jättestor, färglagd karta av en massa ihoptejpade A4-sidor.

Året efter kom Mutant ut och det spelades ännu mer flitigt. Mitt absoluta favoritspel.

Sinkadus 2 och 3.

Av någon slump hittade jag ett nummer av White Dwarf hos den lokala tidningshandlaren. "Fan va rollspel det fanns!" insåg man plötsligt...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
PAX;n79611 said:
Av någon slump hittade jag ett nummer av White Dwarf hos den lokala tidningshandlaren. "Fan va rollspel det fanns!" insåg man plötsligt...
Precis! För mig var 68 det första numret av White Dwarf jag köpte i tidningsbutiken i Borlänge. Det var jävligt häftigt!

/Magnus
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Nr. 73 var det jag köpte. Funderar just nu på var hela bunten är någonstans? Ska ligga nerpackat i en kartong.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Chock är det mest episka spelet jag kände till! Och det enda. Men det var så fantasieggande. Det var som vår verklighet. Men läskigt. Och svårt, med alla gåtor. "Warwick House" som var med i grundboken var läskigt. Hade ingen aning om hur en zombie kunder förgöras. Eller det där med bjälken på vinden - det var ögonöppnande svårt. Men hela grejen med S.A.V.E. och kufiska monster, speciellt efter äventyren i Sinkadus 4 och 5, var det coolaste jag visste.

Insåg under utvecklingen av Noir: Syndens Diplomater att det är egentligen min egen re-imaging av Chock. Blev förbluffad av insikten och hur livet går i cirklar. :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
PAX;n79611 said:
Vi missuppfattade ABS-värdet på sköldar och rustningar först så de slogs sönder efter ett tag.
Det är inget mot hur fel min första spelgrupp hade missuppfattat en grej.

Du vet hur när man gör en dvärg så har hen 4T6 i Styrka, så slår man de fyra tärningarna och summerar och skriver ner värdet? Vi gjorde likadant med vapen. "Jaha, en tvåhandsyxa gör 2T10+2 i skada. Då slår vi... 19! Det var minsann en bra yxa!."
 
G

Guest

Guest
Första gången jag spelar Dimön (DoD 1.0), och har just kommit fram till sjön.
SL: Vad gör du?
Jag: Simmar.
SL: Slå Simma.
Jag: Miss (startkaraktärer har som regel 25% på simma i DoD 1).
SL: Du drunknar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Ja!;n79659 said:
Första gången jag spelar Dimön (DoD 1.0), och har just kommit fram till sjön.
SL: Vad gör du?
Jag: Simmar.
SL: Slå Simma.
Jag: Miss (startkaraktärer har som regel 25% på simma i DoD 1).
SL: Du drunknar.
Färdighetsslag. I spelares otjänst sedan 1974.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Drakar&Demoner... 91 tror jag? Den grönsvarta boxen. Och alla extra böcker. Hade 22 böcker när jag spellede det som mest. Men Mutant, svart låda med en vitblek herre på framsidan, är också djup nostalgi för mig. Spellede det i flera år. Kult är också lite... Kult för mig. Lite nostalgi. Inte i närheten av Drakar&Demoner eller Mutant dock.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Staffan;n79654 said:
Du vet hur när man gör en dvärg så har hen 4T6 i Styrka, så slår man de fyra tärningarna och summerar och skriver ner värdet? Vi gjorde likadant med vapen. "Jaha, en tvåhandsyxa gör 2T10+2 i skada. Då slår vi... 19! Det var minsann en bra yxa!."
Haha, det gjorde vi också. Och inget var så nesligt som att slå dålig skada på sitt vapen. :emb:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Drakar och Demoner andra utgåvan (svarta boxen) var det första rollspel som jag köpte och spelledde, runt julafton ungefär 30 år sedan. Eftersom det var uppe i Boden, 100 mil från kompisarna, så var det en kusin och min morfar som fick stå ut med mitt första spelledarförsök :)

Det utökades med köpesäventyr, Mutant, DoD Expert, Chock osv.
 
Top