Nekromanti Nooooo

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
I och med lanseringen av Star Wars på bluray sprids även nyheten att George Lucas har beslutat sig för att åter igen göra vissa korrigeringar i gamla triologin.

Håll till godo (nej detta är inget skämt)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/27RVJJfny4I"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/27RVJJfny4I" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

//erik. några kommentarer?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har ett tag funderat på om det är dags att köpa en blue ray-spelare. Saker som inverkar på mitt beslut är hur mycket blue ray-filmer kostar och hur många bra blue ray-filmer man kan köpa.

Jag har just beslutat att jag kan vänta ett år till med att skaffa blue ray.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag är positivt förvånad. Jag hade väntat mig att Lucas stoppat in Jar Jar eller något litet barn som kom inkubbade och knuffade ner kejsaren, "för det ville vi alltid göra men hade inte de tekniska lösningarna för att göra just då".


Storuggla, inget får lämnas till publiken
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ryktet gör gällande att den bästa Star Wars-upplevelsen är att skaffa orginaltrilogin på Laserdisc. Tydligen toppenljud och inga märkliga korrigeringar (enda problemet är väl just att det är... Laserdisc).

George Lucas tillhör den kategorin människor som bör ha så lite inflytande över sina egna verk som möjligt. Precis som med James Cameron verkar det bara ha fungerat när det fanns en massa folk som kunde agera filter; men Lucas är uppenbarligen bara omgiven av Ja-sägare nuförtiden.

EDIT: Noter att även Special Edition finns på Laser Disc, men det är inte den man vill ha.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
En på det hela taget meningslös ändring. Den förstör inte så himla mycket men är poänglös. Och det är ju inte så att Lucas hade kunnat lägga på den där kommentaren redan för typ 30 år sen. Meh.

/M
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fattar inte. Vad grundar sig gnället på? Förbättrade specialeffekter?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Åh nej! Vilken hemsk förändring, eller inte. Jag förstår er som tycker att han begår helgerån eller vad ni nu vill kalla det men själv så bryr jag faktiskt inte. Det var faktiskt mer dramatiskt på något sätt och det stör mig inte det minsta..

Men visst, som Arfert säger så kunde Lucas ändrat det här för bra länge sedan, men nu när flmerna släpps som Blue-Ray så måste han ju ändra något, åtminstone verkar det vara hans filosofi. Jag stör mig inte öht ärligt talat.

För er som tycker Blue-Ray är dyrt, kolla in www.play.com
Där köper jag all min Blue-Ray ifrån.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Om scenen: Jag finner det oerhört svårt att engageras av Star Wars-filmerna öht. Nooooo:et är oerhört lökigt framfört, men det skiljer sig inte nämnvärt från den punkten jämfört med mycket annat i originalen.

Jag tycker att SW-filmerna generellt blivit bättre med förbättringarna; jag gillar när de piffat upp effekter och så.


Vad gäller Blu-ray räknar jag med att det dröjer några år innan jag hoppar på det tåget. Jag är inte så sugen på att börja köpa mitt DVD-bibliotek igen, nu när det börjar ta sig, och innehålla rätt många av de filmer jag tyckt varit bra. (Jag köper såklart bara filmer jag redan vet att jag gillar...)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Fan vad jag blir förbannad!

... och detta är inte bara för att jag är gammal och bitter. Eller fan! Jag är fan bitter!

Lucas måste vara helt jävla dum i huvudet... och det värsta är att han tror publiken är det också. Varför måste Darth Vader säga "Nooooo" när han slänger ned kejsaren? Förstår inte vi att när Vader griper tag i honom och slänger ned honom i det där djupa hålet så är han upprörd över att Kejsaren håller på att dräpa Luke.
Lucas hade helst av allt vilja ha det som i Sunset Beach eller någon annan såpa där man kan höra Vaders tankar så att publken inte behöver fungera över hans agerande.

Darth Vaders tankar (nästa star wars revision): "Men... det är ju ändå min son. Kan jag låta det här ske... kan jag det... åh nej... jag har varit ond hela tiden. Jag måste bli snäll... kan jag offra mig på något sätt. Ja... jag offrar mitt liv för min son och sonar mina synder."

Så det som gör mig mest arg är att det fördummar. Man får inte tolka något själv utan blir serverad allt på ett fat. Det är ungefär som i Star Wars Episode III där Anakin står och tvivlar om han skall rädda Kejsaren genom att döda Mace Windu... Här för man höra en lång harrang från de båda hur de pekar på varandra "He's the traitor" "No he's the traitor". Kan det bli mer övertydligt.

Jag är inte emot att filmerna uppdateras i allmänhet - att specialeffekterna blir bättre och så. Men det här är bara helt jävla sinnesjukt. Han Solo blir inte längre en hårdnackad revolverman med ett hjärta av Guld om han inte får knäppa Greedo och Darth Vader är inte den tysta, mörka och hotfulla typen utan en gnällande jävla BITCH!!!

Jag måste ändå ge Ridely Scott cred. Hans omarbetningar av Blade Runner har alltid blivit bättre och bättre. Mer och mer lämnas till publiken då den värdelösa berättarrösten togs bort.

För... är det inte bättre att själv få grubbla varför Roy Batty räddade Deckards liv än att höra Harrisons Ford träiga berättarröst berätta det för oss.

George Lucas! Jag hatar dig!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tyckte det var coolare utan NNOO, men jag överlever. En försämring om liten är en försämring.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Härnäst tar de väl bort stormtroopern som slår i huvudet också. Då är filmen knappt värd att se.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Har dom inte lagt in att korpralen säger typ något i stil med "hey see to that man, so he's okey", i nyare revisioner?




/Poseur har för sig det
 

Jerker Karlsson

Veteran
Joined
25 Aug 2011
Messages
16
Location
Umeå
Kan inte påstå att ett litet "no" stör mig så mycket. Generellt har omarbetningarna med CGI och liknande varit positiva tycker jag. Filmerna är nu mer kompletta än de ursprungliga versionerna.

Jag har lite problem med den nya trilogin dock.
 
Top