Grisodlar'n;n321263 said:Jag skulle bestämt hävda att det pågår en slags revivalvåg med många av de spel och äventyr som nu produceras. De är likt remakes och reboots i filmvärlden. Remakes och reboots görs aldrig av filmer som har fått 2,3 på imdb naturligtvis (även om det borde funka så). Jag avskyr de flesta remakes och reboots som görs. När det gäller rollspel så kan en viss del av kärnan finnas kvar, t ex namn och företeelser från en känd spelvärld som Altor, men reglerna är nya och främmande. Jag är en hängiven och konservativ gammal nostalgiker. Jag har tyvärr inte hittat det där magiska skimret i de produkter som producerats än så länge. Herr Blixts äventyr till Drakar och Demoner 2016 kom väl lite nära, men något var off iallafall. Där var det spelvärlden som kändes off.
Chaosium ägnar sig också åt revivals när de kommer med nyversioner av t ex Masks of Nyarlathotep, Horror on the Orient Express och liknande från deras gamla utbud. Men de ändrar alltid saker, inte för att vara nyskapande, utan för att vara s k inkluderande och liknande saker. De kanske byter ut en manlig professor i det gamla äventyret mot en kvinnlig, färgad sådan som exempel? Men vad handlar det om, egentligen? Som Keeper kan du ju göra alla NPCs färgade om du vill. Jag har varit SL i många, många år och har alltid ändrat och strykit saker jag inte gillat i rollspelsprodukter, precis som när det har rört regler. Det är ju något varje SL/Keeper bör göra om man inte gillar något. Men att Chaosium gör det handlar för mig inte om någon slags kreativ krydda, eller ett försök att förbättra saker (förutom t ex det rent grafiska) utan mer att man är lite rädd för att gammalt material ska uppfattas som det fruktade sunket och dra på sig någon Twitter-storm där en handfull individer går till betsk attack. Jag inser att jag nog är ensam om denna uppfattning på detta forum, men det är min fulla rätt. Om Chaosium verkligen ville vara inkluderande så skulle de inkludera sunkigt konservativa människor som jag också.:wink:
Grisodlar'n;n321263 said:Men vad handlar det om, egentligen?
Magnus Seter;n321273 said:Troligen om att på ett bättre sätt skapa en skildring av hur det såg ut förut. Alltså att det fanns kvinnliga professorer. Och säkert om att det blir mer intressanta miljöer och äventyr om inte alla SLP är vita män.
Tidiga rollspel skrevs företrädesvis av unga män (som jag själv till exempel), och om jag bara ser till mig själv så var det så mycket enklare att bara ha alla SLP som män, eftersom jag tyckte det var rimligt utifrån vad jag såg i annan media och i andra rollspel.
Men ju mer jag lärde mig om historien och även om hur man skapar en intressant miljö och intressanta äventyr, så insåg jag att det var mycket rimligare att göra SLP på ett annat sätt än "vit man med specialkunskap". Och det är nog till största delen detta som är motivet för att göra förändringar.
Sen är det ju det gamla vanliga: om det inte finns någon som ser ut som du i ett rollspel, så är det till viss del exkluderande. Och varför då inte ändra lite här och där för att göra en produkt mer inkluderande, i en hobby som har fler diversifierade deltagare än förr?
Och du kan ju också göra som du själv föreslår: byt den kvinnliga professorn till en man. Som en keeper kan du ju göra alla SLP till män om du vill och om du tycker att det skapar en mer spännande miljö och ett mer intressant äventyr för dina spelare. Själv har jag 50/50, så det är ett litet steg på vägen för mig i alla fall.
MVH
/Magnus
Arfert;n321277 said:Tja, jag skrev ett något längre inlägg på FB, men i korthet var, anekdotiskt, spelgängen mer blandade 1979 än 1989. Så om det fanns exkludering så ökade den med tiden. Kanske för att de som började spela 1979 var eller började bli vuxna, medan de som började spela svenska rollspel senare på 80-talet var i 12-årsåldern. Och en 12-årings bekantskapskrets och spelgrupp 1985 var nog betydligt mer homogen, och det höll i sig.
Grisodlar'n;n321282 said:de går mer mot det pulpiga hållet där allt liksom inte behöver researchas
Magnus Seter;n321284 said:Få företag gör mer research och har mer kunniga och högt utbildade skribenter än Chaosium, och särskilt till CoC.
Khan;n321203 said:Men sedan finns också en poäng med att återuppväcka nostalgiska rollspel - brand recognition. Rollspel är en ganska liten hobby, och är för de allra flesta i Sverige fortfarande synonymt med Drakar och Demoner. Att återuppväcka en gammal spelvärld eller koppla sitt projekt till ett känt namn är ett säkrare kort än att hitta på något helt nytt, är min gissning..
Minimoni;n321217 said:JJag tror bara att det har gått och fortfarande går åt rätt håll gällande inkludering, jämställdhet och allt som hör till oavsett retrovåg/nostalgi eller inte. Jag har berättat om min dotter som är åtta och är med och spelar ibland, hon gillar verkligen bilderna på kvinnliga äventyrare som nu faktiskt finns, till skillnad på de sexualiserade bilderna på kvinnor som i äldre rollspel knappast fanns där för att få fler tjejer att vilja spela.
Kortfattat så vill jag ha sagt att mycket bra har gjorts inom hobbyn men det finns självklart mer att göra för att hobbyn ska bli ännu mer välkomnande och intressant för fler individer, oavsett vilka identitetsgrupper dessa individer anser sig tillhöra eller inte.
anth;n321256 said:Kort sagt så pågår det inte någon nostalgivåg.
Däremot finns det en väldigt liten grupp rollspelare vars gemensamma nämnare är:
- De växte upp och började spela rollspel på 1980-1990-talet.
- De är aktiva här på rollspel.nu
- De skriver i den här tråden.
För dem är det nostalgi. Men kalla det inte "våg".![]()
God45;n321206 said:Det är svårt att hitta kultur produktur som är mer inkluderande är tex Blood in the chocolate
Tsianphiel;n321303 said:Absolut och det knyter ju an till vad Gabrielle sade i den nu låsta tråden. Nostalgivurmen kan definitivt användas som ett sätt att få vara med om något man inte fått vara med om tidigare på grund av att man inte känt sig välkommen.
Och jag håller med dig, det går åt rätt håll när det handlar om inkludering och jämställdhet, men det har krävts en hel del kamp för att nå hit och som du själv påpekar - vi är inte helt framme än. Men vi är definitivt på väg.
Grisodlar'n;n321315 said:Jag anser att mitt inlägg har ganska mycket med nummer 2 att göra, där inkludering och jämställdhet nämns. Kanske rent av nummer 4 är samma sak. Det är väldigt oklart där. Minimoni nämnde i övrigt de gamla rollspelens illustrationer, vilket jag tycker är intressant.
Tsianphiel;n321305 said:Jag håller uppenbarligen inte med dig om din bedömning att det inte pågår någon nostalgivåg, men för att göra det mindre contentious - kalla det vurm då?