Nekromanti "Normalt" rollspel

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Har hört talas om ett rollspel som ska utspela sig i nutid och vara helt "normalt"... Dvs världen ser ut som nu, alla har normala jobb och gör normala saker (om man vill)...

Är det någon som vet vad det heter? Vill ha tag i det.. Kul att testa nått nytt typ... :O)


"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<em>Har hört talas om ett rollspel som ska utspela sig i nutid och vara helt "normalt"... Dvs världen ser ut som nu, alla har normala jobb och gör normala saker (om man vill)...</em>

Det låter ju skitskoj! Inte.

Skämt åsido, är det inte därför man spelar rollspel? För att slippa vardagen? Vill man absolut spela nutid så passar väl GURPS-reglerna bra (som till så mycket annat /images/icons/wink.gif), men hur kul skulle det vara att spela ett sådant spel, handen på hjärtat?

SL: <em>Han ställer sig upp och stirrar på dig. Hans kalla blick tycks bita sig in i din själ, och du darrar lite omedvetet. "Nå, vad vill du?", frågar han.

Spelare: <em>"Jag vill ha...löneförhöjning."</em>


-R
 

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
World of Darkness

Alla White-Wolfs rollspel som utspelar sig i World of Darkess (Vampire: the Masquerade, Werewolf, Mage, etc.), d.v.s. våran värld, fast med små, men viktiga förändringar (exempelvis har just vampyrer, varulvar och magiker lagts in)

Greyman - The Eternal Grey Watcher
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har för mig att det finns en bild i första upplagan av Dungeon Master's Guide till AD&D där en trollkarl visar upp en bok för de andra äventyrarna och säger "Titta killar! Här är Papers and Paychecks, ett spel där man spelar kontorstyper i en avlägsen framtid!" eller nåt i den stilen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Minns att jag bläddrade i något antikt figurspel från 70-talet (maskinskriven regelbok, yeah!), och där fanns en illustration av två cowboys på väg att duellera. Den ene säger: <em>"Well, Frank...time to roll for initiative."</em>/images/icons/wink.gif

-R
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Re: World of Darkness

Små förändringar? De är väl rätt stora skulle jag vilja påstå... /images/icons/smile.gif Däremot så ser världen nästan likadan ut för en person i den världen som ännu är ovetande om det övernaturligas existens...

/Raistlin
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Normalt" rollspel..

Har för mig att Parabellum (sv. producerat) ska vara ett sådant. Vet inte hur aktuellt det är idag - verkar vara out of print - tror också att det finns en krönika över hur de skapade spelet här på rollspel.nu..

Annars så är ju min favorit systemlöst nutidsäventyr. Gör några enkla regler eller sno reglerna från ett annat rollspel - gör sedan ett par nutidsäventyr och kör igång. Rimligtvis ska man ju inte behöva en grundbok med en världsbeskrivning för att kunna köra det..

//MiDNiGHT.

"I say we take our stand for what we believe, not what they want us to believe." (kraftiga politiska anspelningar som ni gärna får ignorera).

 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Håller faktiskt på att spela nåt sånt, spelarna spelar sig själva, fem år framåt i tiden, med färdigheter och attribut som är en uppskattning av vad det faktiskt kan. Vi spelar med N2 systemet och spelarna befinner sig i ett krigshärjat Kosovo (ingen fred på balkan här inte!) med en högst personliga vendetta på gång...

ämlans skoj du...

kräver dock en hel del research om (i det här fallet) balkan. Har turen att kunna komma i kontakt med ett flertal personer som varit där på FNs, SFORs, KFORs och OSSEs vägnar...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Berätta.. mera.

Snäääälla...?



/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Berätta.. mera.

lite dumt, eftersom spelarna läser på detta forumet...

men en genomgående trend för alla rpna är att det inte gått så bra för dem här i livet, två av dem är dömda för brott, en har suttit i fängelse medans den andre fick villkorligt. En rp (vars spelares farsa jobbar för OSSE och FN i kosovo) har fått sina föräldrar dödade av en bilbomb i Kosovo. Vad rpna nu sysslar med är att försöka ta reda på vem som ligger bakom och sen kick some major booty....

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Berätta.. mera.

"kick some major booty...."
Är det en major som ligger bakom det. Trodde det var nåt militant protestgrupp.

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Berätta.. mera.

jo det hade varit att ta i om de skulle "kick some general booty"

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Re: Berätta.. mera.

Ingen dum idé du har faktiskt... lite krånglig att genomföra kanske, men smart!

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Berätta.. mera.

det är i alla fall lite mer allmänt...

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Normalt = CoC - Cthulhu ??

Kör "Call..." utan monstren, funkar utmärkt. Jag brukar inte hiva in en massa monster hur som hälst i mina spel, utan låter karaktärerna vara sociala. Som någon sa efter förra spelmötet: "i vilket annat spel är det viktigt vilken typ av mat man köpte?".

Cthulhu utan Cthulhu är en möjlighet. WoD är en annan. Själv är jag inte så mycket för WoD. GRUPS har jag aldrig testat, men jag är instresserad (har hört att det är flexibelt).

Vet inte om någon/något blev klarare av det där, men "finns det grodor, finns det hopp".



Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Här är den, hoppas jag...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top