Noir: Drömde om ett tillbehör

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
För några nätter sedan drömde jag att jag fick en ny bok till Noir. Har efter min bästa egenskaper försökt återskapat omslaget. Som ni kanske förstår så var det ett supplement för att spela Noir i Weimarrepubliken.
Efter att ha sett Babylon Berlin tänkt att det inte hade varit en så dum idé. Nu tror jag inte Helmgast kommer besanna min dröm och släppa en ny bok till Noir. Men man kan alltid drömma och iaf göra ett äventyr åt sin spelgrupp.
Så jag skulle vilja ha tips om är filmer, serier, böcker som utspelar sig under Weimarrepublikens dagar?
Och för att drömma lite till, vad hade ni velat se i en sådan bok?

Weimar.jpg
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
"Goodbye to Berlin" av Christopher Isherwood (som musikalen Cabaret bygger på) är väl den kvintessentiella berättelsesamlingen om Weimar?

Och tekniskt sett så är det en biografi, men Mel Gordons "The Seven Addictions and Five Professions of Anita Berber, Weimar Berlin’s Priestess of Depravity" är också läsvärd om man verkligen vill grotta ner sig i Weimar republikens mest skandalomsusade person.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om mekaniken (inklusive alla expertiser osv) skulle översättas till engelska, eller släppas under en öppen licens så att översättningen av mekaniken skulle kunna översättas till Engelska hobbymässigt, så är Weimar ett projekt jag skulle vara villig att ge mig in på. Eller snarare, då skulle jag vara villig att uppgradera mitt småmeckande på kammaren från "vad jag behöver själv" till "mot kommeriell produkt". Jag har nördat ner mig rätt mycket i den perioden på sistone.

En av punkterna jag själv funderat på är möjligheten till alternativ historia. Vi vet alla hur Weimar-republiken slutade, och ha den vetskapen kommer inte tilltala alla. Men, vid kuppförsöket 1923 så skadades AH och mannen bredvid dog. Och det fanns flera andra andra händelser som skulle förändra utgången utan att ta bort allt det som gör Weimar till en så dynamisk plats att spela i.

Jag tror den också skulle behöva ha en hel del historia och kunskap om det dåtida samhället. T.ex. så tror jag inte så många vet om den kommunistiska revolutionen i Tyskland, vilket färgade Weimar rätt mycket.

Kartor. Skillnaden mellan Berlin och resten av landet.

Och Berlin - The Wicked City är inte i närheten att ge mig det jag vill ha. :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
För några nätter sedan drömde jag att jag fick en ny bok till Noir. Har efter min bästa egenskaper försökt återskapat omslaget. Som ni kanske förstår så var det ett supplement för att spela Noir i Weimarrepubliken.
Efter att ha sett Babylon Berlin tänkt att det inte hade varit en så dum idé. Nu tror jag inte Helmgast kommer besanna min dröm och släppa en ny bok till Noir. Men man kan alltid drömma och iaf göra ett äventyr åt sin spelgrupp.
Så jag skulle vilja ha tips om är filmer, serier, böcker som utspelar sig under Weimarrepublikens dagar?
Och för att drömma lite till, vad hade ni velat se i en sådan bok?

View attachment 14975
Oerhört cool idé! Jag tror att ett sätt att hitta användbart material om detta är att leta i böcker om nazismens historia. Dess väg till makten är ju präglad av Weimarrepublikens särskilda omständigheter, men det vet du säkert redan.

Förmodligen hade jag valt att fokusera på Berlin, men andra tyska miljöer är förstås också möjliga. Hamburg exempelvis. Väljer du Berlin, så är CoC-boken som skärmdumpades ovan en given resurs. Jag gillar den verkligen.

Filmen Cabaret innehåller också en del möjliga uppslag om just den här epoken.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Medans jag tycker man inte skall snöa in för mycket på Nazisterna (de är en betydande del av perioden, men inte allt), men "miniserien" Hitler: the rise of evil är hyfsad och jag rekommenderar den till listan över saker att se eller läsa.

En fantastisk bok för den som inte är faint of heart och som har ett intresse för the seedier side of Weimartidens Berlin är Voluptuous Panic av Mel Gordon (Feral house). Rekommenderas verkligen.
Om Voluptuous Panic är för vågad för en, så skall man nog skippa Weimar eran för huvud taget. 😁
 
Top