Nekromanti Noir - Tema: Staten

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
I väntan på uppdateringar från Skepnad Studios så tänkte vi att vi kanske kan dela lite uppfattningar och spelgestaltningar kring olika teman i Noirs mythos. Låt oss börja med Staten. Skriv en kärnfull rad, ett nyckelord eller en rapport på temat.

Vi är såklart genuint intresserade av hur ni gjort när ni levt med Noir! Berätta!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag har ännu inte hunnit spela, men försökt läsa på inför... och staten är för mig en Entitet i samma form som ett mytologiskt väsen.
Det är inte en eller flera personer som kontrollerar staten. Staten är staten och staten kontollerar och sysselsätter maskineriet som drivs av svett, blod och fördömda själar!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
En sak som slagit mig är att många missar att gestalta Staten på det vis som de (ofta) öst-stats vittnesmålen beskriver i text. Under tidigt nittotal hade jag förmånen att få en förstahands beskrivning av Statens bevakning av de tjeckoslovakiska medborgarna. Tror knölarna ska gnuggas och se till att låta lite substans av det sippra ut i Noir framöver. Ruskig verklighet som överträffar dikten.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag pratade en del förra sommaren med någon som växte upp i just i Tjeckoslovakien under kommuniststyret, och det finns en annan viktig detalj utöver att många verkar missa vad ett övervaknings och angiverisamhälle faktiskt innebär, och det är normaliseringen av det hela. De flesta som växt upp i en västerländsk demokrati verkar vara övertygade om att de skulle ha samma värderingar som de har nu, samt att de skulle våga göra något.

Nu är "kamp mot systemet och för rättvisa" en spelstil som många kanske är ute efter. Men jag skulle gärna se att många faktiskt tror på systemet, och att många av de som inte tror på det inte vågar visa det vilket ger en illusion av att de är ett större undantag än vad de är. Imperiet i Noir är inte en ny diktatur, utan en som haft lång tid på sig att formalisera sitt agerande och indoktrinera befolkningen.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Lupus Maximus;n177872 said:
det finns en annan viktig detalj utöver att många verkar missa vad ett övervaknings och angiverisamhälle faktiskt innebär, och det är normaliseringen av det hela.
Precis.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Östatsblocket & realism i all ära men tappa inte bort de bibliska och mystiska tonerna som genomsyrar gamla Noir!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Lightshy;n177904 said:
Östatsblocket & realism i all ära men tappa inte bort de bibliska och mystiska tonerna som genomsyrar gamla Noir!
Oroa dig inte, det kanske kommer en tema-tråd om det också? ;)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Ah, men jag tänker att det som faktiskt styr/är Staten inte är politiker eller diktatorer utn något annat.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Lightshy;n177915 said:
Ah, men jag tänker att det som faktiskt styr/är Staten inte är politiker eller diktatorer utn något annat.
Du ska vara försiktig i dina syftningar gällande Statens suveränitet. Kampen mot fienden i öst pågår alltjämt och vi vet att de försöker söndra oss inifrån. Oroa dig icke medborgare, vi leder dig, du behöver inte tänka!
 
Top