Nekromanti [Noir, typ]Berättarpersoner

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Lagom inför kvällens spelmöte har jag använt berättelsegenereringen från Noir (vi spelar egentligen inte Noir dock). Det är tre spelare, så jag har gjort en relationskarta med sex berättarpersoner. Varje huvudperson börjar spelet med en förbindelse vardera till en berättarperson. Min fråga är hur många
(a) berättarpersoner
(b) förbindelser
är lagom? I teorin kan man ju ha hur många förbindelser och berättarpersoner som helst, men jag tror att om de är alltför många kommer såväl berättare som spelare att tappa bort sammanhangen, och personerna riskerar att bli platta.

Att ha dubbelt så många berättarpersoner som huvudpersoner ger om man har tre spelare nio personer att hålla rätt på vilket jag tycker verkar rimligt. Om det uppstår förbindelser mellan alla (inte troligt) blir det dock en ziljon relationer att hålla rätt på. Hur många tycker ni är optimalt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
När det gäller förbindelser så tycker jag att "så många som krävs för att knyta allt samman" är bra. :gremsmile: Lite luddigt kanske men det brukar kännas när det är rätt. Jag vill alltid ha Huvudpersonerna som en triangel med pilar åt båda håll. Alltså att alla Huvudpersoner, direkt eller indirekt, har någon form av samröre.

Sedan brukar jag tycka att 2 relationer/karaktär är ungefär vad man hinner få in under enkvällsspel, men gäller det ett längre spel har jag gärna 3/karaktär. Sedan kommer alldeles säkert nya bekantskaper dyka upp under spel. Dessa behöver absolut inte ha förbindelser med varandra. Några bör ha det, om inte RP har det, för att knyta allt samman.

Det är vad jag tycker funkar bäst. Men har man med någon form av drivkrafter eller liknande kan de i många fall spela en liknande roll.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulel vilja säga att 3-4 kontakter av de som du nämnder är lagom. Lite fler så tror jag att det kan börja bli lite rörigt. Dock så kan det hle a växa lite kansek, utefter spelets gång.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
När jag har spellett fisktankar så har jag märkt att det inte är antalet personer som egentligen är problemet, utan istället hur många delhandlingar som personerna uppgår till. Ju fler delhandlingar som du har i din historia (och ju mer sammansnärjade de är), desto krångligare blir det för spelarna att reda ut härvan. Detta kan mestadels bero på att spelare är vana vid att det endast finns ett rakt spår i handlingen.

Jämför exempelvis följande: En klan med trettio orcher som man ska slå ihjäl jämtemot fem personer i ett mordrelaterat drama där alla har olika motiv till varför de hatar en enda person och där alla på något sätt även är involverade i andra saker. Det kan räcka med två delhandlingar som är flätade i varandra för att vålla ett rejält huvudbry för spelarna.

Till Svavelvinter senast så hade jag 14 fraktioner (ex: en orchklan = en fraktion) och totalt 30 namn som kunde vara med i handlingen. Spelarna interagerade med de flesta men eftersom det var tydliga delhandlingar så var det inget problem med att hålla reda på vem som tillhörde vilken handling. Visst, ibland kunde det vara svårt att hålla reda på vem som hade vilket namn, men det var också enda problemet (det fanns säkert fler, men de var inte så tydliga).

Hur många tycker ni är optimalt?
Min gräns går vid att jag kan få plats med mina anteckningar på ett A4-papper. Mitt tips är att du lägger in alla personer som bubblor i en tankekarta och drar relationslinjer mellan personerna och motiverar vad som binder dem samman. Sedan ska du betrakta tankekartan likt ett spindelnät. När rollpersonerna är och rycker i en bubbla, så kan andra personer som är bundna till den bubblan också börja reagera på vad som händer.

Ett exempel på hur tankekartan kan se ut finner du i mitt senaste DoD-äventyr (pdf, 170 kb). Du kan också glutta på tankekartan som jag använde till Svavelvinter (pdf, 108 kb).

/Han som har fått två andra spelledare i gruppen att börja strukturera och sammanfatta sina scenarion i tankekartor
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Re: [Noir, typ]Berättarpersoner [OT]

Du den där Svavelvinter mindmapen tror jag att jag snor. Går det bra? :gremlaugh:
Den är till för att användas. :gremsmile: Det är lite annorlunda saker. Två namn är annorlunda, Trodax Drake, Sulidan Drogmäster och Hildur, där jag stavat fel på den sista. Förbindelsen mellan Uxu och Shakello är påhittad av mig (kvurerna hade gett statyn åt fel personer) och Rovald Mogger hade jag bestämt var spionen åt shaguliterna.

/Han som inte hann använda shagulit-spionen något
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Till Svavelvinter senast så hade jag 14 fraktioner (ex: en orchklan = en fraktion) och totalt 30 namn som kunde vara med i handlingen. Spelarna interagerade med de flesta men eftersom det var tydliga delhandlingar så var det inget problem med att hålla reda på vem som tillhörde vilken handling.
Det låter mycket tycker jag. Hade du även drivkrafter och relationer mellan berättarpersonerna/fraktionerna/fiskarna)? Jag kan nog hålla ordning på 14 relationer, men om du har fisk-fisk-relationer blir det helt oöverskådligt med 14 fiskar. Eller?

Mitt tips är att du lägger in alla personer som bubblor i en tankekarta och drar relationslinjer mellan personerna och motiverar vad som binder dem samman.
Japp, det hade jag redan gjort innan jag skrev inlägget. Det är ett bra sätt att som berättare få ordning på situationen. Hur gjorde du relationskartan? Ser ut som Powerpoint, vilket är det jag funderar på att använda om jag ska renskriva den. [tänka högt]Doxygen gör iofs sådana automatiskt när jag kör det på C++ apps, eller visst fanns det något speciellt program för det...[/tänka högt]

/Grog, som slutligen istället spelade Feng Shui igår; den här berättelsen ska spelas på söndag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Hur gjorde du relationskartan? Ser ut som Powerpoint, vilket är det jag funderar på att använda om jag ska renskriva den.
Annars kan jag rekommendera GraphViz. (Som jag har för mig att doxygens grafritare är baserad på.)
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Hade du även drivkrafter och relationer mellan berättarpersonerna/fraktionerna/fiskarna)?
OK, jag tittade just på din relationskarta, och det verkar vara runt 40 relationer mellan berättarpersonerna. Nu verkar dock inte alla relationer innehålla konflikter eller intriggenererande samband vilket jag antar gör det hela lättare. När jag skrivit mina relationskartor har jag använt mig av pilar i båda riktningarna, till exempel A vill bevisa att B är korrupt, B vill förföra A. Detta kräver mer av såväl berättare som spelare.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Annars kan jag rekommendera GraphViz. (Som jag har för mig att doxygens grafritare är baserad på.)
Tack, jag tror det var programmet jag tänkte på. Jag lekte lite med det nu och slängde snabbt ihop relationskartan för kommande spelomgång (bifogad). Tyvärr fattar jag inte hur man kan få texten på relationerna att rotera med pilarna; som det är nu hamnar texterna ibland över varandra.

Såhär gjorde jag kartan:
digraph finite_state_machine {
size="10,10";
ratio="fill";
overlap="scale";
nodesep = .4;
node [shape = doublecircle]; Ted Scott Bruce;
node [shape = circle];
Ted -> Eliza [ label = "Return watch"];
Ted -> Bruce [ dir="both",label = "Smuggling" ];
Ted -> Josh [ dir="both",label = "Competitor" ];
Eliza -> Ted [ label = "Make him pay" ];
Scott -> Bruce [ dir="both",label = "Customer" ];
Scott -> Danny [ dir="both",label = "Hiding bike" ];
Bruce -> Mike [ label = "Avoid/revenge" ];
Mike -> Bruce [ label = "Convict" ];
Danny -> Eliza [ label = "Attraction" ];
Eliza -> Danny [ label = "Prove crime" ];
Eliza -> Mike [ label = "Defend department" ];
Mike -> Eliza [ label = "Prove corrupt" ];
Mike -> Maria [ label = "Find treasure" ];
Josh -> Maria [ label = "Win" ];
Maria -> Josh [ label = "Hustle" ];
Josh -> Anna [ label = "Attraction" ];
Anna -> Josh [ label = "Humiliate" ];
}
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Det låter mycket tycker jag. Hade du även drivkrafter och relationer mellan berättarpersonerna/fraktionerna/fiskarna)?
Drivkrafter hade jag i den mån det behövdes förklaras, medan alla streck som binder fraktionerna samman är markering för relationerna. Noir och min tankekarta skiljer sig i den mån att det endast är människor som är med i Noirsrelationskarta, medan min även täcker in händelser och föremål.

...men om du har fisk-fisk-relationer blir det helt oöverskådligt med 14 fiskar. Eller?
Som jag skrev, så blir det inte oöverskådligt, då man ska betrakta tankekartan likt ett spindelnät. Du behöver oftast endast koncentrera dig på var någonstans rollpersonerna är i tankekartan och ta i beräkning vad de angränsande "fiskarna" som binds samman med relationslinjerna påverkas av det som rollpersonerna företer sig.

Hur gjorde du relationskartan? Ser ut som Powerpoint,
Indesign, men jag har gjort tankekartor med lätthet i Open Offices ritverktyg (man kan göra tankebubblor och får då strecket automatiskt) och i något plug-in till Word (minns inte vilket). Jag har fått Mindjet MindManager rekommenderat mig, men har aldrig testat det.

/Han som fick positiva kommentarer på tankekartan som han gjorde till Götterdämmerung-scenariot till GothCon
 
Top