Nekromanti Noir - vad är det?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Jag har skrivit ihop en sammanfattning över Noir, ungefär som "features" brukar se ut gällande dataspel eller filmer.

Tycker du att det är vettiga punkter som är med, är någon bra/dålig, fel eller saknas något?
<TABLE>
<TR><TD width=375>
Vad Noir är:
<UL>
<LI>En mörk, vuxen och nervkittlande dystopisk och fascistisk spelvärld inspirerad av exempelvis Sin City, Batman Begins, Max Payne, Dark City, LA Konfidentiellt, Se7en och klassiska film-noir-filmer, samt verk från Clive Barker, David Lynch och Franz Kafka
<LI>Både regler och spelvärld är skrivet för att stödja drama och spänning maximalt
<LI>Ett enkelt och konsekvent regelverk som löper likt en röd tråd genom alla aspekter av systemet
<LI>Spelarna tar på sig rollerna av tragiska hjältar med mörbultade psyken på både en inre resa och en yttre genom regniga bakgator i den anonyma storstaden
<LI>System för förankring av spelarnas huvudpersoner i berättelsen genom bindningar, relationer och personliga mål
<LI>Smidigt personskapande med få och breda förmågor med mängder av smala expertiser som ger karaktär åt personen
<LI>Innovativt system där huvudpersonernas drivkrafter, viljor och personligheter direkt påverkar och styr utfall och inverkan i berättelsen
<LI>Regler för spelarinflytande i berättelsen genom påverkan av Ödet och hennes nycker
<LI>Actionfyllt och narrativt stridssystem där taktiska val och spelarna inblandning ger direkt påverkan
<LI>Djuplodande information och mallar för berättaren hur man lägger upp verkligt dynamiska berättelser, hanterar helt fria spelarval samt stöd för smidig behandling av berättarpersoner
<LI>Massivt bakgrundskapitel om staden Sandukar, Imperiets hjärta, och över den förtryckande staten, samt inblick i vardagslivet, organisationer, personligheter och historia
<LI>Beskrivningar av det övernaturliga, det som av vissa kallas "Smittan"
<LI>En lyxigt tjock och fullmatad regel- och bakgrundsbok i hårdpärm på över 300 sidor
<LI>En levande community med gratis extramaterial och direktkontakt med spelets skapare och där man tillsammans med andra kan bygga vidare på spelets värld genom NoirWiki
[/list]

</TD></TR></TABLE>
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Det låter definitivt häftigt, även om jag nog kommer låta allt mörker vara "coolt" snarare än obehagligt. Jag är dessutom en sån där fånig typ som blir mer imponerad och inspirerad av bilder än av text, så en lyxig bok låter hur bra som helst.

Har du några idéer om pris? Pris baseras så klart på kvalitet på bindning, färger osv.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Noir - när är det?

Schysst beskrivning. Du kan det där med marknadsförande argument märker jag =) Är reglerna lika bra som det står i texten borde ju det vara något utav de bättre rollspelen någonsin. Innovativt system där huvudpersonernas drivkrafter, viljor och personligheter direkt påverkar och styr utfall och inverkan i berättelsen [...] Actionfyllt och narrativt stridssystem där taktiska val och spelarna inblandning ger direkt påverkan. Det låter helt enkelt väldigt väldigt bra.

Hur är läget med Noir? Vad är gjort respektive inte gjort?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Noir - när är det?

"Är reglerna lika bra som det står i texten borde ju det vara något utav de bättre rollspelen någonsin."

Men är det någonsin ett spel som marknadsförts med "Gamla regler som jag snott från Chaosium" eller "Regler som verkar förnyande vid första anblick men sedan luktar gamla strumpor", trots att det är så?
En reklamtext är trots allt bara det, reklam.


Storuggla, one-armed kitten-typer
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Hösten?

Jag har fått uppgifter om att det kommer att vara i höst å att det kommer att kosta en 350-400, antagligen, ingenting bestämmt än...

//Emil "Kanturi" Nises
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Regler för spelarinflytande i berättelsen genom påverkan av Ödet och hennes nycker
Säkert är det en tanke, men Ödet med versal blir förkroppsligad för mig. Textmässigt är det redan förstärkt av och hennes nycker , så behövs versalen (om det inte är en person som går omkring i världen)?

En lyxigt tjock och fullmatad regel- och bakgrundsbok i hårdpärm på över 300 sidor
Har nog sagt det förr och det är en smaksak, men föredrar en bra bunden mjuk pärm :gremwink:

Annars; Gôtt mos och trevligt. När får man testa det?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
inspirerad av exempelvis Sin City, Batman Begins, Max Payne, Dark City, LA Konfidentiellt, Se7en och klassiska film-noir-filmer, samt verk från Clive Barker, David Lynch och Franz Kafka
Detta tycker jag du ska ta bort. Även om det ger en bra fingervisning på vad du vill skapa för stämning i spelet så vore det kanske bättre att beskriva de saker och fenomen i filmerna som ger inspiration utan att hänvisa till filmer och böcker. Eller har jag helt fel?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Noir - när är det?

Hur är läget med Noir? Vad är gjort respektive inte gjort?

Texterna är klara, så långt det går (jag utgår från att texter behöver redigeras och trimmas när de kommer in i layouten - men det är mest ett reaktivt skrivande, snarare än en aktivt)
200 sidor är grovsatta i layouten, och då saknas tre stora kapitel (inväntas från redigering/korr).
Bildmaterialet är ca till hälften producerade. Men då vi vet vilka alla bilder är så kan dummies placeras i layouten utan att de förstör.
Noirs nya webb närmar sig färdigställande också - lite programmering och en del content-inmatning väntar.

Så på det stora hela är jag nöjd. Ingen spräckt deadline ännu. Noir kommer i höst någongång (beroende på trycktider). Priset är ännu inte fastslaget, men lär hamna strax under 400:- enligt kalkylen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Säkert är det en tanke, men Ödet med versal blir förkroppsligad för mig. Textmässigt är det redan förstärkt av och hennes nycker , så behövs versalen (om det inte är en person som går omkring i världen)?

*nynnar Twilight Zone-temat* ,-)

När får man testa det?

Inom kort.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker att du har helt fel :gremsmile: Det blir ofta abstrakt och flummigt att försöka beskriva inspirationer om man inte namedroppar. Säg ett namn som "Sin City" och folk förstår genast vad det handlar om. Droppa flera namn och folk förstår att det antingen kan spelas på olika sätt eller att det är en blandning. Kanske ett något grovkornigt verktyg, men enkelt.

Dessutom finns det ju folk som bara måste ha allt som har ngt med <insert name here>, och då är det bra att nämna varifrån de huvudsakliga influenserna kommer.

/RipperDoc - som hade behövt skriva en hel uppsats för att fånga in de assocationer som ryms i "Sin City, Batman Begins, Max Payne, Dark City, LA Konfidentiellt, Se7en och klassiska film-noir-filmer, samt verk från Clive Barker, David Lynch och Franz Kafka".
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
"Eller har jag helt fel?"

Jag måste säga att jag håller med, åtminstone till viss del.

När jag ser "Sin City, Batman Begins, Max Payne, Dark City, LA Konfidentiellt, Se7en och klassiska film-noir-filmer, samt verk från Clive Barker, David Lynch och Franz Kafka" blir jag skeptisk.
Varför? Enkelt!
Sin City (ja, jag vet att det är serietidningar också), Batman Begins och Max Payne tycker jag är direkt dåligt. Jag är säkert på att det finns många balla grejer som går att använda i rollspel i de tre, men de försvinner bakom det faktum att jag inte uppskattar Sin City, Batman Begins och Max Payne i den form de presenteras (film, film och spel).
David Lynch gillar jag däremot, även om jag inte ser något sätt att kombinera Mulholland Drive (som är David Lynch för mig) med rollspel.
Och till sist, Se7en och Kafka. Jag gillar det. Se7en håller jag till och med som en av de bästa filmer som gjorts (till skillnad från Sin City som jag håller som en av de sämsta). Jag ser många sätt att få in Se7en i rollspel och skulle uppskatta att spela det.
De jag inte nämnt har jag ingen åsikt om.

Så vad blir då "Sin City, Batman Begins, Max Payne, Dark City, LA Konfidentiellt, Se7en och klassiska film-noir-filmer, samt verk från Clive Barker, David Lynch och Franz Kafka" för mig när jag läser det i en reklamtext?
Tre delar "Urk", En del "Wee, men hur?" och två delar "Woho!"

Är det verkligen så att alla "inspirationsobjekt" är spot on på vad Noir är? Annars är det kanske bättre att förklara (på något sätt) vad filmerna/böckerna/spelen man fått Noirinspiration av?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Noir - vad är det? [edit]

Givet att titlarna valts med omsorg av Marco så är det ju inget fel att skriva så. Att du inte gillar delar av titlarna har inte direkt med saken att göra. Marco hade kunnat skriva ngt mer intetsägande som "en mörk gotisk, kafkaliknande värld" (ett exempel..) och lurat dig att tro ngt annat om spelet. Givetvis är Noir inte likaställt med någon av dessa titlar, de är ju listade som inspiration, men om du inte alls kan svälja Sin City kommer det finnas delar i Noir du inte kan svälja heller - vilket är vad texten antyder. Om man inte gillar majoriteten av de uppräknade titlarna är väl det ett varningstecken att Noir inte är det bästa rollspelet för dig. Å andra sidan, det lär väl vara enkelt att bortse från de delar man inte gillar, precis som i vilket annat rollspel som helst.

Tillagt: Vi får ju inte glömma det uppenbara: att just de titlarna listats betyder ju att Marco & Co tycker att det är riktigt bra grejer och vill ha det i sitt rollspel. Jag själv tycker Sin City, Max Payne och Batman Begins är riktigt bra (okej, kanske inte den sista, men soundtracket är ruggigt bra) och är väldigt glad att det kommer ett rollspel som lånar element från de titlarna.

/RipperDoc
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Noir - vad är det? [också edit]

"Att du inte gillar delar av titlarna har inte direkt med saken att göra. Marco hade kunnat skriva ngt mer intetsägande som "en mörk gotisk, kafkaliknande värld" (ett exempel..) och lurat dig att tro ngt annat om spelet."

Det är väl klart det har?
I en reklamtext är det ju mottagarens subjektiva strängar man ska spela på. Vill man att många ska bli intresserade (vilket är första steget innan utforskande och konsumerande) så bör man hålla sig borta från saker som kan uppfattas negativt så till vida att de inte är fundamentala för ens produkt, och det är det sällan inspiration är.
Jag tycker för min del att "en mörk gotisk, kafkaliknande värld" är perfekt för att få mig att vilja veta mer om spelvärlden och när jag letar kan jag mycket väl behöva springa på inspirationskällor och då vill jag veta vad i källan som inspirerat, men det är inte förrän jag blivit intresserad som det spelar någon roll.
Och reklamtexters enda syfte är givetvis att lura folk att bli intresserade, oavsett om de kommer köpa eländet sen eller ej.

"Givetvis är Noir inte likaställt med någon av dessa titlar,"

Nej, det är det förstås inte, det är därför det är så dumt. Varför räkna upp något som inte har direkt med spelet att göra vid första presentationen?
Är det för att locka fans av ett visst verk: Välj färre (ett, max två) inspirationskällor.
Är det för att locka alla: Välj ingen inspirationskälla.

"Om man inte gillar majoriteten av de uppräknade titlarna är väl det ett varningstecken att Noir inte är det bästa rollspelet för dig."

Nu var det ju bara den lilla delen av reklamtexten jag hade en åsikt om, inte alltihopa. Den bestod ju av flera andra punkter med bra säljande argument, men det var bara den aktuella punkten som gjorde mig skeptisk och eftersom det blir så kommer jag aldrig inhandla spelet utan att få veta vad sjutton det är som inspirerar med det jag tycker är dåligt och det jag tycker är bra.
Den punkten gör helt enkelt att jag ställer för många och fel frågor om Noir.
Det enda man ska tänka när man läst en reklamtext som den i trådstarten är "Wow, vad är det här?" inte "Vad är det som inspirerat i det här? Hur mycket? På vilket sätt? Är det överhängande? Går det att plocka bort? Osv?"

Sen måste jag ju tillägga att vi här på forumet sitter i en rätt skum sits när vi läser reklamtexten. Många har läst Noir-trådarna på rollspelsmaklande, några har svarat och hjälpt och ytterligare några kanska har speltestat. Det gör att vi på ett visst sätt reda vet vad vi har att vänta.
Synsättet jag försöker sätta mig in i är det ur mig utan förkunskap om vad Noir är, för egentligen tycker jag Noir kan bli rätt tufft och eftersom jag är så ferruktansvärt erfaren kan jag göra vad jag vill med spelet när det väl är släppt och köpt. :gremwink:

Och ja, någon äcklig reklamare kommer säkert och smäller mig på fingrarna nu när jag försökt använda förnuftet i reklamsammanhang. :gremtongue:

Tillägg: Jag säger på intet sätt att inspirationskällorna är dåliga eller att man aldrig ska redovisa inspirationskällor. Nej, det är klart man ska vid någon tidpunkt, jag anser bara att "det första man gör" är fel tidpunkt.
Och sen är förstås bara allting exempel. Att jag tog mig som exempel är självklart, men det kan lika gärna vara någon som gillar Sin City och Dark City men avskyr Lynch och Se7en. Problemet kvarstår ju. Ju fler detaljer man presenterar desto fler tår kan man trampa på.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur mycket Urban Fantasy är Noir?

Det mesta kände jag förstås redan till, men en del punkter får mig ändå att lyfta på ögonbrynen.

"Beskrivningar av det övernaturliga, det som av vissa kallas "Smittan""

Vad är det här för något? Ska det finnas övernaturliga inslag i Noir? I så fall i vilken utsträckning? Är det ett frivlligt tillägg som det för övernaturligheterna i Western?
Det känns i alla fall som ett avstamp ifrån den klassiska Noir-genren.

Jag är fortfarande skeptisk till att Noir utspelar sig i någon slags fiktiv fasciststat men det återstår att se hur mycket det kommer att påverka den övriga stämningen.

"En lyxigt tjock och fullmatad regel- och bakgrundsbok i hårdpärm på över 300 sidor"

Mycket mer än vad jag väntade mig, ska bli intressant att läsa mer av och om.

"En levande community med gratis extramaterial och direktkontakt med spelets skapare och där man tillsammans med andra kan bygga vidare på spelets värld genom NoirWiki"

En bra tanke men svårt för spelmakaren själv att garantera. Liksom mycket av de övriga punkterna är det egentligen mer vad du hoppas att Noir ska vara och vad det är för dig.

Jag behöver egentligen inte mer löften för att bli intresserad. You had me at Noir, liksom. Nu vill jag se mer konkret stoff istället även om god marknadsföring är a och o.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Regler/Settingförhållandet

"Massivt bakgrundskapitel"

Kan du besvara denna fråga måntro: Hur mycket är regler och hur mycket är backgrund/setting? Alltså sidmässigt, inte kapitelmässigt. Eftersom "ett kapitel" egentligen inte säger något om hur matigt det är :gremwink:


Storuggla, väger ägg för kejsaren
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Regler/Settingförhållandet

Jodu, det kan jag. Nu är Noir som spel skrivet så att en hel del av bakgrundsmaterialet genomsyrar hela boken, genom exempel, små berättelser och citat, men det dedikerade, "klassiska", bakgrundskapitlet är ca en kvarts miljon tecken (motsvarar ungefär 100 A4-sidor i Word med normala inställningar).

Målet är att ha en bok som skall kunna fungera till fullo självständigt. Projeket är baserat kring en känsla av lyx, kvalitet och tillfredsställelse. Boken kommer att ha ett förhållandevis högt pris pga detta. Alla kommer inte att gilla spelet, men så är det alltid - det viktiga är att de som gillar det skall gilla det mycket. =)
 
Top