Nobelpriset i litteratur 2022

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
På torsdag är det dags att tillkännage årets nobelpristagare i litteratur. I år är ju tydligen valen av pristagare så mainstream att man till och med har hört talas om en av pristagarna i en av de vetenskapliga disciplinerna, och då vore det direkt pinsamt att inte känna till litteraturpristagaren.

Så vem blir det? Salman Rushdie? Stephen King? Någon du inte hört talas om, från ett land du inte kan peka ut på en världskarta?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Salman Rushdie känns given. Borde fått det för länge sen och har nu nästan mördats efter fatwan som fick kommittén att skämma ut sig allt framtid.

Annars tycker jag Stephen King förtjänar det. George RR Martin hade gjort sig förtjänt av det om han skrivit klart sina serier.

Men går väl till nån pretentiös medelmåtta som vanligt. Kan också tänka mig att rappare ligger bra i tiden. Kanske Chuck D eller Nas.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Salman Rushdie känns given. Borde fått det för länge sen och har nu nästan mördats efter fatwan som fick kommittén att skämma ut sig allt framtid.

Annars tycker jag Stephen King förtjänar det. George RR Martin hade gjort sig förtjänt av det om han skrivit klart sina serier.

Men går väl till nån pretentiös medelmåtta som vanligt. Kan också tänka mig att rappare ligger bra i tiden. Kanske Chuck D eller Nas.
Ja, det vore just en syn om Chuck D eller Nas var namnet som högtidligt lästes upp inför pressfolket. Någon hade kanske ropat: Äntligen!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Även om det aldrig i universum kommer att hända, tycker jag Alan Moore på riktigt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Oddssajterna säger gärna Rushdie (visst) eller Houellebecq (wtf).
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Som arbetandes i en kedjebokhandel sedan 2005 så kan jag konstatera att oavsett vem det blir som får priset så kommer det inte finnas några exemplar i lager hos oss i butik. De gånger det har gjort detta kan räknas på en hand (senast var då Ishiguro fick priset).

Så, en kvalificerad gissning på vem som får’t kan jag inte komma med men jag önskar att det tilldelas Cormac McCarthy med en motivering som innehåller ord som arkaisk, solitär, pessimism och våldets inre logik. Typ. ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Som arbetandes i en kedjebokhandel sedan 2005 så kan jag konstatera att oavsett vem det blir som får priset så kommer det inte finnas några exemplar i lager hos oss i butik. De gånger det har gjort detta kan räknas på en hand (senast var då Ishiguro fick priset).

Så, en kvalificerad gissning på vem som får’t kan jag inte komma med men jag önskar att det tilldelas Cormac McCarthy med en motivering som innehåller ord som arkaisk, solitär, pessimism och våldets inre logik. Typ. ;)
Oh, får Cormac McCarthy det vore ju det bäst! Blood Meridian är värd det!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Oddssajterna säger gärna Rushdie (visst) eller Houellebecq (wtf).
Intressant. Om Houellebecq får priset lär det bli en ny storm kring Akademien som får turerna kring Klådan och Klubben att framstå som en fis i rymden. Eller åtminstone som en nationell och intern strid. Houellebecq är en av de mest politiskt inkorrekta författarna med internationellt rykte som jag kan komma på.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Houellebecq är väl knappast mer provocerande än Handke, så det tror jag inte.

Själv fortsätter jag hoppas på Thomas Pynchon, men det är nog mindre och mindre sannolikt. Jag gissar på någon afrikansk författare som jag inte har läst. Eller kanske Mircea Cartarescu.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Houellebecq är väl knappast mer provocerande än Handke, så det tror jag inte.

Själv fortsätter jag hoppas på Thomas Pynchon, men det är nog mindre och mindre sannolikt. Jag gissar på någon afrikansk författare som jag inte har läst. Eller kanske Mircea Cartarescu.
Jo, jag tror att Houellebecq skulle provocera fler och mer än Handke. Helt enkelt för att han förknippas med rasism. Ett pris till Houellebecq skulle vara ett rejält fuck off-finger från Akademien. Men det är förstås svårt att mäta provokationsgrad, även om jag tror att ytterligare en provocerande pristagare skulle reta många.

Om istället Joyce Carol Oates får priset, som jag tippar, så lär det bli lugn och ro. Någon kommer att nämna att hon är lite ojämn, men i övrigt rätt stillsamt och högtidligt. Thomas Pynchon tror jag faktiskt också kan få priset, men det vore mer överraskande.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jo, jag tror att Houellebecq skulle provocera fler och mer än Handke. Helt enkelt för att han förknippas med rasism. Ett pris till Houellebecq skulle vara ett rejält fuck off-finger från Akademien. Men det är förstås svårt att mäta provokationsgrad, även om jag tror att ytterligare en provocerande pristagare skulle reta många.
Jag tror inte ens att det kommer vara en islamofobi grej om han får priset. Jag tror att hans kvinnoskildringar kommer skapa betydligt högre vågor.

Men, och detta vet ju alla är den riktiga anledningen att folk bör bli upprörda, är att han har FEL om Lovecraft!

 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror inte ens att det kommer vara en islamofobi grej om han får priset. Jag tror att hans kvinnoskildringar kommer skapa betydligt högre vågor.

Men, och detta vet ju alla är den riktiga anledningen att folk bör bli upprörda, är att han har FEL om Lovecraft!

Ja, kulturtanterna skulle bli mycket upprörda. Årets kulturskandal.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men, och detta vet ju alla är den riktiga anledningen att folk bör bli upprörda, är att han har FEL om Lovecraft!
Ändå fascinerande att två av fyra toppnamn hos oddsmakarna (Stephen King är den andre) är influerade av Lovecraft…

Jag misstänker att Akademien gör försiktiga och konventionella val ett tag framöver. Och så kommer vi att kunna se om läckorna till vadslagningen fortgår som vanligt.

Granne till det här ämnet reflekterade jag över hur Times ”Person of the Year” nog aldrig varit en sådan lågoddsare som i år... så oändligt självklart val.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Oddssajterna säger gärna Rushdie (visst) eller Houellebecq (wtf).
Funkar inte bettingsajterna som så att det många av deras användare har gissat på är det som får låga odds?
Det skulle förklara varför så många namn som även vanligt folk har hört är högt rankade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Funkar inte bettingsajterna som så att det många av deras användare har gissat på är det som får låga odds?
Det skulle förklara varför så många namn som även vanligt folk har hört är högt rankade.
Jo, det klart. Man börjar med ett estimat och sedan justeras oddset med hur folk satsar.

Samtidigt är oddssajter bland de som gissar bättre, just för att många är inblandade, pengar står på spel, och insider-information kan utnyttjas.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag tycker ju att det är extremt märkligt att man över huvud taget får satsa pengar på något som en ganska stor grupp människor vet resultatet av långt i förväg. Ledamöterna i akademien borde ju kunna gissa nästa års nobelpristagare med ganska stor säkerhet redan nu, eftersom de vet vilka som kom tvåa och trea i årets omröstning, och därmed ligger bra till för nästa pris.

Men det är helt omöjligt att gissa vart priset kommer att gå, eftersom valen inte följer någon form av logik. I ett annat forum gissade jag vilt på Edwidge Danticat, så jag säger det här också.
 
Top