Nekromanti Non-violent

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Varför? Var jag än söker så går alla äventyr på något sätt ut på att döda någon, oftast i någon segdragen slutstrid. Är det någon som har något tips på ett äventyr utan alltför mycket strid.

Jag försöker råda bot på mina kobolda kompisar, och kom fram till att det är äventyren som präglar hur de blir...

Snälla hjälp mig




It's no meaning to live, if you don't feel alive.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Njaaaa

Senaste kampanjen gick det 5-6 spelmöten utan våld.
Till slut lyckades RP´na klara skivan genom att predika att i kärlek finns det inga kompromisser ...

Så nej, det är inte bara våld ....
Jag har tvärtom problem att få in något våldsinslag nuförtiden. ....

MvH
Kullendorff
*sen till jobbet*
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Är besatt av "Besatt"...

<I>kolla in äventyret "Besatt" på the Dreaming.</I>
Gör det! Det är ett mycket bra äventyr, sen att jag knappt kollade i det är en annan sak. Intrigen var som en spark i häcken sedan rullade det bara på. Allt slutade med att rollpersonerna rustade upp en armé i västmark för en mindre förmögenhet... men det är en annan historia.

Om det är någon mer som har något liknande uppdrag så får ni gärna dela med er.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Det enklaste är att ha rollpersoner som inte är skapade för att utöva våld. Ta det något ovanliga exemplet, en RP som är missionär från Forion, inte skulle denna RP bruka våld. Den andra vägen är att ha ett äventyr som inte leder till våld, men det är värre. För våldsbenägna rollpersoner med våldsbenägna spelare brukar nästan alltid våld.

Det finns en väg till, minst, det är att som i fallet Consaber, som skrivet i modulen med samma namn, inte låta folk vars utseende skulle kunna ge dem dryga straff för uppsåt till våldsamt uppsåt slippa undan lagens långa arm. Kasta dem i vallgraven eller på dyngstacken. Ingen spelare gillar att se sina rollpersoner förnedras.

Jag har själv ett exempel på äventyr där två av spelarna var krigare utan att våldsinslagen blev alltför många. Det berodde på att de insåg att våld inte skulle lösa problemen.

Och kom ihåg, det bor en pacifist i alla våldsverkare.

/Per
 

Tribble

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
45
Lugn och fin

Tyvärr har jag ingen snabb bot på ditt problem, men...

Jag håller nu på att speltesta första delen i ett äventyr/kampanj som får betecknas gå under ickevåldsprincipen. Efter ca 25-30 speltimmar kom vi för första gången in i en verklig strid, mot en liten grupp stråtrövare. Resten av tiden har vi klurat på (och våndats över) problem av alla slag. Valen vi gjort har sedan spelat in på hur resten av äventyret förlöpt.

Vi är snart klara med speltesten av denna första del, sedan tar nästa vid, min del, där färdigheter och kombinationer av dessa kommer att behövas in absurdum (alla kan väl boskapsskötsel). Krångel kommer även i denna del att vara en betydande ingrediens, men allt kan lösas smärtfritt med rätt färdigheter (hur många här har haft någon nytta av att spela lärd man eller melonsväljare?). Vissa saker kan dock fortfarande lösas med våld.

Efter speltesten kommer vi att sammanfoga delarna till antingen ett äventyr, eller en hel kampanj. Planen har under många år varit att skriva ett fantasyepos över flera moduler, men kanske blir det endast till _en_ del pga att vi samtidigt har tidskrävande arbeten att sköta :gremfrown:

När konceptet är klart kommer vi naturligtvis att skicka detta till Neogames för att få det publicerat. Det är bara att hoppas att fler än vi tycker att det är intressant med dylika äventyr.

/Tribble



- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Non-Violence project, eh? Nå, jag såg något äventyr på Krilles hemsida foxtail.nu. Det handlar om något i typ Romeo och Julia-stuk, om nu det kan vara något.
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Håller med dig... Jag vill också spela "nonviolent" men det funkar inte. En hel kväll utan någon action gör de flesta till oseriösa zombies. Det krävs nästan alltid 1-2 "slentrianstrider" för att hålla allt vid liv. I alla fall i vår grupp.

[color:green]//Elrond</font color=green>
 
Top