Nekromanti "Nostalgi" (tärningssystemet)

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
(Ja, det här är kryptiskt om man inte vet vad man babblar om, men det rör alltså sannolikheterna i ett "slå olika antal tärningar av given sort, högsta tärningen vinner".)

OK, varande den typ av människa jag är satte jag mig direkt och började pula ihop ett litet skript för att räkna tärningsutfall, med resultat enligt följande (anger chansen för "underdog" att vinna):
<table border=1><tr><td>Tärning</td> <td>1v2</td> <td>1v3</td> <td>2v3</td></tr><tr><td>d2</td> <td>1/8 (12,5%)</td> <td>1/16 (6,2%)</td> <td>6/32 (18,8%)</td></tr><tr><td>d3</td> <td>5/27 (18,5%)</td> <td>9/81 (11,1%)</td> <td>64/243 (26,3%)</td></tr><tr><td>d6</td> <td>55/216 (25,5%)</td> <td>225/1296 (17,4%)</td> <td>2648/7776 (34,1%)</td></tr><tr><td>d8</td> <td>140/512 (27,3%)</td> <td>784/4096 (19,1%)</td> <td>11732/32768 (35,8%)</td></tr><tr><td>d10</td> <td>285/1000 (28,5%)</td> <td>2025/10000 (20,3%)</td> <td>36786/100000 (36,8%)</td></tr><tr><td>d12</td> <td>506/1728 (29,3%)</td> <td>4356/20736 (21,0%)</td> <td>93082/248832 (37,4%)</td></tr><tr><td>d20</td> <td>2470/8000 (30,9%)</td> <td>36100/160000 (22,6%)</td> <td>1233822/3200000 (38,6%)</td></tr></table>


(Sen orkade jag inte sätta ihop fler kombinationer än så. Ja, jag hade visst fel gällande resultaten.)

(En annan sak som just slog mig: Bör man som "utomstående" ha möjligheten att inte rösta alls (och därmed inte riskera att förlora/vinna åskådare), eller ska man vara tvungen att ta ställning?)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Till att börja med: Tack för att du gjorde undersökningen. Nu ska vi bara ta ställning till vad som är lagom. Det verkar som om T6:or skulle vara bäst, tycker jag, med tanke på att det är så små skillnader. Dessutom har den tärningen andra fördelar som jag tog upp innan (vanlighet).

Jag tycker inte att man ska få rösta blankt. Eller man kanske ska få det, men det är lite som regeln om att somna. Det är töntigt att inte lägga sig i. Man vet ju alltid bättre än de andra och att då inte rösta är dåligt och bör bestraffas.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"Nostalgi"

Först - tack för tabellen, det var inte riktigt som jag trodde, och som Snigel skrev: T6or verkar vara det som fungerar bäst, både i önskat utfall och i praktisk tillgänglighet. Sen funderar jag fortfarande på om man verkligen inte kan plocka bort tärningarna helt för att få ett bättre flyt, men det får bli till/efter nästa speltestomgång.

Sen - för er oinvigda är Nostalgi ett rollspel som jag och Snigel klurat på ett tag. Det handlar om att man spelar avdankade äventyrare som berättar om sina äventyr för barn, barnbarn, barnbarnsbarn, et cetera ad nauseam. Det gäller att berätta en så fängslande historia som möjligt för att imponera på barnen och den som är flest barns idol när sagan är slut vinner (ja, man kan vinna). Spelledaren spelar barnen och spelarna tar rollen som äventyrarna och det är samberättande.
Det viktiga i spelet är rollpersonernas tjäbbel om vem som minns rätt. "Var det inte så att..." eller "Jag har bestämt för mig att..." är nyckelfraser och det gäller att få sig själv att framstå som häftigast.
Spelet är både speligt och berättande på samma gång och jag tror att det kan bli riktigt bra efter några fler speltester. (Vi har haft två hittills, och båda har renderat i stooora förändringar på tidigare version, speciellt bra var gårdagens där många konstigheter löstes och några konstigheter adderades, tack! :gremwink: )

Det finns en ytterligt inaktuell beta man kan få om man ber snällt, men som det är nu säger den egentligen bara på ett ungefär vad spelet ska gå ut på och knappt ett någe om mekanik.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: "Nostalgi"

En spontan idé som just slog mig.

Säg att man representerar de åskådarna inte med generiska tokens utan med faktiska t6or (förutsätter dock att man har en hel del t6or att använda vilket kan vara en nackdel) vilka man har i en hög framför sig (säg att man börjar med 3, eller 5, eller någon annan lämplig siffra).

När det då blir en konflikt så kommer "minnestärningen" från ens åskådarhög, eventuell bonustärning från att man försöker använda en egenskap kommer från SL (dvs, man får en gratistärning från SL så fort man nämner en egenskap men är det i en konflikt så måste man också satsa den direkt). Efter att konflikten är resolverad hamnar helt enkelt alla tärningar som slagits i potten (dvs en per spelare inkl SL plus en per egenskap som använts) och delas upp bland vinnarna.

Det innebär också att bordet går plus en åskådare för varje konflikt eftersom det kommer in en från SL också. Nackdelen är då förstås att det inte finns någon "sink" utan ungjäklarna förökar sig konstant så blir det mycket konflikter behövs det löjligt många t6or om man ska använda dem som tokens. Okej, det kanske inte var så genomtänkt, men det känns ju som det skulle vara väldigt mycket tydligare att tärningarna direkt blir potten istället för att man sen separat ska fundera på hur många tokens det egentligen är frågan om.

Det här skulle även få effekten att om man tömt sin åskådarhög så har man ingen minnestärning att satsa utan kan helt enkelt inte påverka situationen om man inte drar in en egenskap (man har helt enkelt tappat all kredibilitet med publiken), vilket kan vara önskvärt eller inte önskvärt.

En grej som jag (vi?) tänkte fel på igår; överblivna vunna tärningar går till vinnarsidans föreslående. Visst, det funkar ju om det är _en_ ojämn, men om t ex 3 vinner mot 2 så blir det 2 åskådare att dela upp på 3 deltagare, så antingen får en två och resten inga eller så blir en av de tre utan.

(Mitt pottförslag ger inget problem för just 3 v 2, spelledartärningen gör att det är sex tärningar totalt att dela på antingen 3 eller 2 spelare, men om t ex 3 vinner mot 1 så har man 5 tärningar att dela på 3 spelare—en var plus 2/3—vilket blir samma problem.)



Som sagt, bara en tanke.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: "Nostalgi"

En annan tanke, baserat på att det blir roligare med fler förslag på bordet, är att man återgår till att alla på förlorarsidan/sidorna tappar en åskådare, alla på vinnarsidan får en, och en bonusåskådare för varje involverad egenskap går till den vinnande berättaren. Nackdelen(?) är att man tappar bonuspotten från spelledaren. Fördelen att man slipper fundera på uppdelning.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,210
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: "Nostalgi"

Det viktiga i spelet är rollpersonernas tjäbbel om vem som minns rätt. "Var det inte så att..." eller "Jag har bestämt för mig att..." är nyckelfraser och det gäller att få sig själv att framstå som häftigast.
Då tror jag ni skulle gilla mitt (första) dogmaklur Dagens huvudnyheter RPG .

Det går ut på att berätta en nyhet och man har ett antal nyckelfraser som kan ändra artikelns innehåll. Webplatsen är lite rörig, ladda ner spelpdf:en istället ---> Här <---

Här hittar du även ett antal artikelförslag --->längst til höger<---
 
Top