Nekromanti Nordisk mytologi i spel?

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Finns här någon som har förslag på sidor eller liknande om hur den nordiska mytologin har påverkat spelindustin i kommersiellt syfte?
Att den har det är väl ingen som förnekar, men hur mycket, och varför? Och när började man använda sig av mytologin som ingrediens i spel?

Detta gäller rollspel lika mycket som data/TV-spel och brädspel.
Är det någon som är kunnig inom området, eller har mycket info om det? Ska nämligen skriva ett skolarbete om det, och det börjar bli lite tight med tid ^^
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Okonstruktivt inlägg. Läs ej.

Det här är inte direkt ett ämne där det finns några lättöverkommliga källor, utan du blir tvungen att utföra efterforskningen själv genom att intervjua speltillverkare osv.

Eftersom du är född 1989 enligt din profil antar jag att det är på gymnasienivå och forskningsmomentet är lite overkill.

Ett hett tips är att välja ämnen andra har forskat om så det finns informationskällor att tillgå i form av böcker och annat, eller åtminstonde välja ett ämne du själv har kunskap om.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Avgränsning

Precis som Anders Åstrand påpekat så har du ett ganska brett perspektiv på det du tänker göra. Mitt förslag är att du antingen:

1. Fokuserar på att göra en historisk genomgång i populärkulturen, från till exempel 70-talet eller framåt. Undvik i sådana fall att diskutera sådana saker som effekter på marknaden etc. Om du väljer detta alternativ så föreslår jag att du helt enkelt väljer tre eller fyra populärkulturella områden, såsom TV, TV-spel och film.

2. Eller så gör du ett arbete om myter i största allmänhet - hur människan använt myter i sitt berättande i årtusenden etc. Sen jämför du det med tv-spelsberättande kring ETT tv-spel och hur det återges där.

//erik. förespråkar dock starkt att du använder böcker för ditt arbete, såtillvida det inte är en 1-sidorspresentation
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kolla Riotminds Drakar & Demoner versioner.
Där har man låtit just nordisk folklore och mytologi ligga till grunden för världens skapelse m.m. Kort och gott, inspiration från nordisk mytologi har vägt mycket tungt i deras version av spelet.
Jag tycker att ett mail från din sida till Magnus eller någon annan på Riotminds vore en bra idé. Då kan du ju fråga ut dem på vilket sätt de använt sig av nordisk mytologi, varför och vad det har gett osv.

Detta är ju dock såklart en inriktning. Hur det började att bl.a. vår mytologi började falla in alltmer i spel runtom i världen har jag ingen aning om.
 
Top