Nekromanti Normgranskning av Bortom: Lögnens slöja samt V&F

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
MattiasLejbrink said:
Normkritisk granskning av Rollspelet Bortom, ett modernt skräckrollspel där verkligheten krackelerar. Frågan är om normerna också gör det?

Till granskningen
Som vanligt kollar jag på i vilken utsträckning spelet reproducerar normer kring kön, etnicitet, sexuell läggning, funktionsnedsättningar och ålder.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tyckte 5/10 låt jättedåligt tills jag tog en titt på övriga normtester och insåg att ingen fått mer än 6/10.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
anth said:
Jag tyckte 5/10 låt jättedåligt tills jag tog en titt på övriga normtester och insåg att ingen fått mer än 6/10.
Det är många som snabbläser betyget så. Jag har mer tänkt det som en bägare man fyller. Noll poäng, då finns inget normtänk alls, och så innebär varje poäng att man gått en bit bort från hur det "brukar se ut" i normal populärkultur :gremsmile:
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jättebra och kul test - alltid intressant att läsa. Om jag någon gång skriver klart ett spel vill jag helt klart ha det hårdeligen enormgranskat! Testmallen är ju lite förenklande men snabbt och lättbegripligt, tycker jag. Ack så viktigt att sådana här tester finns! Grattis också till spelförfattaren som lyckas vara normbrytande på så pass många punkter. På vilka plan var det medvetet, undrar jag.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Intressant att se att betyget blev så pass högt ändå. Varken i Bortom: Lögnens slöja eller Visioner och fantasier har jag inte på ett medvetet sätt tänkt på normer alls, utan det har "bara" blivit så medan jag skrivit.

Inspirerad av kranks medvetenhet av >Human har jag försökt tänka lite mer på sånt inför kommande skrivande, även om det mest varit kring män-kvinnor roller då (och fördelningen av sådana i bilder=. Det här visar också kanske vad jag bör tänka på i övriga fall också.

Tack för en intressant läsning!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Zimith said:
Jättebra och kul test - alltid intressant att läsa. Om jag någon gång skriver klart ett spel vill jag helt klart ha det hårdeligen enormgranskat! Testmallen är ju lite förenklande men snabbt och lättbegripligt, tycker jag. Ack så viktigt att sådana här tester finns!
Instämmer helt och fullt på varje ord som skrivs. Sådana här texter är väldigt viktiga så stort beröm för Mattias som gör dem!

Zimith said:
Grattis också till spelförfattaren som lyckas vara normbrytande på så pass många punkter. På vilka plan var det medvetet, undrar jag.
Tack! Jag önskar jag kunde säga: massor och helt, men som jag skrev nyss: inte särskilt medvetet. Jag har först på senaste tiden börjat tänka på sånt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Tack! Jag önskar jag kunde säga: massor och helt, men som jag skrev nyss: inte särskilt medvetet. Jag har först på senaste tiden börjat tänka på sånt.
Det är väl bara bättre om det kommer naturligt utan att man behöver tänka så mycket på det, tänker jag. Så kudos!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Tack!

Har inte riktigt tänkt på det ur en sådan vinkel, men det låter ju mycket bättre och ställer mig i mer positiv dager. I like! :gremwink:
 
Top