Nekromanti [Noir] Krönika: I den svarta månens skugga

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
298
Location
Gävle
Jag jobbar på att sammanställa berättelserna i min krönika I den svarta månens skugga i ett tjockt dokument för nedladdning. Än så länge är bara 2/5 berättelser färdiga men jag räknar med att få upp ett utkast inom kort. Hoppas ni kommer att gilla den.

KRÖNIKAN

I den svarta månens skugga är en krönika som tar spelarna från den illusion av vardagsliv som går att finna i Sandukar till en mörk konspiration där befläckelsen och ätten Arkady är centrala. Huvudpersonerna vävs in i en mardröm av makt, inflytande och religiös fanatism.

I den svarta månens skugga cirkulerar kring Svarta Månens Orden och dess hemligheter. Huvudpersonerna kommer att stöta på de mörka
element som döljer sig i Imperiets skuggor. Under Svarta Månens Orden kommer de inte bara att vara en uråldrig konspiration på spåret utan de kommer även att hamna i mitten av den pågående konflikt som rör sig mellan de mörka organisationer som, med egna metoder, beskyddar invånarna i Sandukar mot sig själva och mot mörka makter.

En befläckad själ
En befläckad själ är den första berättelsen i krönikan. Flertalet prästsöner till ätten Arkady har försvunnit spårlöst. Medan Ordningsministeriet går ut med att fallet är löst och alla journaler plötsligt försvinner bestämmer sig huvudpersonerna för att finna sina egna spår mot de försvunna ättesönerna. Någonting stämmer inte med Ordningsministeriets reaktion på nyheten och ätten Arkady går själv ut med att detta är ett opålitligt rykte. Dock finns det en präst inom ätten som är desperat nog att få hem sin son att han är beredd att anlita vem som helst för att få upp ett spår.

Vrålet i avgrundens djup
Vrålet i avgrundens djup är den andra berättelsen i krönikan. Efter att sanningen om att Maxander van Markal de Arkady kidnappade prästsöner för att skapa en armé av förmörkade kom ut, tog dennes bror, Falcan, över Svarta Månens Orderns kloster, Månljus, i utkanten av Ruinstäderna. Maxanders förmörkade son, Nicolas, har försvunnit ut från sin underjordiska cell som resultat av huvudpersonernas agerande. Samtidigt börjar det Statliga kommissariatet och Skuggjägarna få nys om Svarta Månens Ordens aktiviteter i Månljus. Falcan måste agera snabbt och se till att huvudpersonerna avslutar vad de har påbörjat. De måste finna den förmörkade ättesonen innan Staten får nys om vad som har hänt.

En pensel doppad i blod
En pensel doppad i blod är den tredje berättelsen i krönikan. Efter att ha sjunkit för djupt i Svarta Månens Ordens affärer tvingas huvudpersonerna att ta del av livet bland klostrets befläckade. De får uppgifter om att Sandukars mest kände konstnär, Xandor van Hrûzda de Arkady, har börjat manifestera en del intressanta känslor genom sina tavlor. Huvudpersonerna måste spåra upp mannen och ta reda på vad som är roten till hans befläckelse.

Metallskelettets mardrömmar
Metallskelettets mardrömmar är den fjärde berättelsen i krönikan. Huvudpersonerna har spårat familjen Hrûzda av ätten Arkady som grunden till många incidenter i Sandukar som är direkt kopplade till befläckelsen. Huvudpersonerna måste därför åka hela vägen till Hrûzdas hem i de dimmiga Arkadybergen för att finna de avgörande bevisen som Svarta Månens Orden behöver för att finna ett slut på problemet. Dock är inte resan dit den lättaste.

Hrûzdas mörka synder
Hrûzdas mörka synder är den femte berättelsen i krönikan. Huvudpersonerna har tagit sig till Hrûzdas mörka katedraler i de dimmiga Arkadybergen. Någonting mörkt döljer sig i katedralerna och har spridit ett mörker över byarna i Arkadybergen. Mörkret sprids som en epidemi längs den östra provinsen. Nu måste huvudpersonerna finna en lösning till problemet innan mörkret sprider sig över hela Imperiet och sanningen om familjen Hrûzdas förflutna inte bara bygger upp konflikten inom ätten, utan lägger grund för ett inbördeskrig mellan Imperiets provinser.

Förhandstitt:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oj verkar riktigt spännande!

Låter som en riktigt intressant krönika, och längtar att den blir klar. Kan ge folk mycket inspiration.
Jag blir glad då jag och min spelgrupp precis ska plocka upp Noir igen, och det gav mig en del idéer faktiskt.


/Poseur vill ha mer Kaffe.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Trådflyttt

Eftersom tråden är (en början till?) en krönika så har jag flyttat den till forumet Krönikor & spelrapporter.

Happy krönikering! :gremsmile:
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
298
Location
Gävle
Re: Trådflyttt

Simon said:
Eftersom tråden är (en början till?) en krönika så har jag flyttat den till forumet Krönikor & spelrapporter.

Happy krönikering! :gremsmile:
Det är inte den formen av krönika som ni använder på forumet (d.v.s. spelrapport) utan krönika i den mån man använder ordet i samband med rollspelet Noir (en spelbar kampanj bestående av fem äventyr).
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Trådflyttt

Ekorren said:
Simon said:
Eftersom tråden är (en början till?) en krönika så har jag flyttat den till forumet Krönikor & spelrapporter.

Happy krönikering! :gremsmile:
Det är inte den formen av krönika som ni använder på forumet (d.v.s. spelrapport) utan krönika i den mån man använder ordet i samband med rollspelet Noir (en spelbar kampanj bestående av fem äventyr).
Aj fan, så det handlar alltså snarare om en skriven kampanj? I så fall låg den ju alldeles rätt redan innan jag klåfingrade mig!
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Wow!
Fan vad coolt!
Jag har själv planer på att sätta ihop ett mastodontäventyr till Noir men som vanligt kommer jag inte orka. Då får man se sånt och saven stiger! Inspirerande!

När kommer det här bli klart?
Har du spelat det?
Kommer man alltså kunna ladda ner och spela det här?

/Zeb - som blev skrivsugen
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tillbakaflyttad!

Hehe, sådär, nu hoppas jag den ligger där den ska igen! Ursäkt för klåfingrigheten! :gremblush: :gremwhistle: :gremsmile:
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
298
Location
Gävle
Zebulon said:
Wow!
Fan vad coolt!
Jag har själv planer på att sätta ihop ett mastodontäventyr till Noir men som vanligt kommer jag inte orka. Då får man se sånt och saven stiger! Inspirerande!

När kommer det här bli klart?
Har du spelat det?
Kommer man alltså kunna ladda ner och spela det här?

/Zeb - som blev skrivsugen
Har spelat de två första delarna men tvingades korta ner den andra delen för att folk föll ur spelgruppen. Hoppade över några viktiga element ur storyn och satte den på hyllan tills jag kunde komma på hur jag skulle fortgå. Nu vet jag hur jag ska fortgå men tänker skriva den förmodligen innan vi tar upp spelandet igen. Passar då även på att modifiera de två första delarna efter vad jag lärde mig från speltesterna. Kommer spela de övriga tre delarna efter jag har skrivit första utkast på dem (måste kunna klämma in det mellan Eon och Exalted som gruppen spelar nu).

Om du vill prova ett gammalt utkast av den första delen av krönikan kan du ladda ner det på forumet på noir.nu, men jag rekommenderar att vänta tills jag är klar med denna. Det andra dokumentet är utdaterat.
 
Top