NYHET Nominera till Fenix Awards 2023!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Skulle också gärna se en kategori för kostnadsfria rollspelsprodukter. Scenarion på Scenariobiblioteket och Alexandria eller från alla underbara tävlingar (WRNU´s scenariotäxlingar eller Lemur´s födelsedagspresent), som förtjänar att lyftas fram.
Jag nominerade Lemur´s födelsedagspresent i kategorierna där den passade. För det är den bästa grejen från svenskt rollspel 2022!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har verkligen uruselt minne, och inte blir det bättre av att jag sällan köper saker precis när de kommer. Och definitivt inte läser dem precis när jag köpt dem.

FInns det någon sammanställning med allt, eller iaf en massa, saker som släppts under den period det här gäller? Eller kan vi hjälpas åt att skapa en?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Ledsen att jag tjatar, men jag tycker fortfarande att det blir som Svensktoppen före 2012, då de inte spelade låtar av Robyn, The Knife, The Soundtrack of Our Lives, ABBA, Roxette, In Flames och så vidare och så vidare. Eller tusen indieband som aldrig fick chansen.

Svensktoppen var helt irrelevant så länge de krävde svenska texter i en tid då svenska skapare arbetade internationellt. Vad var det egentligen man var rädd för skulle hända?

Det känns betydligt rimligare att man är verksam i Sverige och (eventuellt) har svenskt medborgarskap. Då får man en bättre bild av vad den svenska rollspelskulturen faktiskt skapar under ett år.

Och att små svenska rollspel skulle ha chansen att vinna Ennies är tyvärr bara önsketänkande. Fria Ligan är tillräckligt stora för det, men inte vi småpotatisar. Vi går vilse i pannkakan och hamnar långt ner mellan stolarna.
Om ett spel är på engelska skiter jag lite vem som har gjort det. Om det är en svensk eller en amerikan är lite hugget som stucket; det är (för mig) inte ett svenskt spel. Och att uppmuntra och ge pris till svenskspråkiga rollspel kanske kan bidra till att denna kategori av spel inte försvinner helt? Att det finns kultur på svenska också? Engelskan tränger in överallt och svenskan förlorar alltmer plats, och detta gäller mångdubbelt i nördkretsar, där vissa spelar på engelska, trots att alla runt bordet är födda och uppvuxna i Sverige. Jag träffar ibland på konvent en kille som kommer från Österrike. Har sett honom flera år, och vet att han bor i Sverige. Han klagade ett år på att spelen som låg framme var på svenska och franska. Han kunde inget av dessa språk, sade han. Kände väl inte att han behövde lära sig svenska för att bo i Sverige eller hänga på svenska konvent. Tyckte att det var lite sorgligt, men något jag ser på jobbet också. Folk som bott i Sverige i ett decennium och som inte kan tala svenska. Och när man spelar med många svenskspråkiga nördar så märker man att de har svårt att uttrycka sig på svenska. Att det inte bara är engelskspråkiga regeltermer som smyger sig in (vilket ju svenskspråkiga rollspel motverkar), utan att ordförrådet överhuvudtaget felar, i en såpass verbal hobby som rollspel.

Så att det finns ett litet område i nördsverige som inte ger efter och som fortsätter att faktiskt säga att rollspel på svenska förtjänar att uppmärksammas, det tycker jag är fint. Det går alldeles utmärkt för små aktörer att publicera på svenska (tro mig; jag har gjort det i femton år!). Vill man publicera på engelska för att "nå ut" internationellt, så får man kanske försöka vinna internationella priser också. Engelskspråkiga rollspel finns det överallt. Blott sverige svenska rollspel har.

Slut på tiraden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
... kan vi hjälpas åt att skapa en?
Här är en början, stulen från Lehto Spel och Media:

Om ni gillar våra spel, får ni hemskt gärna nominera de produkter vi släppte förra året:

Sagospelet Skräck (rollspel)
Tornedalens mysterier (supplement)
Sagospelet Skräck - rollformulär (speltillbehör)
De fördömda (rollspel)
Sagofallen - ett spännande sagospel (rollspel)
Alea Masona (supplement)

Skänk gärna också en tanke till våra ...
.... illustratörer: Richard Svensson, Peter Svärd, Lasse Partanen, Therése Larsson
... kartritare: Pär Lindström, Therése Larsson
... spelförfattare: Camilla Linde, Alexander Fahlander, Andreas Lundmark, Hanna Blixt, Daniel Lehto

Bästa spel 2021
Sagospelet Äventyr, version 4.0
Sagospelet Rymd

Bästa spel 2019
Handbok för Superhjältar - rollspelet

Andra spel och spelrelaterade produkter på svenska vi kan rekommendera från 2022:
Årstidernas mysterier (Nordiska väsen)
Skymningens fasor 1 och 2 (Chock)
Mardrömmar från Amerika (Kutulu)
Expert Nova (Expert Nova, regelbok)

Andra spel som vi kan rekommendera för nomineringar:
Bästa spel 2021: Vindsjäl, Skjut dom i huvudet
Bästa spel 2020: Call of Cthulhu Sverige, Nordiska väsen, Mörk Borg, Hindenburg
Bästa spel 2019: Chock åter från graven, Ödesväktarna
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
... att ordförrådet överhuvudtaget felar ...
Det här är något jag märker i många sammanhang, och det gäller inte bara själva orden utan och ordföljderna som då och då är uppenbart engelska (och lika uppenbart märkliga på svenska). Bland annat förekommer detta förvånansvärt ofta i seriösa, svenskspråkiga poddar. Ytterst irriterande i mitt tycke.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det här är något jag märker i många sammanhang, och det gäller inte bara själva orden utan och ordföljderna som då och då är uppenbart engelska (och lika uppenbart märkliga på svenska). Bland annat förekommer detta förvånansvärt ofta i seriösa, svenskspråkiga poddar. Ytterst irriterande i mitt tycke.
Ja, shit, det är helt fucking crazy vad folks ordförråd är helt whack nuförtiden.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Ledsen att jag tjatar, men jag tycker fortfarande att det blir som Svensktoppen före 2012, då de inte spelade låtar av Robyn, The Knife, The Soundtrack of Our Lives, ABBA, Roxette, In Flames och så vidare och så vidare. Eller tusen indieband som aldrig fick chansen.

Svensktoppen var helt irrelevant så länge de krävde svenska texter i en tid då svenska skapare arbetade internationellt. Vad var det egentligen man var rädd för skulle hända?

Det känns betydligt rimligare att man är verksam i Sverige och (eventuellt) har svenskt medborgarskap. Då får man en bättre bild av vad den svenska rollspelskulturen faktiskt skapar under ett år.

Och att små svenska rollspel skulle ha chansen att vinna Ennies är tyvärr bara önsketänkande. Fria Ligan är tillräckligt stora för det, men inte vi småpotatisar. Vi går vilse i pannkakan och hamnar långt ner mellan stolarna.
Jag kan säga att inga fler ändringar angående svenska/internationella spel kommer göras i dagsläget, men jag tar med det du säger. Nu har vi iaf lagt till kategorierna, samt att vi breddat en hel del i de specifika kategorierna för att kunna göra priset mer jämnt. Jag kan se över om några andra bör breddas. Vi får se hur det ser ut i år och utvärdera det.

Jag skulle dock säga att uppdelningen är lite som hur många galor för filmer har kategorier för ”Film på ett annat språk” (till exempel är Oscarsgalans pris just Best Foreign Language Film). Men även där görs ju undantag (typ Parasit) om en film blir nominerad.

Som sagt, vi hör vad ni säger och tar med oss det, så får vi avgöra det till nästa års gala.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Jag är dock ganska säker på att detta släpptes i slutet av 2021.
Japp, början av december 2021 typ. Kan inte nomineras för bästa supplement.

Men jag gillar den idén @Henke hade, med ”Bästa gratis produkt”, där kan ju äran vara extra viktig… Ska se om vi kan få med den kategorin!

Eftersom Mardrömmar blev Creative Commons precis innan årsskiftet skulle den då kanske vara giltig där iaf?
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jag kan säga att inga fler ändringar angående svenska/internationella spel kommer göras i dagsläget, men jag tar med det du säger. Nu har vi iaf lagt till kategorierna, samt att vi breddat en hel del i de specifika kategorierna för att kunna göra priset mer jämnt. Jag kan se över om några andra bör breddas. Vi får se hur det ser ut i år och utvärdera det.

Jag skulle dock säga att uppdelningen är lite som hur många galor för filmer har kategorier för ”Film på ett annat språk” (till exempel är Oscarsgalans pris just Best Foreign Language Film). Men även där görs ju undantag (typ Parasit) om en film blir nominerad.

Som sagt, vi hör vad ni säger och tar med oss det, så får vi avgöra det till nästa års gala.
Det låter bra : ) Jag förstår att ni inte ändrar upplägget nu. Men, som du säger, ta gärna med er funderingarna inför kommande år. Att hitta ett sätt att premiera kreativt skapande är inte alltid så enkelt dessa dagar. Hur som helst så är det superkul att det blir en prisutdelning i år. Bra jobbat : )

Om ett spel är på engelska skiter jag lite vem som har gjort det. Om det är en svensk eller en amerikan är lite hugget som stucket; det är (för mig) inte ett svenskt spel. Och att uppmuntra och ge pris till svenskspråkiga rollspel kanske kan bidra till att denna kategori av spel inte försvinner helt? Att det finns kultur på svenska också? Engelskan tränger in överallt och svenskan förlorar alltmer plats, och detta gäller mångdubbelt i nördkretsar, där vissa spelar på engelska, trots att alla runt bordet är födda och uppvuxna i Sverige. Jag träffar ibland på konvent en kille som kommer från Österrike. Har sett honom flera år, och vet att han bor i Sverige. Han klagade ett år på att spelen som låg framme var på svenska och franska. Han kunde inget av dessa språk, sade han. Kände väl inte att han behövde lära sig svenska för att bo i Sverige eller hänga på svenska konvent. Tyckte att det var lite sorgligt, men något jag ser på jobbet också. Folk som bott i Sverige i ett decennium och som inte kan tala svenska. Och när man spelar med många svenskspråkiga nördar så märker man att de har svårt att uttrycka sig på svenska. Att det inte bara är engelskspråkiga regeltermer som smyger sig in (vilket ju svenskspråkiga rollspel motverkar), utan att ordförrådet överhuvudtaget felar, i en såpass verbal hobby som rollspel.

Så att det finns ett litet område i nördsverige som inte ger efter och som fortsätter att faktiskt säga att rollspel på svenska förtjänar att uppmärksammas, det tycker jag är fint. Det går alldeles utmärkt för små aktörer att publicera på svenska (tro mig; jag har gjort det i femton år!). Vill man publicera på engelska för att "nå ut" internationellt, så får man kanske försöka vinna internationella priser också. Engelskspråkiga rollspel finns det överallt. Blott sverige svenska rollspel har.

Slut på tiraden.
Jag förstår språkperspektivet. Och den som delar ut ett pris kan så klart sätta upp vilka kriterier den vill. Spel enbart gjorda av gotlänningar kan vara ett fint sätt att gynna lokal kultur till exempel.

Men för kulturyttringar som är så internationellt orienterade som musik, datorspel och rollspel så riskerar en utmärkelse med språkkrav att inte spegla verkligheten, varken för skaparna eller publiken. Om rollspelande svenskar överlag tycker att CY_BORG är årets bästa spel, men sedan inte får rösta på det - då uppstår en dissonans som inte är gynnsam för någon.

Att svenska som språk skulle hotas av att musiker, app-utvecklare och rollspelsskribenter gör sina verk på engelska har jag svårt att se. Då har chattar i dataspel och sociala plattformar som Instagram antagligen mycket större påverkan på vardagsspråket. Men svenskan är inte ett hotat språk. Den lever och frodas och tål att andra språk sätter sina avtryck.

Tillslut - med risk för att låta som räven om rönnbären - så är priser och utmärkelser inte viktiga för mig. Men däremot tycker jag det är tråkigt att Nils Hintze och Erik Hylander inte kan få en klapp på ryggen för att de skrivit en svinbra kampanj till Odd Soot. Bara för att den är på engelska.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Men för kulturyttringar som är så internationellt orienterade som musik, datorspel och rollspel så riskerar en utmärkelse med språkkrav att inte spegla verkligheten, varken för skaparna eller publiken. Om rollspelande svenskar överlag tycker att CY_BORG är årets bästa spel, men sedan inte får rösta på det - då uppstår en dissonans som inte är gynnsam för någon.
Visst, men det rimliga är ju då att öppna för alla spel. Om rollspelande svenskar tycker att DnD5 eller Blades in the Dark (sorry, dålig koll på vilka spel som släppts i år, så tar utländska spel jag hört talas om) är årets bästa spel och de inte kan rösta på dem så uppstår väl en likadan dissonans?

Att svenska som språk skulle hotas av att musiker, app-utvecklare och rollspelsskribenter gör sina verk på engelska har jag svårt att se. Då har chattar i dataspel och sociala plattformar som Instagram antagligen mycket större påverkan på vardagsspråket. Men svenskan är inte ett hotat språk. Den lever och frodas och tål att andra språk sätter sina avtryck.
Det är ju naturligtvis så att det finns saker som har större påverkan, och att dela ut priser för svenskspråkiga rollspel kommer inte att rädda språket, men man får ju verka där man kan. Jag håller också helt och hållet med om att svenskan tål att andra språk sätter sina avtryck, och har inget emot låneord. Förr var det tyskan, sedan franskan och nu engelskan. À la bonne heure. Men det som oroar mig är inte så mycket låneord som den kompletta ersättningen av språket. Att man använder engelska istället för svenska. Och speciellt inom nördhobbyn upplever jag det som ganska utbrett. Jag har träffat flera personer som rakt av talar engelska med mig, trots att jag vet att de har svenska som modersmål och vet att jag också har det. Det är för mig en helt surrealistisk känsla och jag blir sjukt provocerad av det, och det är något helt annat än att låna ord och uttryck in i svenskan.

Men det är ganska kraftigt OT i den här tråden. Jag tycker i alla fall att det är bra och fint och rätt att dela ut pris till svenskspråkiga rollspel. Jag gissar att det i framtiden kommer att bli annorlunda, men varje litet mothåll är en seger.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Skulle också gärna se en kategori för kostnadsfria rollspelsprodukter. Scenarion på Scenariobiblioteket och Alexandria eller från alla underbara tävlingar (WRNU´s scenariotäxlingar eller Lemur´s födelsedagspresent), som förtjänar att lyftas fram.
Det här var ju som sagt en väldigt bra idé, så nu finns även kategorin "Bästa gratis rollspelsprodukt"! In och nominera förslag!
 
Top