Nekromanti Normgranskning av The Daughters of Verona.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hehe jag förstår att det är svårt att se vad jag svarar på, ber om ursäkt för det då jag förmodligen försöker svara på flera inlägg på en gång då min dotter inte uppskattar när min ipad inte visar bamse eller smurfarna. :)

Nåväl, gällande krig. Jag tror som sagt inte att man kanske skall se det som att vi människor fascineras av krig för att det är män som utför det. Det kanske snarare är så att det har ansetts som en viktig del av samhället och därför är det män som utfört det. Ser du skillnaden? Det vill säga att även när krig kommer utföras av bara kvinnor eller en blandad skara så kommer vi som art fortfarande tycka att det är fascinerande med våld och krig.

Förmedlar jag mina åsikter som ett fyllo så ber jag om ursäkt, men jag har fått en ny smärtmedicin och den gör mig rätt lullig.

Med vänlig hälsning, Minimoni
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
MiniMoni said:
Hehe jag förstår att det är svårt att se vad jag svarar på, ber om ursäkt för det då jag förmodligen försöker svara på flera inlägg på en gång då min dotter inte uppskattar när min ipad inte visar bamse eller smurfarna. :)

Nåväl, gällande krig. Jag tror som sagt inte att man kanske skall se det som att vi människor fascineras av krig för att det är män som utför det. Det kanske snarare är så att det har ansetts som en viktig del av samhället och därför är det män som utfört det. Ser du skillnaden? Det vill säga att även när krig kommer utföras av bara kvinnor eller en blandad skara så kommer vi som art fortfarande tycka att det är fascinerande med våld och krig.

Förmedlar jag mina åsikter som ett fyllo så ber jag om ursäkt, men jag har fått en ny smärtmedicin och den gör mig rätt lullig.

Med vänlig hälsning, Minimoni
Ja, jag ser skillnaden och jag tror som du, även om jag tycker det är spänannde att fundera kring varför just alla manliga sysslor anses värdiga att visas upp på film. :gremsmile:


wilper:

Var hittar jag Guldkatten?
 

Enhörning

Veteran
Joined
5 Jan 2009
Messages
45
Location
Se bild.
Re: Normgranskning av Guldkatten.

Elmrig said:
Enhörning said:
Var hittar jag Guldkatten?
Just nu finns den som ingenstans, förutom i min fina dator och wilpers inte alls lika fina dator. Det ska nämligen gå och bli ett sånt där kommersiellt spel!
Fast du kan få det gratis, wilper sa att han skickar det till dig om ett tag, för han vet tydligen var din epostadress bor.

Och du får den nog på engelska, om det går bra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Normgranskning av Guldkatten.

Enhörning said:
Elmrig said:
Enhörning said:
Var hittar jag Guldkatten?
Just nu finns den som ingenstans, förutom i min fina dator och wilpers inte alls lika fina dator. Det ska nämligen gå och bli ett sånt där kommersiellt spel!
Fast du kan få det gratis, wilper sa att han skickar det till dig om ett tag, för han vet tydligen var din epostadress bor.
Oj! Vad kul, både datorn, kommersialiseringen (!) och att wilper skickar! Säg till när man kan köpa så ska här nog köpas också! :gremsmile:

My inglish i vrery good! Det blir lysande!
 

Enhörning

Veteran
Joined
5 Jan 2009
Messages
45
Location
Se bild.
Re: Normgranskning av Guldkatten.

Elmrig said:
Enhörning said:
Elmrig said:
Enhörning said:
Var hittar jag Guldkatten?
Just nu finns den som ingenstans, förutom i min fina dator och wilpers inte alls lika fina dator. Det ska nämligen gå och bli ett sånt där kommersiellt spel!
Fast du kan få det gratis, wilper sa att han skickar det till dig om ett tag, för han vet tydligen var din epostadress bor.
Oj! Vad kul, både datorn, kommersialiseringen (!) och att wilper skickar! Säg till när man kan köpa så ska här nog köpas också! :gremsmile:

My inglish i vrery good! Det blir lysande!
Jag tror den finns att köpa kring nästa vecka ungefär. Fast det är hemligt, så hysch! :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Normgranskning av Guldkatten.

Enhörning said:
Jag tror den finns att köpa kring nästa vecka ungefär. Fast det är hemligt, så hysch! :gremsmile:
Grymt! Mina läppar äro förseglade tills dess, sedan lär det ropas högt, vitt och brett!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,693
Location
Värnhem, Malmö
w176 said:
Och då får vi ÄNNU fler kontexturlla nivår.

Vad har format vår dramtiska tradition?

Har den påverkats av att de flesta dramatiker varit män? Har det påverkat att män haft större tillgång till utbildning, och därflr varit dominerade som både producenter och konsumenter av litteratur? Har det påverkat att teateryrket i världen ofta varit förbehållet män? Har det påverkat att män sedan den industiella revolutionen haft mer fritid än kvinnor och mer pengar att spendera på underhållning?
Och på detta följer så klart ytterligare en frågeställning: ska vi sträva efter att följa det som traditionellt passar in i vår dramatiska tradition men göra det mer jämställt (och därmed löpa risken att fortsätta upprätthålla en dramatisk tradition där män mer "naturligt" förekommer), eller ska vi försöka lyfta fram andra sorters drama (och därmed kanske bli essentialister i vår strävan att lyfta fram det "kvinnliga"). Liksom, jag gillar en hel del saker som traditionellt ingår i en manlig sfär (agonistiskt våld, fysiskt utforskande av obekanta miljöer, plikten som överordnad dygd, logos framför pathos), men jag sätter gärna in dem i en jämställd kontext, och jag vill absolut inte se dem som essentiellt manliga.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Normgranskning av Guldkatten.

Elmrig said:
Enhörning said:
Jag tror den finns att köpa kring nästa vecka ungefär. Fast det är hemligt, så hysch! :gremsmile:
Grymt! Mina läppar äro förseglade tills dess, sedan lär det ropas högt, vitt och brett!
Yeah, 'cause the internet is a secret...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Svarte faraonen said:
w176 said:
Och då får vi ÄNNU fler kontexturlla nivår.

Vad har format vår dramtiska tradition?

Har den påverkats av att de flesta dramatiker varit män? Har det påverkat att män haft större tillgång till utbildning, och därflr varit dominerade som både producenter och konsumenter av litteratur? Har det påverkat att teateryrket i världen ofta varit förbehållet män? Har det påverkat att män sedan den industiella revolutionen haft mer fritid än kvinnor och mer pengar att spendera på underhållning?
Och på detta följer så klart ytterligare en frågeställning: ska vi sträva efter att följa det som traditionellt passar in i vår dramatiska tradition men göra det mer jämställt (och därmed löpa risken att fortsätta upprätthålla en dramatisk tradition där män mer "naturligt" förekommer), eller ska vi försöka lyfta fram andra sorters drama (och därmed kanske bli essentialister i vår strävan att lyfta fram det "kvinnliga"). Liksom, jag gillar en hel del saker som traditionellt ingår i en manlig sfär (agonistiskt våld, fysiskt utforskande av obekanta miljöer, plikten som överordnad dygd, logos framför pathos), men jag sätter gärna in dem i en jämställd kontext, och jag vill absolut inte se dem som essentiellt manliga.
Jag tycker det viktiga är att helt enkelt inse att man är påverkas av det och får förhålla sig till det.

"Jag gillar X. X är vanligt element i den här typen av berättelser. Den dramturgiska traditionen den här typen av berättelser kommer från är påverkad av historien och hur samhället sett ut och inte något fristående platonsik ideal. Förmodlingen är min och andras smak också påverkad av både sammhället, historien och den dramaturgiska tradition vi är van vid."

Sen gör man vad man vill med dne kunskapen.

Initiativ som jag tycker är intressanta är när man lyfter fram de berättelser kvinnor berättat under historien och ger dom uppmärksamhet, läser dom och låter sig inspireras av dom.

Något annat man kan göra är att utforska, göra nytolkningar och vara nyskapande. Om man gillar Noir genren, hur pterskapar man den typer av berättelser till exempel utan de sexistiska strotyper som äv vanliga i dom berättelserna.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
AndersG said:
Bör man skilja på verk som upprätthåller normer och sådana som bara inte utmanar dem?
Det tycker jag. Ta Guldkatten till exempel. Guldkatten adresserar inte kön överhuvudtaget.

Frågan är om det genom att inte göra kön till en faktor i spelet utmanar könsroller, eller inte utmanar dom genom att inte utmanar könsroller.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Det borde ju vara skillnad på ett spel som säger "bara män kan vara Krigare" och de som inte uttalar sig om saken. Det första förbjuder normöverskridande spel (i just den frågan) medan det andra är neutralt.

Det finns ju skillnader även bland de spel som har någon slags medvetenhet om frågan. Det är ju rätt stor skillnad på ett spel som illustrerar ett avsnitt om krigare med en brynjebikinibrud i porrpose, ett som klämkäckt påpekar att "kvinnor kan ju också vara krigare" och ett som ger fyra exempel på krigarkaraktärer varav två är kvinnor som på annat sätt är normöverskridande.
 
Top