Nekromanti Noir - vad är det?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Hur mycket Urban Fantasy är Noir?

Ang övernaturligheter.

Det finns även med på den nuvarande hemsidan, om man läser noggrant. Övernaturligheterna är inte kritiska inslag i spelets struktur och det går utmärkt att spela helt utan dess inblandning.

Ang. community.

Givetvis är det min förhoppning och givetvis kommer det att gå i vågor. Men vi bakom projektet har webben/community som en viktig del då det är viktigt att tillgodose den publik som spelet får. Webben är exempelvis en mycket bra plats för just uppslagsverk och som samlingsplats för alternativa regler, etc. Året är 2006 och det är lika bra att anpassa sig efter sin omvärld, då omvärlden inte kommer att anpassa sig efter mig/oss.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Regler/Settingförhållandet

"Nu är Noir som spel skrivet så att en hel del av bakgrundsmaterialet genomsyrar hela boken, genom exempel, små berättelser och citat, men det dedikerade, "klassiska", bakgrundskapitlet är ca en kvarts miljon tecken (motsvarar ungefär 100 A4-sidor i Word med normala inställningar)."

Du vet att du är ett as, va? Du vet att jag måste köpa det här trots att jag lovat mig själv att inte köpa mer spel innan jag spelat de jag redan har? As av gastronomiska proportioner!


Storuggla, spycraft 2.0 är bra
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Regler/Settingförhållandet

Hur mycket back vill du gå egentligen? Ett dyrt spel, som få kommer att gilla, men mycket. Ojojoj!

"Få" vet jag inte - men jag misstänker att det vuxna temat som är en del av spelet kan få en del att rynka på näsan och vända åter till golvplaner och grottkrälning (inget ont om det, men Noir är inget optimalt rollspel om det är det som får en att gå igång).

Jag vill inte gå back alls, men jag har inga illusioner om att tjäna en massa pengar. Även om budgeten är generös (då jag inte vill spara in på skitsaker) så hoppas jag att med tiden att spelet når iaf break-even.

Noir är ett av mina livsverk, en trofe, en mätpunkt under min resa mot döden. Det är mycket blod, svett och tårar nedplöjt, men också mycket stolthet och glädje. Det är helt enkelt bland det bästa jag har gjort och jag hoppas att detta skall kännas i prouktionen. =)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Noir - vad är det? [också edit]

Faktum är väl att Sin City etc. säger väldigt bra vad Noir handlar om. Jag är tacksam att Marco inte skrivit en reklamtext som låter bra i allas öron, känns lite mer ärligt så :gremwink:

Ju fler detaljer man presenterar desto fler tår kan man trampa på.
Som jag ser det kan man lika gärna vända på det - ju fler detaljer man presenterar, desto fler krokar att dra in någon finns det. Läser jag igenom en lista med inspirationstitlar letar jag framförallt efter vad jag gillar, inte vad jag ogillar. Jag tror den positiva effekten är större än den negativa. Om inte annat är det ett bra test - om man har mycket emot flera av titlarna kommer man behöva modda Noir för att få det som man vill - konsumentinformation kallar jag det :gremwink:

/RipperDoc
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, det gav iaf mig en liten fingervisning på vad som komma skall... Så för min del så tycker jag att det räker med denan beskrivning..

Nån fråga åxå, hur mycket kommer detta spel att gå på ? Var kommer man att kunna köpa det ?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Är det inte lite väl mycket?

Jag ställde mig frågan på "Ok, vad/hur spelar man?" medan jag läste varje stycke.

Fick inte direkt svar på den frågan. Fick lite luddiga uttryck, men inte mer än så.

Sedan fick jag pussla ihop det luddiga svaret från olika ställen, vilket får mig att ställa mig frågan "Är det inte lite väl mycket?".

Fast nu när jag sitter och skriver så undrar jag "Är det inte lite väl luddigt?". Kan du inte dela upp din "copy" i rubriker. Jag såg åtminstone kategorierna "Regler, Stämning och Världen" skymta i dina stycken. Då kan de som är intresserade av reglerna (typ folk som avatarex) koncentrera sig på den biten och jag som vill veta hur man spelar spelet kan läsa min rubrik (som enligt mig inte fanns).

Detta nedan är det jag störde mig på, förutom luddigheten (eller framförallt på grund av den).

"Beskrivningar av det övernaturliga, det som av vissa kallas 'Smittan'"
Varför nämna det? Låt metaplottarna eller den överläggande världsgrunden vara något man får upptäcka. Just nu så säger inte det hela någonting.

"Regler för spelarinflytande i berättelsen genom påverkan av Ödet och hennes nycker"
Det här kan tolkas "Man slår en tärning (ödet) och tolkar resultatet". Jag skulle nog formulera mig på ett litet annorlunda sätt... och inte så himla... luddigt.

/Han som undrar varför "utvecklat på respons från wrnu-användarna" inte nämns
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Låter jättebra, men eftersom jag arbetar med en budget så får jag sålla bland mina inköp. Så...

Ett par frågor:

Kan du beskriva en regel i Noir som gör spelet värt att använda istället för andra produkter som behandlar (eller kan behandla) samma teman?

Hur mycket arbete skulle du uppskatta att det skulle behövas om jag skulle vilja porta Noir reglerna till en egen William Gibson/Neil Stephenson inspirerad, mer traditionell cyberpunk miljö?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Hur mycket arbete skulle du uppskatta att det skulle behövas om jag skulle vilja porta Noir reglerna till en egen William Gibson/Neil Stephenson inspirerad, mer traditionell cyberpunk miljö?
Beror inte det helt på vad du förväntar dig för regler till cyberpunk? Noirs regler är gjorda framförallt för att spela Noir, förstås, men ser du cyberpunk som närbesläktat till noir-genren? Man kan ju argumentera för en massa olika typer av regler till cyberpunk, ex. hög action, mycket blod och gore, detaljerade regler, flummiga regler, helt dramabaserade regler, inga regler...

/RipperDoc
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Noirs regler är gjorda framförallt för att spela Noir, förstås, men ser du cyberpunk som närbesläktat till noir-genren?
Ja, det gör jag nog. Blade Runner t ex.

Jag är inte bekymrad om huruvida Noir är dramabaserat eller inte (det kan visserligen vara ett argument för om jag är intresserad av spelet, men det är inte vad jag frågade om), utan hur hårt reglerna är knutet till sin egen kampanjvärld.

Om jag vänder på frågan då: Om du skulle köra en kampanj i en miljö som Gibsons Neuromancer, Stephensons Snowcrash eller Blade Runner världen för att ta några exempel, skulle Noir vara ditt val av regelsystem?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Är det inte lite väl mycket?

Det är ingen copy per se, det är en feature-list. En copy kommer antagligen att komplettera den.

Gällande övernaturligheterna så är jag på gärsgården, jag vet inte om det kommer med i final cut eller ej.

Angående Ödet så ser jag inte hur du gör kopplingen? Speciellt som Ödet inte "slås" öht. Care to explain?

WRNU-inputen nämns på flera andra platser i boken, faktiskt. =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Ja, det skulle det - under förutsättning att spelet som helhet är tänkt att fokusera på dynamiska spelastyrda berättelser med rollpersonerna i fokus och som vill ha dramatiska storys levererade. Jag misstänker att mängden moddning ligger under 5% av regelmassan, däremot blir tilläggen (cyberrymden, cybertech, etc) givetvis några stycken.

Reglerna i Noir är inte knutna just till Noir, utan snarare till sättet att spela rollspel på (kasta ut grottkräl och spårvagnsscenarier och fokusera på dramatiska berättelser där spelarnas val genom deras rollpersoner skapar minnesvärda berättelser).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: Är det inte lite väl mycket?

"Angående Ödet så ser jag inte hur du gör kopplingen? Speciellt som Ödet inte "slås" öht. Care to explain?"
Vad spelar det för roll om din term Ödet inte slås? Jag vet ju inte ens vad det är för något. Däremot så brukar spelskapare vilja försköna sitt rollspel med mumbojumbosaker, så eftersom jag får göra en egen tolkning så gjorde jag den. Den tankegång jag hade var "tärning är slump --> styrs av ödet". Långsökt, men jag ville mest visa hur luddigt beskrivet det var. :gremsmile:

/Han som nog antagligen inte lyckades få fram sitt budskap nu heller, för han är lite luden i huvudet för närvarande
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Tack, det var hjälpsamt.

Drog jag cyberpunk bara helt ur luften? På något sätt fick jag för mig att någon aspekt av Noir var cyberpunk redan från början, men det kanske bara är mina hjärnspöken som spelar mig spratt igen.

I vilket fall så verkar det vara ett intressant spel. Räknar med att plocka upp ett ex när det kommer ut.

Edit: Fick nog cyberpunk ur paragrafen om en "dystopisk och fascistisk" spelvärld...
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Re: Noir - när är det?

Men är det någonsin ett spel som marknadsförts med "Gamla regler som jag snott från Chaosium" eller "Regler som verkar förnyande vid första anblick men sedan luktar gamla strumpor", trots att det är så?

Jag kan som speltestare meddela att regelsystemet funkar som Marco beskriver det. Jag har ju trots allt sett reglerna utvecklas från "kul idé, men det här och det här och det här och det här (etc.) funkar inte" till "YES!"

Jag spelleder ju CoC (d20 (duckar)), och mitt under brinnande kampanj gick vi istället över till Noirs regelsystem för att jag tyckte det var så mycket bättre. And hear this: Övergången funkade utan större mankemang. Visst fick alla bygga om sina karaktärer, men abbans vad mycket roligare det blev sedan, både för mig som spelledare och för spelarna. Och slutscenen i kampanjen vi spelade blev oändligt mycket intressantare med Noir som grund :gremsmile:
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Du kan utan tvekan porta Noirs regler till att passa till både modern och semi-modern tid. Framtiden kan bli lite klurigare, men det är väl mest vapenverkan som kan kräva en smula jobb. Och rymdskepp.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men vilken smak?

"Du kan utan tvekan porta Noirs regler till att passa till både modern och semi-modern tid."

Att det går att porta Noirs regler till att passa till modern och semi-modern tid är väl inget att skryta med. BRP har ju portats till allt mellan 900 och 2500 ekr, minst (Cthulhu Dark Ages, vanlig Cthulhu, Cthulhu Now, Runequest, Elfquest, Mutant, Drakar&Demoner, Elric och många andra varianter).

Frågan är väl snarare vilka smaker av modern och semi-modern tid som det passar till. Funkar det lika bra i National Treasure eller Da Vinci-koden som i Röd Storm och Jakten på Röd Oktober, eller är man stenhårt knuten till angst och mörker?
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Låter bra.

Ska väl tillägga att jag inte menar att möjligheten att porta ett spel till alla möjliga olika miljöer är ett självändamål - tvärtom kan ett spel bli bättre, mer fokuserat om det är strikt knutet till det ändamål det skrevs för.

Så jag menade inte min ursprungliga fråga i meningen "är Noir en hammare som är så bra att det kan såga av brädor också" utan snarare att jag hade en bräda, och undrade om Noir fungerar bra som en såg... Om nu det inte låter helt obegripligt.
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Re: Men vilken smak?

Frågan är väl snarare vilka smaker av modern och semi-modern tid som det passar till. Funkar det lika bra i National Treasure eller Da Vinci-koden som i Röd Storm och Jakten på Röd Oktober, eller är man stenhårt knuten till angst och mörker?

Följande svar, straight from the source;
Man är inte låst till mörker och angst. Däremot är man låst till drama och action.

Och vad tycker då jag som inte har skrivit spelet själv? Jo, jag håller nog med. Systemet är byggt kring påverkbarhet, att man som spelare kan påverka händelseförlopp och saker mer direkt än vad jag har sett i tidigare spel.

Sedan tycker jag att karaktärsgenereringen är mycket bra på att generera intressanta och mångfacetterade karaktärer. Men du kan nog inte riktigt få ut Jack Ryan ur det om du inte anstränger dig något jävulskt. :gremgrin:
 
Top