Nordiska väsen eller Skrômt?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Då jag är otroligt förtjust i settingen till Barkhäxan vill jag gärna utforska fler rollspel med temat svensk skog och alla de oknytt och hemskheter som där bor. Jag har förstått det som att både Nordiska väsen och Skrômt har detta tema och undrar vilket av dessa spel jag först och främst borde lägga tassarna på.

Vad har spelen för fördelar och nackdelar? Vilket spel skulle ni rekommendera och varför? Vilket spel förmedlar bäst skräckstämning?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En fördel med väsen som jag kan komma på sådär på rak arm är att det använder sig av fria ligans år 0 motor . Har du sen tidigare erfarenhet av att spelleda eller spela ligans spel så kommer du att komma in i väsen med väldigt lite ansträngning.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
En fördel med väsen som jag kan komma på sådär på rak arm är att det använder sig av fria ligans år 0 motor . Har du sen tidigare erfarenhet av att spelleda eller spela ligans spel så kommer du att komma in i väsen med väldigt lite ansträngning.
Har ingen tidigare erfarenhet av År 0-motorn. Men en jämförelse mellan de båda spelens motorer vore awesome 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har ingen tidigare erfarenhet av År 0-motorn. Men en jämförelse mellan de båda spelens motorer vore awesome 🙂
Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig iom att jag inte spelat skrömt men väsen funkar i princip så att du lägger ihop grundegenskap och färdighetsvärde och slår lika många t6:or och.minst en sexa är ett lyckat resultat och varje sexa utöver den första låter dig låsa upp speciella stunts.

Typ du slår 2t6 för motorik och 2 för smyga och får 2 sexor den första göra att du klarar det du företog dig och den andra sexan gör att du får 1 stuntpoäng att köpa till en extra effekt till smyga ifrån en lista så som smyg extra tyst eller extra fort eller låt nån annan lyckas med att smyga osv osv .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Då jag är otroligt förtjust i settingen till Barkhäxan vill jag gärna utforska fler rollspel med temat svensk skog och alla de oknytt och hemskheter som där bor. Jag har förstått det som att både Nordiska väsen och Skrômt har detta tema och undrar vilket av dessa spel jag först och främst borde lägga tassarna på.

Vad har spelen för fördelar och nackdelar? Vilket spel skulle ni rekommendera och varför? Vilket spel förmedlar bäst skräckstämning?
Väsen är iaf väldigt noga korrekturläst (japp, där har jag varit inblandad) :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Skrômt är väl utgivet av Bläckfisk Förlag och borde således finnas för gratis nedladdning på deras hemsida för den som vill ta en titt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Skräck är i övrigt inte min kopp te men Väsen tilltalar mig ändå lite. Bilderna är väldigt mysiga och äventyret som publicerades i Fenix verkade schysst.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vi brukar säga att omslagen summerar ganska bra vad som skiljer spelen åt. Vid första ögonkastet avbildar bägge omslagen någon som är ute och rör sig i skogen, och stöter på ett stort behornat folktroväsen (en ren slump, men en intressant sådan).

Börjar man titta på detaljerna finns det dock avgörande skillnader. Personen på Väsen-omslaget är en redig 1800-talstyp som jagar monstret, med vapen i hand. Personerna på Skrômt-omslaget är vanliga nutidsmänniskor som möter varelsen, och som inte har någon chans att besegra den i strid.

Så precis som @Nässe är inne på är det en fråga om vad man är ute efter för slags spelupplevelse.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Skrômt, alla dagar i veckan. Skrômt är ett rakt igenom fantastiskt ROLLspel och det går att göra otroligt mycket intressant med det. Väsen känns mer basic på något plan, som försöker göra en helt annan grej. Som spel är de väldigt olika, så det beror ju på vad en är ute efter. Vill du ha nära, personlig skräck är det Skrômt du ska titta på.
Personligen gillar jag heller inte direkt 1800-talsgrejen i Väsen, men det är en fin bok och MYZ-reglerna är enkla att komma in i. Men om jag ville ha ett skräckrollspel som går ut på att jaga väsen hade jag i så fall valt Chock över Väsen, även om det spelet kanske inte var på tapeten i frågan (även om det borde vara det imo, premisserna är ju lika).
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Som andra har sagt så gör spelen väldigt olika saker. Skrômt är personlig skräck i nutid där de väsen som dyker upp ofta manifesterar olika problem din rollperson har. Mycket fokus på relationer. Kan bli rätt intensivt. Inte nödvändigtvis så mycket skogar.

Nordiska väsen är mer mysskräck där man utreder händelser kopplade till väsen som ställer till problem, ofta där det nya moderna krockar med det gamla och lantliga. Blir definitivt en hel del skogar. Om man går in för 1800-talsgrejen så kan det bli superatmosfäriskt. Började lägga upp krönikan från vår kampanj här tidigare - får se om jag får tummen ur och lägger upp fortsättningen framöver.

Båda spelen är jättebra och du borde förstås lägga tassarna på båda. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Recenserade Skrômt här:

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Kan ju även tillägga att jag äger och har spelat både skrômt, väsen och chock och känner typ så här:
Skrômt sporrar min kreativitet och fantasi mest.
Chock är det jag helst väljer att spela.
Väsen är den bok jag helst sätter mig och bläddrar i i min ensamhet, när jag har tråkigt.
Hur skulle ni säga att reglerna till Skrômt är?
Enkla (under förutsättning att vi inte missade något bör vi spelade då). Boken är inte särskilt tjock och det är inte supermycket att hålla koll på, det mesta i reglerna är för karaktärsutveckling och gestaltning typ.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Enkla (under förutsättning att vi inte missade något bör vi spelade då). Boken är inte särskilt tjock och det är inte supermycket att hålla koll på, det mesta i reglerna är för karaktärsutveckling och gestaltning typ.
Det passar mina ändamål perfekt! 😁👍
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Det passar mina ändamål perfekt! 😁👍
Nu sprang jag på den här tråden! Hojta till om du har några frågor om Skrômt, så kan jag besvara dem så gott jag kan!

Jag arbetar också på en uppdaterad version av stridsreglerna, som jag kanske får skicka till @God45 sen för en bedömning om de är bättre än originalreglerna ;)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Får man vara sådär osvenskt fräck och tips om ett tredje spel? Ett som man dessutom författat stor delar av?

I såna fall vill jag tipsa om Utan frid. Också fokus på svensk, specifik västerbottnisk, skräck. Mycket väsen, djupa skogar och trasiga människor.
 
Top