Nekromanti Nordsken 2019

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Hotellrum är bokat och peppen ökade kraftigt när jag såg årets gäster. Vilka forumiter planerar att åka dit och vad är ni mest pepp på?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag ska sannolikt dit. Bor ju i närheten. Generellt tycker jag dock inte att Nordsken är så spännande. Brukar bli att jag letar upp ett rollspelsrelaterat föredrag eller två. Och Orvar är alltid kul att surra med om han är där.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
luddwig;n311341 said:
Jag ska sannolikt dit. Bor ju i närheten. Generellt tycker jag dock inte att Nordsken är så spännande. Brukar bli att jag letar upp ett rollspelsrelaterat föredrag eller två. Och Orvar är alltid kul att surra med om han är där.
Vad saknar du eller vad skulle du vilja ha mer av? Är i och för sig inte inblandad i spel/rollspelsdelen, men kan ju tipsa och se om det är något som de kan jobba på.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Quadrante;n311347 said:
Vad saknar du eller vad skulle du vilja ha mer av? Är i och för sig inte inblandad i spel/rollspelsdelen, men kan ju tipsa och se om det är något som de kan jobba på.
Alltså, jag inser att jag inte är målgruppen för Nordsken, och mässan är säkert bra sedd utifrån vad den försöker vara, men när du ändå ber om synpunkter så...

Jag skulle vilja ha fler föredrag om bordsrollspel, serier och film som riktar sig till en vuxen publik. Vidare skulle jag vilja ha ett bredare utbud bland butikerna. Framförallt fler som säljer begagnade rollspel, serier, böcker m.m.

Jag skulle även vilja ha en tydligare struktur på hemsidan, och tydligare skyltning på plats, så att jag lätt kan hitta igen det som intresserar mig.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Just föreläsningar kring serier för vuxen publik är ju i och för sig en av våra styrkor (om vi pratar serier och inte tv-serier). Men rollspelssidan kan byggas vidare på, särskilt den mer publika.

Skyltning på plats är en sak som diskuterats flitigt under förra året och inför detta, även strukturen av hallar och hur man ska hitta runt på plats.

Säljare har jag ingen koll på nu, så det kan jag inte uttala mig om, bara att det blir mer (bräd)spel och serier. Tror det blir en japansk brädspel närvaro.

Det du tar upp är just sånt som diskuterats, hur det går med andra delar än serier/litteratur vet jag inte än. Men det finns i alla fall en tanke att möta detta.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Quadrante;n311357 said:
Just föreläsningar kring serier för vuxen publik är ju i och för sig en av våra styrkor (om vi pratar serier och inte tv-serier). Men rollspelssidan kan byggas vidare på, särskilt den mer publika.
Jag menade serier i form av tidningar och album, inte tv-serier. Kan inte minnas att jag sett så många föreläsningar om sådant i schemat, men jag kan absolut ha missat dem eller så har det helt enkelt inte varit serier som faller mig i smaken.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Föreläsningar och workshops kring serier och anknytt till serier eller berättande var de vi hade flest punkter kring, (kanske inte flest men lika många som de vi hade många av) men de gömdes bakom en stor miss till konstiutställning.

Men en del arrangeras av förlagen istället för av Nordsken, de ska vara angett på webbsida och affischer ... håller dock med om att det var svårt att få översikt förra året. Särskilt som skyltningen blev eftersatt. Flöde, konstutställning och skyltning har de bestämt sig för att fixa den här gången.

Nu är jag inte med i ledning eller pressteam så jag har inte koll på alla delar av konventet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
luddwig;n311341 said:
Jag ska sannolikt dit. Bor ju i närheten. Generellt tycker jag dock inte att Nordsken är så spännande. Brukar bli att jag letar upp ett rollspelsrelaterat föredrag eller två. Och Orvar är alltid kul att surra med om han är där.
Jag hade gärna sett mycket mera rollspelsrelaterat på Nordsken. Det fanns ju en del men eftersom det var så mycket av allt annat hamnade det i skymundan. Jag har försökt locka ditt Järnringen men tror inte jag kommer att lyckas. Eloso kommer däremot att ha en stor närvaro med mycket skoj. Jag har även försökt få kontakt med rollspelsansvarige för att höra om jag kan göra något för att stärka det segmentet, men inte ens det har lyckats, trots både Facebook Messenger och mail.

Men jag är övertygad om att vi kommer att ha kul ändå, med Eloso och deras gäster och med alla andra aktiviteter. Får väl kanske köra spontan Tails of Equestria i år också :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Rangertheman;n311415 said:
Jag hade gärna sett mycket mera rollspelsrelaterat på Nordsken. Det fanns ju en del men eftersom det var så mycket av allt annat hamnade det i skymundan. Jag har försökt locka ditt Järnringen men tror inte jag kommer att lyckas. Eloso kommer däremot att ha en stor närvaro med mycket skoj. Jag har även försökt få kontakt med rollspelsansvarige för att höra om jag kan göra något för att stärka det segmentet, men inte ens det har lyckats, trots både Facebook Messenger och mail.

Men jag är övertygad om att vi kommer att ha kul ändå, med Eloso och deras gäster och med alla andra aktiviteter. Får väl kanske köra spontan Tails of Equestria i år också :)
Om gänget från Eloso skulle komma och pratar om RuneQuest så vore jag intresserad. Detsamma gäller om till exempel Oldtimer skulle komma och prata om rollspelens introduktion i Sverige, eller om arrangörerna kunde samla ett intressant gäng som skulle diskutera OSR och DIY. Faktiskt spelande intresserar mig inte alls lika mycket. Det är inte för det jag går på Nordsken.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag va där förra året och hade ju inte tid med nånting, så i år hade jag tänkt vara lite mer aktivt där och kanske spela något. Så mest troligt måste jag jobba istället bara för att jag planerat fara dit.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
luddwig;n311469 said:
Om gänget från Eloso skulle komma och pratar om RuneQuest så vore jag intresserad. Detsamma gäller om till exempel Oldtimer skulle komma och prata om rollspelens introduktion i Sverige, eller om arrangörerna kunde samla ett intressant gäng som skulle diskutera OSR och DIY. Faktiskt spelande intresserar mig inte alls lika mycket. Det är inte för det jag går på Nordsken.
Den typen av seminarier/föreläsningar skulle jag gärna också vilja se. I fjol tyckte jag det var intressant att lyssna på Fredrik Malmberg, Gunilla Jonsson/Michael Petersén och Elias & Agnes Våhlund, även om de två senare seminarierna mest handlade om böcker. Men gärna fler och bredare :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Här lite info.
Onsdagen den 29 maj i Skellefteå blir det åter dags för Arctic Game Conference, norra Sveriges årliga mötesplats för spelutvecklare, studenter, utbildningsanordnare, investerare och beslutsfattare. Med målsättningen att nå 650 deltagare bjuder vi i år på en hel dag av föreläsningar i fyra olika tematiska spår. Ett av dessa teman är “ANALOG GAMES & STORYTELLING” där inbjudna gästföreläsare från hela världen fördjupar sig i ämnet.

Bland föreläsningarna kan nämnas:

Matt Forbeck, författare
“Storytelling - the core of games and novels”
En prisbelönt författare och speldesigner som publicerat över trettio romaner, toppat New York Times bästsäljarlista och skapat otaliga spel. Hans senaste arbete inkluderar Dungeons & Dragons, Dungeonology, Halo, Life is Strange, Assassin's Creed, Ghost Recon och Shotguns & Sorcery.
?
Michael Elliott, Magic/Pokemon/Hearthstone
“Burying Your Mistakes: How to Fix Problems in Your Published Game Products”
Världens störste skapare av samlarkortspel, med 20 år i branschen har hans kortspel dragit in nära 20 miljarder kronor. Influgen från Seattle kommer han att prata om hur man åtgärdar problem och obalans i redan utgivna produkter, både digitalt och analogt.
?
Stijn Vankerckhoven, Cartamundi
“The journey from prototype to final product – a manufacturing perspective”
Cartamundi är världens största tillverkare och distributör av kort- och brädspel.
Stijn kommer från Belgien för att prata om hur Cartamundi jobbat med att förenkla processen från idé och prototyp till lanserat spel - och hur deras onlineplattform “Make My Game” kan användas för att skapa egna spel.

Frederik Van Hove, Cartamundi
“Tabletop games with a digital twist – from physical to hybrid game solutions”
Kommer att prata kring hur Cartamundi jobbar med den senaste tekniken, exempelvis NFC i samlarkort, för att skapa kort- och brädspel som har digitala spelelement.
?
Nikki Valens, fd Fantasy Flight Games
“Building an Immersive World and Realistic Non-Player Characters”
Nikki har jobbat professionellt med spelutveckling i många år och skapat bland annat Legacy of Dragonholt och Mansions of Madness. Föreläsningen kommer att handla om hur man skapar en trovärdig och intresserad värld och om hur detta är centralt för att spelarna ska vilja fördjupa sig i spelet och i förlängningen bli en del av själva spelvärlden.
?
Elias & Agnes Våhlund, Handbok för superhjältar
“Building a story, building a brand”
Författare vars senaste alster, Handbok för superhjältar, sålt imponerande 350 000 exemplar enbart på den svenska marknaden. Dom kommer att prata om allt från hur de skapade sitt universum och pitchade sin idé till hur de använde okonventionell marknadsföring för att öka medvetenheten om sitt IP.
De utlovar en föreläsning som kan förändra ditt liv…

ANMÄLAN (Early Bird!): https://tinyurl.com/y56le7uu
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Eventuellt kommer jag att spelleda något för Eloso Förlags räkning. Men mest av allt planerar jag att ha en riktigt kul nördhelg med familjen :)
 
Top