Nekromanti Noir

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Noir
Författare: Behrmann, Marco & Nallo, Petter

År: 2006

Titel: Noir

Förlag: Göteborg: Regnskugga Förlag

Omfång: 352 sidor

ISBN: 91-976556-0-0



Det är en tid av världsligt förfall, mysterier, våld och mörk erotik. Scenen är mångmiljonstaden Sandukar, det jättelika imperiets hjärta. Det är en plats för hårdkokta män, farliga kvinnor och fallna kämpar – individer som skapar sina egna regler och som genom sina handlingar visar vad som är rätt eller fel. Detta går att läsa på baksidan av ... (11861 fler tecken)

Gå till artikeln
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Några frågor:
Sidor Regler kontra setting, hur står det sig? Finns det apor? Och snabbt kan man vispa ihop en dörrvakt/torped/skummis i en gränd utan att ha något förberett alls, under pågående spelmöte alltså?


Storuggla, andra frågan är viktigast
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Kul! Mitt exemplar har inte landat än, men jag ser fram emot morgondagen med spänd förväntan. Angående språket så hittade jag ett par tre grammatiska fel i de texter som lagts ut i förväg på hemsidan, vilket gör att jag gärna vill granska boken själv innan jag kan instämma i dess suveränitet. Nå, detaljer, anyway. Noir verkar vara precis det mästerverk jag hoppades att det skulle vara.

-Hjalle, ska spela också. Imorrn.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
.. det här menar jag.

... datorrendrerade?

De är ju trots allt gjorda för hand (fast med datorn som verktyg). (Ja, jag menar vapnen )
Är det du som är den vilsne illustratören?

Vapenbilderna skriker ut att de är renderade/skapade i en datormiljö helt och hållet. Både deras kanter, deras färgkomposition och hur skuggorna faller. De passar inte in i bland allt det andra som inte är datorgenererat enligt mig. Om du kollar på vapnen som finns på MiG's bilder så ser du en distinkt skillnad, som inte enbart beror på teknik.

(Sedan tycker jag det är alldeles för stort fokus på vapenbilder och vapen, än på mer intressanta områden såsom personlighetsregler och hur man använder öde med mera.)
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Sista stycket en gång till..

Mitt slutomdöme av Noir är att det är ett riktigt bra rollspel, i en ypperlig förpackning. Kan man bortse från de kvinnoförnedrande elementen i Imperiet och ej är känslig för blod, våld, sex och perversioner kommer man ha mycket glädje av Noir. Det är ett spel som är brett samtidigt som det är nischat, utan att endera del förstör den andra. Tyvärr krävs viss modifikation av reglerna för att det skall vara riktigt spelvänligt. Uppskattar man dystopiska, mörka rollspel med ämnen och miljöer som påminner om film noir är Noir ett givet köp.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Lysande!

Tack så mycket för en genomarbetad recension av Noir. Det är kul att korrläsaren får beröm för en gångs skull. Så är det inte med alla rollspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Får ju säga t det här var en gedigen genomgång av NOIR.
Hatten av för en mycket bra artikel Yyy !!!

Om allt bär sig väl ut, så hoppas jag att jag köper denna bok imorgon när man våldgästar Gbg.

/ Johan K, som hoppas på att fler än Gastono vill fika med mig imorogn !!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Sista stycket en gång till..

förhoppningsvis får jag mitt ex i mellandagarna... så jag kommer vänta med mina kommentarer tills dess. Har ju bildat mig en uppfattning angående illustrationer och layout på det jag sett hittills, men det kan ju ändra sig när man håller den faktiska boken i handen (bilderna ser i alla fall mycket bra ut på webben, men layout och typografi är ju svårare att ge en rättvis bedömning av). Och texten har jag naturligtvis inte läst heller.

Nyfiken är jag i alla fall. Men den där sexistiska kvinnoförnedrande biten känns mest "barnslig på ett sånt där 20-årig kille sätt", och kunde kanske gjorts annorlunda. Fast även där kanske jag ändrar uppfattning när jag läst "the real thing".
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Jag tackar David för en djuplodande och klarsynt recension. Det är givetvis alltid kul att se att ens verk har inspirerat och ger fina omdömen och ett bra betyg. =)

Som alltid när det gäller recensioner så är de bästa de som är subjektiva men som samtidigt förklarar varför man tycker si eller så - något jag tycker var föredömligt i det här fallet. Jag ser ingen direkt poäng att kommentera detaljer i den. Däremot vill jag bemöta det som hävdas vara "kvinnofientligt". Jag skulle hellre kalla det för att den är "människofientligt".

Noir är en mörk värld, där ondska är vardagsmat och godhet och hopp är sällsynt, om det överhuvudtaget finns. Det är en polariserad miljö som är dragen till sin spets. Jag tog för knappt ett-och-ett-halvt år sedan upp det hela med en viss vånda i tråden: Manligt/Kvinnligt i Noir, en intressant tråd där många åsikter ventilerade.

Den världsbild som är vardagen i Imperiet bygger dels på ett synsätt som var vanligt före Andra världskriget, dels på klassisk film-noir, där kvinnans roll är stereotyp och inte speciellt modern. Till detta finns en ond värld där grova våldsamheter förekommer ofta. Män liksom kvinnor drabbas tämligen förbehållslöst. Dock misstänker jag att våld mot kvinnor blir tydligare och än mer avskyvärd än våldet mot män om man drar Imperiet genom vår tids verklighetsuppfattning och mediabevakning över vår egen världs ondska - om man nu kan kalla det så. Våldtäkter, förnedring och övergrepp väcker vanligen mer avsmak när det riktas mot kvinnor än mot män. Att män lemlästas, torteras, misshandlas, dödas eller shanghaias väcker inte samma anstöt av någon anledning som jag väljer att inte spekulera kring. Bägge könen råkar illa ut i Noir - uttrycken ter sig annorlunda. Är det provocerande? Jag förstår att det kan uppfattas så.

Viktigt att komma ihåg dock är att jämlikhet är inget som är allmänt vedertaget i Imperiet. Skillnaderna mellan könen och mellan samhällsklasserna, där folkslag, bakgrund och familjenamn ingår, är enorma och fullständigt orättvisa. För att klara sig måste man som individ kämpa mot en överhet och omgivning som inget annat vill än att man skall hålla sig på sin plats, utan att störa ordningen eller skapa problem för Staten. Återigen polariserar Noir skillnaderna mellan könen, där män oftare porträtteras som fysiskt starka och överlägsna kvinnan, och där kvinnan oftast porträtteras som smartare, listigare och sexigare än männen - båda könen når framgång, men med hjälp av olika metoder. Det är som sagt den generella synen i Imperiet och vanligen den som gäller i film-noir-andan.

Det viktiga här är att poängtera att detta inte är fallet för huvudpersonerna! Huvudpersonerna ("rollpersonerna") har inga regelmekaniska begränsningar eller fördelar baserat på kön. Kvinnor och män kan göra i princip samma saker - det enda som står (om jag minns rätt - jag har ännu inte fått en bok i min hand) är att kvinnliga frontsoldater är mycket ovanliga. Det finns alltså inga hinder att rollspela en kvinna i Noir, annat än samhällsnormerna (vilka påverkar alla individer i olika grad) i Imperiet in-game.

Det finns fem primära karaktärer som följer en genom Noirs små noveller och ögonblicksskilldringar, jämte ett antal bi-karaktärer. Av dessa fem är tre kvinnor och en av dessa skulle jag påstå är en av de starkaste av gruppen, kriminalinspektören Anya Malov. En annan, Jessca Navarre, är en ångestfylld fixare och oerhört skicklig tjuv, men hon bär på en bakgrund som både är hennes förbannelse och räddning. Hennes syster, Talia, är mer av arketypen för femme fatale, en kvinna som med stor list och manipulativ skicklighet har kommit upp sig i Sandukars hierarki. Dessa tre finns med för att bryta av mot den övergripande allmänna synen på könen i Imperiet (starka män mot hemmafruar eller sexuellt utmanande individer) och för att belysa att hjältarna kan vara av vilket kön och sysselsättning som helst. De två männen som man som läsare följer är mer typiska för film-noir, en loser-deckare och en surmulen slagskämpe med ett stort hjärta för de få han bryr sig om.

Jag misstänker att Victoria (Noirs redaktör) när hon har spelat Noir vid ett flertal tillfällen inte har känt sig förnedrad eller hindrad av Noirs världsbild - hon har själklart också läst all text i Noir och har, som vi övriga i Team Noir, konstaterat att det förekommer massor av sadistisk ondska i Imperiet och vem som helst kan drabbas när som helst av de mest fruktansvärda övergrepp och brott. I övrigt har ett flertal kvinnoroller gestaltats under berättelserna som har avverkats och inga av dessa har så vitt jag minns drabbats av något kvinnoförakt under spel. Noir bygger mycket kring att huvudpersonerna är berättelsens fokus och de har också möjligheter som skiljer sig från gängse Svensson i Imperiet.

Men den polariserade och i vissa fall extrema världsbilden är också det som är grogrunden för intressanta och moraliska uppslag och berättelser i denna miljö, där man kan kliva in från vårt förhållandevis trygga och jämställda Sverige anno 2006 till en värld från förr, dragen genom ondska, cynism och brist på respekt för människan, där ett byråkratiskt helvetesmaskineri gör allt för att krossa individen, döda drömmar och utplåna framtidshopp.

Personligen tycker jag att det är en oerhört intressant bakgrund för att spela rollspel i, och vi som har spelat Noir delar mångt och mycket den uppfattningen och tänker fortsätta att utforska det mänskliga och omänskliga framgent.
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Re: .. det här menar jag.

Då är jag med på vad du menar. Det är nog min egen uppfattning av ordet som ligger till grund för min fråga. Generering innebär för mig "skapat mekaniskt, utan mänsklig inblandning", och att säga rendrering för mig in på samma tanke. :gremsmile:

Gillar också recensionen! Tackar!

PS. Jag har själv inte sett boken än, så jag ser fram emot det med stor spänning!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Motiverade könsskillnader...

...kan jag tycka är helt okej, rollpersonerna tenderar ändå att utmärka sig på olika sätt eller utgöra undantag ifrån normer. Men det man ofta ser är slentrianmässiga eller illa genomtänkta stereotyper vare sig det handlar om könsroller, främmande kulturer eller andra potentiellt laddade grupper. Överhuvudtaget så är spelskapare ofta väldigt dåliga på att förklara för läsaren varför deras värld ser ut som den gör, något som skulle bespara dem mycket diskussioner och kritik.

Om Noir innehåller en förklaring till varför kvinnorna har ett lägre värde och samhället inte är jämställt så är det inte något större problem egentligen. Sämre är det däremot om inget alls nämns om kvinnorna men det går att läsa mellan raderna att de har ett lägre värde än männen. Nu vet jag inte exakt hur det är i Noir, men jag reagerade i alla fall också på Yyy:s kommentar kring könsrollerna trots att jag är välbekant med hur kvinnor oftast framställs inom noir-genren.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Motiverade könsskillnader...

Motiverade könsskillnader...
...kan jag tycka är helt okej, rollpersonerna tenderar ändå att utmärka sig på olika sätt eller utgöra undantag ifrån normer. Men det man ofta ser är slentrianmässiga eller illa genomtänkta stereotyper vare sig det handlar om könsroller, främmande kulturer eller andra potentiellt laddade grupper.
Jag vet inte riktigt om jag håller med där. I min fantasyvärld så är det fullt av ojämlikheter, utan större motivering än att det ger en mer varierad och utmanande spelupplevelse. Att resa över kontinenten är inte längre så lätt när amazonen reser genom ett land där kvinnorna förväntas vara undergivna, när man reser genom amazonernas rike och de inte förstår varför amazonen inte vill dela med sig av "hennes" män (dvs männen i gruppen), när man reser genom riken där icke-människor anses vara något som bara platsar på arenan, riken där alla främlingar betraktas som potentiella fiender, genom djungeln där folket inte förstår varför karaktärerna vanhelgar sina fiender genom att inte äta dem och så vidare.

Det är en värld som ska ge spänning och utmaningar och då krävs konflikter. Det är inte ett utopia jag försöker bygga.

Eller som mitt favoritmanifest (bortsett från de kvinnofientliga delarna) säger:

Beauty exists only in struggle. There is no masterpiece that has not an aggressive character. Poetry must be a violent assault on the forces of the unknown, to force them to bow before man.

I sin helhet, med lite kringsnack: så vackert. Läs det högt, det är först då som språket i det verkligen kommer till sin rätt. (Ja, jag vet att en del bastardiserade konceptet. Jag tar avstånd från dem.)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Motiverade könsskillnader...

"I min fantasyvärld så är det fullt av ojämlikheter, utan större motivering än att det ger en mer varierad och utmanande spelupplevelse."

Och det i sig är väl en fullgod motivering, för en varierad och utmanande spelupplevelse är väl något positivt och eftersträvansvärt?

Fördelen med att regler och världsinslag måste motiveras är att även spelmakarna får tänka över dem en extra gång.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Woho!

Nu har äntligen Postgudarna bestämt sig för att vara snäll mot mig. Har just varit ut och hämtat mitt exemplar nu (nr 14 :gremwink: ) och skall börja läsa det senare idag. Vid en hastig överblick ser det mycket propert ut! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ytterligare en fråga:

Säg att jag skulle få allergiska reaktioner mot att lira Noir i en påhittad värld och vilja spela det i Budapest, New York, Paris eller Cairo? Hur lätt är det att mata om spelet till en annan setting?


Storuggla, i still want to know about them monkeys
 
Top