Nekromanti Nordiska språk

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kantonesiska betraktas ju generellt inte som ett språk utan en dialekt av kinesiska, vilket förvisso är fullkomligt absurt, men skillnaden på kantonesiska och mandarin är som svenska och franska typ.

Om kantonesiska och mandarin inte är separata språk så är svenska, danska, norska, färöiska och isländska definitivt inte heller det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Ymir said:
Om kantonesiska och mandarin inte är separata språk så är svenska, danska, norska, färöiska och isländska definitivt inte heller det.
Det är en poäng som gjorts flera gånger i böcker jag läst när jag pluggat sociolingvistik och sånt; det finns ingenting objektivt mätbart som avgör huruvida något är ett "eget språk" eller ej. Det går att mäta, i någon mån, huruvida något är en accent eller en dialekt, men språk handlar om politik och inte så mycket mer. I Kina är, om jag förstått saken rätt, språket en sammanhållande faktor, framför allt skriftspråket. I norden har vi språket som barriär för att hävda vår skillnad mot de andra länderna; vi vill distansiera oss från varandra.

Så; det finns absolut ingenting objektivt mätvart som säger att kinesiskan är "ett språk" och att de nordiska är "flera språk". Men det objektivt mätvara har lika lite att göra där som när man diskuterar nationsgränser, hur man egentligen borde dela upp jordytan...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Språk är i högsta grad politiskt. I fallet Kina är det uppenbart så. Det krank säger, att språket är "en sammanhållande faktor" är den officiella politiken. Enligt officiell kinesisk uppfattning är kantonesiska och de dussintals andra språk som talas, dialekter av "standardkinesiska".

För människor med en regional identitet i Kina, är det allt annat än så.

Det kan också vara extremt kontroversiellt att envisas med att tala en "dialekt" i offentliga sammanhang. Nog för att få offentliga personer som gör det (partifunktionärer) avsatta.

Dock, även om det saknas en strikt definition (iaf. en alla lingvister kan enas om) och det under alla omständigheter vore svårt att klassificera blandformer och dialekter i gränsområdet, eller för den delen kreolspråk av olika slag, är knappast problemet att skilja mellan svenska och danska.

Antalet erkända språk varierar som sagt, men även i dem jag sett med lägst antal erkända så anses de skandinaviska språken åtskilda. Om du har en bra källa med annan klassificering så får du gärna posta en länk, Max Raven.

Den stora variationen brukar snarare vara uppåt i antal. För att slå ihop danska och svenska, ska man nog ned på några få hundratal språk i världen. Det vanliga är dock att man bråkar om hur många tusen språk det finns - iaf. är det den riktning som dominerar idag, som erkänner fler och fler språk som språk och inte som dialekter.

Likheten är stor med hur art- och rasbegreppen använts och används i biologin. Ingendera är heller särskilt väl avgränsat (den gällande definitionen av art, är alla överens om är en hanterbar men egentligen oviktig och oanvändbar "krycka"). Antalet arter växer i världen, medan antalet raser och "underarter" minskar. Men en minoritet går mot strömmen och vill hellre slå ihop arter.

Båda anser sig ha stöd för detta i den underliggande biologin.

Det är rätt mycket så med språk också. :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Problemet finns inom arabvärlden också. En marockan och en irakier kan inte förstå varandra när de talar sina vardagsspråk (större skillnad än mellan svenska och danska). Så egentligen borde man tala om de arabiska språken, där den "klassiska standardarabiskan" är den sammanhållande enheten. Den är ett ålderdomligt litterärt språk, egentligen ingens modersmål. Men av politiska skäl är det populärt att behålla illusionen av "det arabiska språket".

Det udda blir då att de kristna minoriteten i arabvärlden är de som pushar för de många vardagsspråkens användande i skrift och mer formella sammanhang. Detta märks bland annat hos kopterna i Egypten.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Sapient said:
Antalet erkända språk varierar som sagt, men även i dem jag sett med lägst antal erkända så anses de skandinaviska språken åtskilda. Om du har en bra källa med annan klassificering så får du gärna posta en länk, Max Raven.
Här, sidan 278. I förbigående, förvisso. Det här är en av de där sakerna man diskuterar på institutionerna men inte publicerar så mycket om, dels eftersom det är omtvistat, dels för att det tas för givet.

Om jag orkade leta runt i någon timme till så skulle jag säkert hitta en hel hög, men jag har bättre saker att göra på en lördag. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Max Raven said:
Här, sidan 278. I förbigående, förvisso. Det här är en av de där sakerna man diskuterar på institutionerna men inte publicerar så mycket om, dels eftersom det är omtvistat, dels för att det tas för givet.

Om jag orkade leta runt i någon timme till så skulle jag säkert hitta en hel hög, men jag har bättre saker att göra på en lördag. :gremsmile:
Det där var ju intressant. Som säger, det nämns bara i förbigående, som exempel på ett generellt problem. Och det liknar vad jag har stött på, men jag alltid tolkat det som ett slentrianmässigt sätt hos nordiska lingvister att beröra gränsdragningsproblematiken språk/dialekt och nu går vi vidare...

Om du inte har något annat för dig på en söndag eller måndag :gremwink: får du gärna gräva fram en mer läsbar källa eller två. Jag vill väldigt gärna läsa mer!
 
Top