Nekromanti "Normalt" rollspel

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Har du hört talas om

Livet? Det är ett gigantiskt lajvrollspel där man får över en oftast 80-årig period rollspela en karaktär med framslagna grundegenskaper från grunden. Du får lära dig färdigheter, får erfarenhet och om du utför stordåd, ett rykte. Om du så vill kan du göra normala saker och skaffa et normalt jobb, men det är inte att rekommendera, för det blir lite tråkigt i längden.
"Livet". Lägg det på minet och fråga efter det nästa gång du går in i en rollspelsaffär. Det går också bra att säga till kassörskan "Jag skulle vilja ha ett liv". Hon förstår vad du menar.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Har du hört talas om

Å... det måste jag pröva någon gång! /images/icons/smile.gif

Ridijeck
pigg på allt nytt
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Re: Har du hört talas om

OK... det var nog inte det jag letade efter, men det va också intressant! Tack för tipset...

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Har du hört talas om

Kommer ihåg nån mysko sketch från tv, var en kille som spelade "Actual Reality". gick runt i trikåeer med en hink på huvet och interagerade med de andra karaktärerna i spelet (snabbköpet).
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Tråkigt som fan.

Mina polare gjorde ett sådant spel i början av 6:an. Det hette "family life" och var tydligen väldigt töntigt. En av de som spelare är en sådan vapenfetischist så att ha alltid var polis eller militär så att han fick ha vapen. Bah.
Själv har jag aldrig kört det. Vet inte om jag vill heller.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
LOL

Kommer ihåg nån mysko sketch från tv, var en kille som spelade "Actual Reality". gick runt i trikåeer med en hink på huvet och interagerade med de andra karaktärerna i spelet (snabbköpet)

Om du kommer på vad det var för program måste du tala om det för mig. Det låter svinkul!!!


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Har du hört talas om

Äh, det suger! Tar alldeles för lång tid att bli bra på nåt, och magireglerna är obefintliga. Jag gillar inte skadesystemet heller.

Måste hålla med där. Inga rollspel är riktigt roliga utan magi. Utan någon form av magi tänker inte jag var med!

Förresten, det där Lord Samuel sa om att kassörskan skulle förstå vad man menade när man sa att man skulle vilja ha ett liv. Skulle det vara roligt? Bara tragiskt tycker jag...och förresten kan man ha hur mycket liv fastän man är rollspelare så det så!/images/icons/smile.gif


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: Har du hört talas om

Jo, men å andra sidan så är ju regelsystemet det som de flesta rollspel har byggt på, även om de givetvis har förbättrat det vid det här laget. Dock kan man köra det någon gång, när man känner sig lite nostalgisk.

- Bobby
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det var väl ingenting..

"Äh, det suger! Tar alldeles för lång tid att bli bra på nåt, och magireglerna är obefintliga. Jag gillar inte skadesystemet heller."

- Förvisso, men det som suger hårdast måste ju ändå vara konceptet! Helt plant och utan någon egentlig metaplot (förutom Görans hemliga plan med skatten och syltmunkarna). Det har ju inte ens en möjlighet till interstellära resor!! Dessutom är regelsystemet totalt orealistiskt! Nä, den dära skiten är totalt värdelöst - duger inte ens till dasspapper. Producenten får riva skiten och hitta på nåt nyskapande och spännande! (med magiskolor och rymdskepp)

//MiDNiGHT - Vem behöver ett liv när man har 3x2l Cola, Rock and Roll Racing till SNES och 14 Jasonfilmer?

 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
För att inte tala om:

hur svårt det är att komma i kontakt med spelledaren! Jag har ett par husregler jag skulle vilja få med...
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Har du hört talas om

Tar det alldeles för lång tid att bli bra på något beror det på för dåliga grundegenskaper/images/icons/smile.gif. Magireglerna är nog snarare bortglömda än obefintliga, och skadesystemet är kanske inte så bra, men möjligheterna till läkekonst är så oerhört stora så jag anser att det dominerar fett...

Kan bli lite svårt det där med husregler som någon nämde, men vi får väl se om det blir någon förbättring till nästa version. Kom ihåg att detta förmodligen bara är den första utgåvan/images/icons/smile.gif.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Minns att jag bläddrade i något antikt figurspel från 70-talet (maskinskriven regelbok, yeah!), och där fanns en illustration av två cowboys på väg att duellera. Den ene säger: "Well, Frank...time to roll for initiative.""

Påminner om <a href="http://www.kodt.fsnet.co.uk/ddd/ddd.htm">KODT</a>, ju. "Roll for initiative, monkeyboy!"

--
Björn


"What do you have?"
"Axe. You?"
"Pipe... What do they have?"
"Machine guns."
"Good. Let's get 'em."
--Famous RPG Lines
 
Top