Nekromanti [Noir] Hur länge har kriget mot Presvedonia pågått?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag vill minnas att det finns en officiell siffra angående hur länge sedan provinsen Presvedonia bröt sig ut, och kriget i öst har rasat. Men jag kan för mitt liv inte hitta någon sådan information. Siffrorna 5 och 10 år (men då det är Noir passar väl 7 in rätt bra).

Så fråga ett, finns det en siffra nämnd någonstans och vad är den i sådana fall? (bonuspoäng till den som kan ge en sidhänvisning :grin: )

Fråga två, oberoende om det finns en officiell siffra eller inte, vad är din uppfattning om hur länge kriget i öst har pågått?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har inte sett någon officiell siffra men min gissning är att kriget i öster har hållit på i minst två generationer och att Presvedonia bröt sig ur för minst 20 år sedan.

Tid i Noir är lite flytande vilket jag gillar. Det gör hela settingen lite drömsk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Vi har alltid varit i krig med Presvedonia.

//Krank, som inte kan Noir men som inte kunde låta bli ändå
Mundo said:
Statligt godkända kommentarer "Gillas" alltid.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Provinsen Presvedonia bröt sig ur för fem år sedan och kallas sedan dess för "Förrädarna". Presvedonia ligger längst till sydöst sett ur imperiets perspektiv och kriget har sedan dess start sakta men säkert varit som en snara som dras åt hårdare och hårdare kring provinsen. De saknar manskap (även om de även börjat rekrytera kvinnor till armén!), dock så har de mycket goda underhållslinjer, en enormt stark religiös doktorin samt tekniska innovationer. Stridsgas, flyg och tillochmed rullande stridsmaskiner kan synas på slagfälten i öster. Kriget i öster kan bli längre än vad som är tänkt och få mycket större effekter på Sandukar än vad många av invånarna någonsin tänkt sig...

I norr finns "Fienden", den uråldriga motståndaren mot Imperiet. De har krigat mot varandra så länge som någon kan minnas och slagen där är mycket mer stillastående i klassisk Western Front-stil än fronten i öst. Fienden är det väldigt få som vet något om, utöver att de är barbariska, tekniskt underlägsna och kulturellt handikappade.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Andy;n45218 said:
Jag har inte sett någon officiell siffra men min gissning är att kriget i öster har hållit på i minst två generationer och att Presvedonia bröt sig ur för minst 20 år sedan.

Tid i Noir är lite flytande vilket jag gillar. Det gör hela settingen lite drömsk.
Drömsk setting är helt klart ett alternativ på skalan över hur man kan spela Noir (typ ofrivilligt hamnat i en drömvärld i Inception). Men inte den enda. Mitt vanliga skissande på världen i Noir baseras på en mer "solid" tolkning :)

krank;n45221 said:
Vi har alltid varit i krig med Presvedonia.
Kriget i norr, mot den lömska fienden, har på gått i generationer. Men förrädarna i öster är ett nytt fenomen. Men Hragherna är opålitliga, det vet ju alla. Så de har bara visat sitt rätta ansikte. :wink:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mundo;n45232 said:
Provinsen Presvedonia bröt sig ur för fem år sedan och kallas sedan dess för "Förrädarna".
Det var just det där som jag har minne av att ha sett någonstans tidigare. Arkivarieassistenterna hade dock misslyckats med sitt arbete, och behov av historierevidering för att passa rådande dokumentation hade eventuellt kunna uppstå.

De saknar manskap (även om de även börjat rekrytera kvinnor till armén!), dock så har de mycket goda underhållslinjer, en enormt stark religiös doktorin samt tekniska innovationer. Stridsgas, flyg och tillochmed rullande stridsmaskiner kan synas på slagfälten i öster. Kriget i öster kan bli längre än vad som är tänkt och få mycket större effekter på Sandukar än vad många av invånarna någonsin tänkt sig...
Det är just den punkten som är anledningen till min fråga. Som jag ser det har motgångarna i öst berott ursprungligen på att man underskattade Presvedonia, och skickade för lite trupper för en snabb seger. Det har gjort att Presvedonia har fått en möjlighet att anpassa sig och utveckla sin teknik. Imperiets extremt konsvervativa hållning gör att man hittills försökt lösa problemet genom att slänga mer trupper på problemet. Men den metoden funkar fram tills en viss gräns, och när de börjar anpassa sig, leder det till andra kulturella förändringar (samt att alla "extremistgrupper" som vill ha förändringar, som anarkister, demokrater, fredsivrare, och annat löst folk, anar vårluft)
Mundo said:
Japp. Dessutom är Hragerna ett folkslag som har medlemmar djupt inne i Sandukars samhälle. Spioner, uppviglare, informatörer lurar överallt och kan ge information till Presvedonia vid första bästa tillfälle. Givetvis är inte alla Hrager lojala till Presvedonia, men de som inte är det kan mycket väl få för sig att byta sida efter att ha blivit trakasserade av polisen en gång för mycket.
Lupus Maximus said:
Bara en sådan detalj som i hela ens liv har man hört att det skall vara på ett visst sätt, och plötsligt kommer någon och säger att det skall göras på ett annat. Det kan få folk att börja ifrågasätta de gamla sanningarna.

Samt att imperiet troligtvis inte uppmuntrat duktiga forskare (de tänker för fritt), samt haft en stab med säkerhetspoliser som övervakar dem. Plötsligt behöver de en massa fler, och duktiga, forskare och inovatörer.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Medborgare, du skall icke ta Fiendens ord som sanna. Befrielsekriget mot förrädarna i Presvedonia har pågått och kommer att pågå tills dess alla förrädare ligger blödandes och ber om Statens givmilda nåd!

Uppriktligen,
Undersekreterare, 2:a graden, Artur Krycek

Sektionen för Särskild Upplysning
Sanningsministeriet, avd 12, korridor 331, rum 18c

Glöm aldrig att berätta om misstänkta Fiender i din närhet. Ha alltid broschyr AG-12 på din person för att snabbt hitta till närmaste Angiverikontor. Staten tackar Er för Ert samarbete och trohet.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ett krig som pågått i mindre än 50 år finns det för många som kommer ihåg uppstarten av, så om man inte kör med "drömlogiken" där saker ändras (ödet), funkar det inte för mig. För många skulle, även om inte öppet, börja ifrågasätta. Kriget mot Fienden i norr har antagligen pågått i århundraden (även om det på ett ställe i regelboken nämns "årtionden").

Så därmed kör jag med den militärt understödda polisoperationen i Presvedonia har pågått i fem år.

Stolta medborgare, se på Presvedonia. Det är vad som händer om man låter Fiendens lömska lögner få fäste. Låt inte utrymme ges till tvivel och irrläror, utan rapportera minsta misstanke så att missuppfattningar kan redas ut. Låt Staten skydda, och ge trygghet, till era nära och kära.
Mundo said:
Kan vara värt att nämna att år 1917 i Europa var det extremt få som ens nämnde Franz Ferdinand när de talade om kriget och hur/varför det börjat, och då hade det bara gått 3 år. Granted, det var lite mer komplicerat än "vi pucklar på en fiende utan allierade", men ändock. Jag brukar också köra på att det har pågätt så länge att människor har fötts och hunnit dö av ålder under krigets lopp, dvs minst 80 år.
Lupus Maximus said:
Varför ett krig bryter ut och när det bröt ut är två helt olika sorters frågor, och de innehåller olika mycket utrymme för tolkningar; samt olika mängd historierevision som krävs om man vill att uppfattning och verklighet skall skilja sig åt.

Hundratals år och fem år passar dock bra in på den tanke jag för närvarande har om hur imperiet fungerar. :)
 
Top