Nekromanti Nordsken 2018

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Jag hittar tyvärr inga intressanta föreläsningar i årets schema men tittar nog förbi Nordsken någon dag ändå. Dessutom borde jag egentligen anmäla mig till nördloppisen. Har tre ordentliga kartonger med rollspel, serietidningar m.m. som ska bort.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Jag kommer på torsdagen och åker fredag morgon som det ser ut nu (har min dotter på helgerna). Har därför inte registrerat något arr men kommer ha med vårt viktorianska skräckspel ”Den mörka regimen” och komventscenatiot de andra kör på Lincon om någon är sugen på att testa under torsdagen.

Annars hoppas jag träffa på några av er som vill spela något annat rollspel som är på plats :)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Som tanken är kommer Korpa och jag att köra drop-in-rollspel i NNO:S spelsalong fredag och lördag. Torsdag tänkte jag sitta och hjälpa till att spelleda Hjältarnas tid.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Vi kommer upp någon gång under torsdagen och hinner förhoppningsvis med en sväng på konventet då. Sedan blir det förmodligen heldagar fredag och lördag. Nördloppisen har jag planer på att besöka och i övrigt misstänker jag att det blir en del häng i LEGO-rummet. Vi åker upp hela familjen.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Åh, har inte varit inloggad på evigheter... men jag kommer idag och droppar förbi för att spela rollspel om det finns andra hugade, annars gå runt och titta på allt.

Visste ni att deras elarbete (för alla LAN:are tror jag) släckte typ elnätet på jobbet flera gånger igår förmiddag? Det var inte lätt att jobba då...
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag jobbar hela helgen men har kanske tänkt dyka förbi fredag em eller lördag FM.. Men vi får se
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hann titta in lite snabbt, såg en viss moderator på håll men hann inte gå fram och hälsa eller spela något tyvärr..

Nästa år ska jag boka in hela helgen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Jag hade en trevlig lördag på Nordsken. Lyssnade på när Gunilla Jonsson och Michael Petersén pratade om Kult. Surrade med bl.a. Krille och GnomviD samt såg flera andra forumiter, rollspelare och spelskapare i vimlet. Köpte ett finfint seriealbum av den enormt trevlige Ingo Römling. Annars var det som vanligt inte helt lätt att hitta i schemat eller lokalerna, och eftersom eventet har en stor bredd är det mycket där som jag bara passerar förbi.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Nordsken var stort och trevligt i år. Jag arrade rollspel. Rollspelen var ganska långt bort från allt annat, i en serie tält. Det var bra, för att vi fick ner ljudnivån och därför faktiskt kunde spela hyfsat ostört, men i gengäld var det väldigt få som gick förbi och tittade. Jag vet inte om vi spelade med några nybörjare i år, till exempel.

På torsdagen skulle jag hålla i Hjältarnas tid, men det kom så lite folk, så jag hade dagen fri. Jag hann därför gå på bl.a. en jättebra workshop i att skriva skräck med Gunilla och Michael. På fredag kom sen Korpa ner och vi körde Nordnordosts spelsalong fredag och lördag. Vi hade folk inne hos oss ungefär hela tiden, så vi hann köra en del. Tillsammans höll vi under helgen:
  • Hjältarnas tid I
  • Zombie Cinema III
  • I Gudadrottningens klor II
  • Fiasco I
  • Technical Support Simulator 2016 V
  • Golden Sky Stories I
Och så spelade vi Sköldpaddsracet åtta gånger. I övrigt hann jag med att gå runt och prata med bekanta, hälsa på Helmgastarna och titta på konst.

Nordsken är trevligt. Det finns ingen magic bubble, utan det är fullt av normies och barnfamiljer, bland cosplayare och lanare. Det betyder också att konventsdelen vilar på kvällen. Det var jätteskönt att sticka från konvenetet halv tio på fredag och lägga sig i en mjuk hotellsäng vid midnatt.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Var ju en dagslända på Norrsken (dubbelkonventat denna helg, åkte ner till LinCon sen). Torsdag morgon var lite dött men jag lyckades missa köbildningen... blev inga andra rollspelare som dök upp så jag fick gå runt, titta på LAN:are, cosplaytävling och prova VR headset som Boliden hade - rätt kul.

På eftermiddagen kom ett gäng som ville spela Brynjards scenario så då fick jag vara med! Hann igenom halva spelet, jättekul :) de flesta i gänget var nybörjare.

Rollspelstälten låg lite långt bort och det var rätt dåligt skyltat mellan de 2 byggnaderna så jag tror tyvärr man tappar en del nybörjare jämfört med en mer trafikerad plats.

Hann spela lite brädspel också, fick känna på Captain Sonar som verkar sjukt kul men vi fick bryta då jag skulle rollspela och de andra skulle titta på regionsfinal i Overwatch.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Enda felet med Nordsken är att det är för kort! Hade mer än gärna kört på minst en dag till. Hade hoppats på att hinna med att testa Hältarnas Tid, nya World of Darkness m.m. Men som SL för Äventyrs drop in-spel så var man rätt bunden vid det bordet under alla tre dagar när expon var öppen. MEn hann växla några ord men någon enstaka forumit och såg några fler på håll.

Kvällstid torsdag & fredag blev det en del brädspel och lite figurspel. Och som redan nämnts ett par gånger så var skyltningen till vissa delar av konventet rätt usel. Bland annat var först en bit in på fredagskvällen som jag insåg att "Jaha, där spelar dom rollspel!".
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
mirandir;n283592 said:
Enda felet med Nordsken är att det är för kort!

Och

som redan nämnts ett par gånger så var skyltningen till vissa delar av konventet rätt usel. Bland annat var först en bit in på fredagskvällen som jag insåg att "Jaha, där spelar dom rollspel!".
Vi noterade att skyltningen kunde vara bättre efter torsdagen och diskuterades redan då. Det gjordes försök med de medel vi hade til att få till. Detta till trots känner jag att vi gjort ett enormt lyft med info och skyltning från året innan, men så ökade vi ytan också. Arenan är svårskyltad.

Skulle även jag ha en dag till.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
På torsdagen hann vi inte med så mycket. Det tog lång tid att köra upp till Skellefteå. Fredag och lördag var däremot heldagar. Fredagen inledde vi med att spela Sagospelet Äventyr. Kul med LEGO-diaramor för att visualisera. Höjdpunkten under resten av dagen var att få träffa Elias och Agnes Våhlund (Handbok för superhjältar). Väldigt trevliga personer och dottern älskar deras böcker. På lördagen blev det hyfsat mycket rollspel, först ett kort Hjältarnas tid-scenario, med Krille själv som spelledare. Sedan Tah-Rac-Taw, vilket gav mersmak. Till sist lånade vi ett tält och fortsatte äventyret i Tails of Equestria, som vi påbörjat i stugan kvällen innan. Däremellan hann vi med en del shopping, trollstavstillverkning, magiskola, få böcker signerade m.m. Alla som spelade rollspel deltog i en utlottning och givetvis vann dottern. Det gör hon jämnt :) Hon fick även prova Witch Trial på fredagen och kom med i tidningen (Norran). Allt som allt ett fantastiskt kul Nordsken - vårt första, men sannolikt inte det sista. "Kändisar" jag hann med att träffa var Mattias J (Symbaroum), Arfert (numera Vampire 5th edition), Daniel L och Björn F (Eloso/Sagospelet Äventyr), Krister S (Hjältarnas tid), makarna Våhlund och Jimmy Wallin (Överlevnadsguide till zombieapokalypsen). Missade tyvärr såväl Fredrik Malmberg, som Nisse Gulliksson och Anders Fager.

Väldigt synd att rollspelen låg så avskilt. Visserligen lugn och ro, men bara för de redan frälsta tyvärr. Jag tror många fler hade varit intresserade om borden och tälten haft en mer framträdande plats och var mycket bättre skyltat. Stor förbättringspotential till nästa år! Något som också vore kul, vore att ha en svensk variant av Acquisitions Incorporated, med duktiga spelare/skådisar och ett kul scenario i något svenskt rollspel.
 
Top