Noob-fråga om "Mystisk kraft" och "Ritualist"

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Känner mig ordentligt trög här, men nu kör vi. I listan över förmågor på sidan 115 (som man ju ska välja bland när man skapar sin rollperson) hittar vi "Mystisk kraft" och "Ritualist". "Mystisk kraft" låter som en placeholder för att man faktiskt väljer en mystisk kraft på sidan 133, men fattar inte varför den alls listas här. Man kommer väl aldrig någonsin se ett rollformulär där det står Mystisk kraft i en förmåge-ruta utan det kommer stå Anatema eller nån av de andra?

Ritualist har en beskrivning i sig där det framkommer hur många ritualer man kan lära sig. Novis-nivå tillåter en ritual, Adept tillåter totalt tre, etc. Men exempelpersonen Mira på sidan 80 behärskar en ritual utan att ha förmågan Ritualist. Vad är det för uppenbar grej jag missar?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Eftersom det är en ingång till grejer man kan välja så är det väl rätt bra att den står med i listan på saker man kan välja? Särskilt eftersom man inte behöver välja någon av magitraditionerna för att ha en mystisk förmåga.

Gissar på att det blivit nåt litet knas när de bytte från rollformuläret i första versionen av regelboken (där det inte finns någon ruta för spelare Mira att skriva sitt namn) till den senare. I första versionen står det Ritualist som förmåga och Telepatiskt förhör som effekt. Så meningen är väl att rollpersonen ska ha den, men de gjorde typ som du tänker att man borde göra med mystiska förmågor?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Men exempelpersonen Mira på sidan 80 behärskar en ritual utan att ha förmågan Ritualist. Vad är det för uppenbar grej jag missar?
Exempel-RPn är fel. Det krävs Ritualist för att få välja en ritual, som sedan noteras med namn under förmågan. Och nej, mystisk kraft skrivs med de enskilda namnet, beskrivningen under Förmågor är en placeholder.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Tack för svar båda två. Hade missat att ritualerna inte hade de tre nivåerna och inte ska räknas som valda förmågor.
 
Top