Nekromanti Norra Jargien imorgon

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Imorgon blir det Eon igen. Visserigen inte med deras system utan med ett moddat t10.

I vilket fall så skulle jag vilja ha lite inspiration på äventyr. Det kommer att utspela sig i norra Jargien. På landet. Rollpersonerna kommer att ha rest en dag eller två till en isolerad nordlig by/stad som lever rätt så fritt ifrån det korrupta samhället. Det finns ingen anledning till varför någon vill tillskanska sig makt här. Det folket lever på här är fåraskötsel på hedarna och småskalig järnbrytning i ett par myrar, men det är som sagt småskaligt och försörjer bara staden.

Så vad händer i staden? Jo. De flesta invånarna är starkt troende, den lokala prästen är en god men kanske lite väl drivande och tolkar fritt utifrån texterna.

Men i förra veckan så anlände ett litet följe ifrån söder. En inkvisitor och ett par knektar (inspiration hämtat ifrån en tråd här på forumet) anlände och störde friden. Inkvisitorn har i uppdrag att "säkerställa" att prästens trosuppfattning och kyrkans är den samma, och om så inte är fallet "göra något åt det".

Knektarna som följde med är krigströtta karlar ifrån väster. Tycker att det är både härligt och lite tråkigt att hamna såhär långt bort ifrån en stad. Då de inte behövs direkt av inkvisitorn så har de hittat sig ett världshus där de har det trevligt med öl och mer eller mindre villiga flickor.

Inkvisitorn är en godtrogen ung man. Nyss fyllda tjugofem och på sitt första uppdrag utan läromästare. Är som sagt godtrogen och en stark tro på Daak. Ogillar mycket av vad kyrkan gör, men vågar inte göra något åt saken. Men nu när han är ensam så hoppas han att han kan lösa det hela missförståndet med ett par samtal och tillrättavisanden. Han är mycket stor till växten. Ser lite barsk ut (trots allt hans första egna uppdrag, och vill visa en mogen och stark sida då det var länge sedan byn fick besök ifrån moderskyrkan.

Hmm. En liten fisktank verkar det bli. Isolerad tank med en del intressanta karaktärer. Vad jag skulle vilja ha utav er är lite mer fiskar i tanken, och kanske lite twistar. Vill helst ha stämningen att de flesta är goda människor, men att riket och kyrkan tvingar dem göra fel. Ytterligare en sak jag vill ha med är vandöda (zombies). Har läst Max Brooks zombieböcker och fastnat i genren. Men vet inte hur jag ska få in dem i denna setting, utan att den stör den relativt "lowa" stämningen. Har de vaknat av sig själv? Har de väckts av annan part? Är det den lokala prästen som böjt lite väl mycket på reglerna för att bli av med nykomlingarna?

Som sagt, ge mig inspiration och vidarespinningar!

tack på förhand
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vill du ha med vandöda föreslår jag att du twistar till det ordentligt och inte kör den gamla klassikern med en galen gubbe som bor i ett torn och vill förslava världen med sina zombier.

Ett tips är att den lokala prästen, stormannen eller någon annan bildad och respekterad auktoritetsperson råkar ut för en personlig tragedi där hans barn (eller annan älskling) dör och att han därefter i sin förtvivlan börjar rota i nekromantins förbjudna värld.
Efter något års studier så reanimerar han sitt döda och balsamerade barn till en zombie. Zombien är fruktansvärd att beskåda men den nyblivne nekromantikern är som besatt och vägrar att se sitt barn som det livlösa skal av sitt forna jag som det faktistkt är.

Mannens fru (barnets mor) drivs till vansinne vid åsynen av denna ogudaktiga pervesion av sin egen avkomma och tar livet av sig, vilket får pappan att reanimera henne också. Pappan är vid det här laget helt sinnessjuk och när utomstående börjar snoka i den underliga familjens angelägenheter så mördar han dem och reanimerar dem till zombier också.

Pappan har alltså inga som helst krav på makt eller världsherravälde, han vill bara att allt skall bli som det var förut även om han har förlorat all sans och är angelägen om att hans "mörka lilla hemlighet" förblir hemlig.
När RP oundvikligen anländer till hobbynekromantikerns villa för att döda honom för att ha "perverterat Daaks avbild" så bör han bryta ihop och snyftande förklara hela sin historia. RP bör då känna sympati för denne sargade man och bör göra det något svårare för dem att döda honom.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Tack. Gillar när nekromantiker inte är onda. Men även om du inte tyckte det, så tyckte jag att det var en rätt så klicheig story :p. Tror att det finns ett eller ett par sådana exempel i vandödaboken :gremwink:.

Men vet inte hur jag annars ska få med vandöda. Tyvärr så känns hela användandet av dessa kliché, visst är det hemskt?

Tänker mig dimmigt, bergsområde, Snälla invånare, inte hjärntvättade utan bara snälla. Och så zombies som börjar dyka upp i dimmorna och skapar oro.

Inga andra lite icke-klichéiga förslag på vandöda? :p
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,708
Location
Värnhem, Malmö
Eon har inte, så vitt jag minns, spontanskapade vandöda, vilket annars är en lösning som tar bort problemet med att en nekromantiker krävs. Detta är visserligen ingenting som inte en driftig spelledare kan ändra på -- kanske har någon form av vild magi reanimerat en hoper lik. Detta kan tyda på annat, till exempel någon form av radh-kamrisk ohelig plats. Kanske kan det rent utav finnas en "falsk" nekromantiker -- en mystisk figur som kan ses av spelarna då och då. Denne är inte ansvarig, utan enbart en magiker som tagit sig dit för att studera fenomenet, i hopp om att hitta något lönsamt eller användbart. Att denne håller sig undan är förståeligt med tanke på att det är Jargien vi talar om, så även en fullkomligt harmlös magiker bör vara försiktig. Att finna den egentliga orsaken till de märkliga förändringarna kan vara en god anledning att samarbeta med honom.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Härligt. Det lät väldigt bra. Kan ju vara att de börjat begrava folk på ett nytt ställe för att den gamla kyrkogården var full typ. Och att de på något sätt luskar ut att alla zombies är ifrån den nya kyrkogården. Och när rollpersonerna kommer dit för att undersöka hittar de hål grävda vid gravgården. Och kanske något sorts komplex under? Eller om jag håller mig low så hittar de spår som leder en kilometer bort där de hittar ett tältläger de magikern och hans två medhjälpare bor, men de är inte där just nu! Oooh.

Sådärja, Bra inspiration du gav Bobby
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det finns ju faktiskt omnämnanden av spontant uppvaknande vandöda i V&N, men det tycks vara ett ytterst sällsynt fenomen - och en större anledning att undersöka det hela. Du kan ju låta honom vara en medlem i Allvetandets brödraskap på genomresa, eller en medlem i någon esoterisk orden (like, Skimmrande vägen eller dylikt) som på mystiskt sätt fått kunskap om det hela (känns ju inte som om ryktena lär ha hunnit nå utanför Jargiens gränser än).

En möjlig twist kan ju vara att magikern funnit att de vandöda uppkommer på grund av förekomster av nekrotropiskt laddad jord i marken, något som magikern vill undersöka närmare eftersom det är ett mycket sällsynt fenomen. Då befolkningen säkerligen kommer att vara något misstänksamma om han gräver i deras kyrkogård beger han sig därför dit på natten (ingen går ut med zombier i närområdet) med sina medhjälpare istället, väl utrustade med spadar, hackor och annan utrustning för att få till några drupa hål att hämta jordprover ur.

Gissa vad RP lär tro att han håller på med? :gremwink:

Vill du göra det än värre kan han ju gå så långt att han skaffar sig ett lik (eller en dödad zombie) att ta prover på, eller låta honom hiva upp en kista ur en ännu icke stängd grav för att slippa gräva så mycket, men det lär knappast behövas i det här fallet.

Något jag undrar över är dock hur zombierna kommer ut ur gravar när de väl är täckta - mycket porös jord eller grunda gravar, eller är det helt enkelt lättare att gräva sig ut än man tror det är?
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Yo! Nice med svar på min tråd. Jag har börjat komma på lite roliga äventyrsidéer. Just nu lutar det åt att det är just en gammal kulturs gravplats eller offerplats eller liknande. Spelar inte så stor roll just nu.

I vilket fall så är så att en delegat ifrån Daakkyrkan som fått i uppdrag att undersöka saken. Självklart är det inget officiellt, då det är en elaking med makt som fått reda på störningar i de magiska flödena. Han skickar sin magikunniga lömske tjänare för att kolla upp det. Helt enkelt. En person sänd av kyrkan forskar om zombies utanför byn, och vill helst hålla sig gömd. Om rp eller inkvisitorn får reda på detta, vad händer då? Hur reagerar de? Klarar de sig med att delegaten visar upp papper på att han får undersöka? Kommer de kolla upp vem det egentligen är som vill ha stället undersökt?
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Om de får reda på att det är en kyrkans man som går dessa ondsinta banor i att studera vandöda så kanske det är dags för inkvisitorn att ta saken i egna händer och visa att Daak inte tolererar sådan "svartkonst".

De kanske röjer kyrkansman ur världen och får det att se ut som om att han provocerade byborna till något som sedan ledde till hans död... då ingen vill ha med en man som går svartkonstens vägar!
Kyrkan kommer antagligen nog inte visa att de har någe samröre med denna man då detta ämne inte skall finnas inom kyrkan.
 
Top