Nekromanti Nominera och rösta på kandidater till Riksmötet!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tyvärr har vi för närvarande bara en kandidat - än så länge - Björn Wärmedal. 3-4 kandidater ytterligare vore bra.

Det går alltså fortfarande att nominera fler. Så vill man delta som kandidat är min åsikt den att man helt enkelt nominerar sig själv. På det viset slipper folk som inte vill ställa upp att bli nominerade i onödan. Därefter finns man i kandidatlistan och folk kan rösta på en.

Här kan ni nominera och rösta på folk. Logga in och sök på "Föreningen WRNU" (utan citationstecken). Notera inloggningsuppgifterna och verifikationskoden.

... Plus en direktlänk till foldern Att vara ombud.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Förtydliganden:

Solves länk leder till ett nyhetsbrev och inte till hemsidan val.sverok.se, där man kan nominera och rösta. Man kan bara logga in antingen om nominerad eller som förening, och jag hoppas nästan att du inte gett ut föreningens inloggningsuppgifter öppet här på forumet, och har du det vet jag inte var jag ska hitta dem.

Jag föreslår att endast styrelsen håller på att faktiskt logga in och rösta på kandidater, men självklart lyssnar vi på medlemmar som har åsikter om vilka kandidater vi ska röst på.

Jag själv har för övrigt tänkt ställa upp, mest för att min brädspelsförening i Göteborg vill skicka någon, så jag har inga direkta hjärtefrågor att driva. Jag ska se om jag kan nominera mig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gott det och stort tack.

Förlåt mig, god vänner, det blev ett par missar där i all hast.

Nå, Pilzeman är korrekt. =)

Jag föreslår att endast styrelsen håller på att faktiskt logga in och rösta på kandidater, men självklart lyssnar vi på medlemmar som har åsikter om vilka kandidater vi ska röst på.
Sant, och nej. Jag har inte lagt ut inloggningen öppet. Hoppas jag i alla fall?

Nå - men är det så att hela föreningen kommer överens om hur man ska rösta? Annars förstår jag inte detta:
Så många röster har ni
Valsystemet utjämnar inflytandet mellan stora och små föreningar. Er förening får rösta på upp till fem personer genom att dela ut 8, 5, 3, 2 och 1 poäng.
Det finns också en andra valgrupp där föreningens medlemstal utgör röstpoängen, denna särskilda storlekspoäng går till den person som ni gett 8 poäng, alltså ert förstahandsval. Det är ert högsta medlemstal under detta och föregående år som räknas och ni kan uppdatera denna siffra genom att rapportera nya medlemmar ända fram tills dess att valet stänger 31 september. Ert nuvarande medlemstal är 46.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Föreningen ska komma överens, ja. Vad det innebär i praktiken för alla fysiska föreningar jag har varit med i har varit att föreningen ger mandat till styrelsen att bestämma detta. Hade man tänkt på det i tid hade man kunnat ta upp det på årsmötet, om inte annat för att ha protokoll som säger att "årsmötet beslutar att styrelsen har mandat att sköta valet av ombud till riksmötet senare i år", men det är för sent nu.

Vi kan antingen utlysa ett officiellt extrainsatt årsmöte, vilket är meckigt, eller utgå från att styrelsen underförstått representerar föreningen, och lämna det till de mekanismer som redan finns: om medlemmarna tycker att styrelsen tar bollen och springer med den kan de för det första se till att välja en bättre styrelse nästa år och diskutera frågan specifikt på nästa årsmöte, eller i värsta fall förklara styrelsen ej ansvarsfri, vilket i prinicip alltid följs av en anmälan av något slag. Så illa tror jag dock inte att det går.

Eftersom det inte har diskuterats på årsmöte tycker jag att det är upp till styrelsen att bedöma hur vi som förening ska rösta, och om någon tycker jag är förhastad kan man vänta två veckor tills vi har haft vårt nästa styrelsemöte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, ordförande Persson, vill du rädda oss och kliva in och försöka ro skeppet iland?

Hur som haver, det vore bra om fler ur styrelsen vill säga sin mening i frågan så att vi faktiskt kan göra något av saken. Och det så fort vi bara kan.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hur loggar man in på sverok då? Jag har inga uppgifter. :gremdrink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Nominerade enligt följande. Ni får ha förtroende för valet om det inte går att editera i efterhand. Så här tänkte jag.
(säg till om jag ska ta bort namnen från inlägget)

Du röstade enligt följande:
#1 128, Jonatan Kilhamn, Eldar samt föreningen WRNU, Göteborg
#2 44, Björn Wärmedal, Föreningen WRNU, Umeå
#3 43, Sara Karlsson, Catahya, Lilla Gillet, Stockholm
#4 73, Jessica Roos, Tärningen Avgör, Luleå
#5 4, Anna Malmer, ConFusion, Västra frölunda


Kilhamn för väl utfört sekretarjobb. Sen Björn. Det är viktigt att premiera de egna medlemmarna tycker jag.

Sara Karlsson, Jessica Roos och Anna Malmer valde jag sedan av tre anledningar.

1. De verkade kompetent och skillad. En av dem var ekonom och det tycker iaf jag är meriterande.
2. Mitt intryck att de skulle ha en förståelse för nätburet engagemang
3. Kön. Jag kände mig säker på att många medlemmar skulle uppskatta att jag lyfte fram kvinnor i korvfesten Sverok.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man röstar alltså inte på X-X pers inom sin egen förening - utan på X-X pers inom vilken förening som helst?
... Tur var det i så fall att jag inte gjorde detta, för jag hade missförstått alltihop.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Man får rösta på bara personer ur sin egen förening, men bara om fem personer ur din egen förening faktiskt ställer upp. Om inte får man åtminste ha sina röster till någonting, vilket är trevligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzeman said:
Man får rösta på bara personer ur sin egen förening, men bara om fem personer ur din egen förening faktiskt ställer upp. Om inte får man åtminste ha sina röster till någonting, vilket är trevligt.
Kanoners. Tack för infon.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Persson said:
Du röstade enligt följande:
#1 128, Jonatan Kilhamn, Eldar samt föreningen WRNU, Göteborg
#2 44, Björn Wärmedal, Föreningen WRNU, Umeå
#3 43, Sara Karlsson, Catahya, Lilla Gillet, Stockholm
#4 73, Jessica Roos, Tärningen Avgör, Luleå
#5 4, Anna Malmer, ConFusion, Västra frölunda
Jag skulle naturligtvis bli extra glad om jag fick högsta poäng :gremwink:

Skämt åsido; jag tycker det var bra tänkt och står bakom rösterna. Eftersom ingen i föreningen har uttryckt några specifika åsikter om varken kandidater eller frågor/värderingar som de vill ha fram så tror jag att du är lika kvalificerad som någon annan att lägga föreningens röster.

Känner ni folk i andra Sverok-föreningar så får ni gärna uppmuntra dem att rösta på mig också :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bara för att vara på den säkra sidan...
Röstningen är gjord i föreningens namn och är färdig och klar på alla sätt och vis?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Om val.sverok.se inte kräver blodprov, analinjektion eller något annat kränkande så har jag röstat och gjort allting rätt. :gremsmile:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Kan nämna här i tråden att jag även finns med (Emil Forslund), och att jag nu skrivit till WRNU i min beskrivning. Jag dyker dock fortfarande inte upp i sökningar på "WRNU". :/ Jag var med och drev rollspelsfrågor på det föregående riksmötet och åker gärna igen, förhoppningsvis i sällskap av andra här ifrån forumet! :gremsmile:
 
Top