Nekromanti Nostalgi für alle

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Vad var eran allra första rollspelsupplevelser? Min var när jag hade laddat hem Zhoria. Eftersom han jag spelade med var ännu mer grön än jag så fick jag vara SL. Han spelade en akrobat/trubadur med kastknivar, som skulle ut på skattjakt. Nu är det er tur å berätta.

Nemesis, som bussar den visslande spaghetti-högen på alla som inte skriver
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Det var för extremt länge sen (1983) som jag stötte ihop med en gammal kompis på stan. Han och jag snackade om ditten och datten och han berättade om rollspel. Jag hakade på och blev såld. Under tre år spelade vi AD&D varje lördag från 12 på dagen till mellan 1 och 6 på morgonen.
Ahh! Det var tider...
Ungefär 1985 provade jag på Call of Cthulhu, och sen följde RuneQuest, Traveller, Stormbringer, Judge Dredd och Pendragon.

Den första figur jag någonsin rullade ut var en lvl4 Theif för AD&D. Vår DM lyckades tillåta flera flagranta regelbrott, t ex tillåta mig att ha chainmail. Tänk er; när tjuven smyger i skuggorna och hans rustning låter som ett rally med kundvagnar på kullerstensgator.

-W
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Min första upplevelse iom rollspelens förlovade värld var när en kompis körde lite improvisationsrollspel. Det var Star Wars och jag och en kompis spelade Jedi-riddare som skulle rädda Yodas kusin (?!) och det slutade med att vi hade dödat skogens alla sällsynta djur, bland andra den sista lila flygande noshörningen...

Wunderbara tider...

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Nostalgi für alle (det var mitt fel)

Som Yassilus nämde freakade jag ur rätt så hårt när jag spelledde honom och vår gemensamme vän på deras första rpg-upplevelse..... Till det positiva hör väl det att vi dödade Raj Raj (mitt hat mot Jar Jar Binks inkarnerat).

Kan även säga att en tvilling-motsats till Dart Vader i vit rustning också dök upp. Men är det här relevant?

// Douggie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Gamla goda tider det...

Ja, se vad det blev av mig efter det...
En ljussabelsvingande halv-alvs paladin...Näää...det blev en jag...usch vad tiden går...

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
<I>Vår DM lyckades tillåta flera flagranta regelbrott, t ex tillåta mig att ha chainmail. Tänk er; när tjuven smyger i skuggorna och hans rustning låter som ett rally med kundvagnar på kullerstensgator.</I>

Men tänk på att INGEN någonsin skulle kunna höra tjuven smyga genom allt det där oväsendet.../images/icons/wink.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,511
Location
Helsingborg
Min första var jag så liten att jag inte kommer ihåg men bland de första var när min bror tänkte visa vad rollspel var för mig och far min. D.ä. var rätt oseriös och det slutade m raseriutbrott från min bror för att han inte var seriös.

/[color:green]Han</font color=green> som fick gråten i halsen när hans första, riktiga RP (en magiker) dog
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Min första rollspelupplevelse var när jag med mina två bröder (två/fyra år äldre) spelade "Vägen" i Klinte Församlingshem med en präst som spelledare. Det var hans förslag/idé att vi skulle spela, för han tyckte att rollspel var en rolig och utvecklande syssla för ungdomar att hålla på med. Jag spelade en cynisk magiker, som i en fumlad kanalisering av magiska krafter hade dödat en oskyldig människoflicka, och därför hade dåligt samvete och en mängd "mentala spärrar" för att använda sina krafter...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SRR & SW !

Mina första rollspelsminnen är SRR & Sw. Vi var nog inte så seriösa i början. Men sen så blev det att vi blev mer & mer seriösa. Nu har det blitt att man har hållt på mer än 15 år.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top