Nekromanti No more Saruman?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jo...

När jag först gav mig på Sagan om ringen tyckte jag helt enkelt att den blev oerhört seg framåt slutet av Sagan om de två tornen. Frodo, Sam och Gollums vandring genom Mordors berg förmådde helt enkelt inte engagera för fem öre. Så jag gav upp, och när jag några år senare återigen fick upp ögonen för Tolkiens verk var det genom Silmarillion. Då började jag läsa bakgrunden till hans värld, fascinerad av hans språk, av hur han byggt vidare på folkvandringstida mytstoff och skapat en riktigt snygg fantasyvärld. Så läste jag hans lilla sagobok 'Smeden och stjärnan' och allt det där, men för att läsa klart Ringtrilogin var jag tvungen att börja om från början, och det orkade jag helt enkelt aldrig. Det har alltid funnits andra böcker i vägen som verkat intressantare ändå. Efter alla hans andra böcker, kompisars Tolkiensnack och den gamla animerade filmen hade jag liksom ett väldigt tydligt humm om hur det skulle sluta, ändå.

Så kan det gå, antar jag...

- Ymir, som trots allt älskar Tolkien.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Synd! [Spoiler RoTK]

Folk som läst slutet brukar väl ha läst de föregående kapitlena med? Eller kommer du inte ihåg nånting annat av handlingen?
nej. inte alls så. Det hjälpte mig i mitt resonemang i den frågan jag valde på provet. Vad är lockande med fantasy/science fiction

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Synd! [Spoiler RoTK]

Ja, lite var ordet. Jag måste säga att jag är en aning förvånad då jag trodde att vi var ganska överens angående nörd-eiltism
Haha. Det har vi också. Jag vet faktiskt inte vad som flyg i mig. Jag föraktar självklart inte folks om inte läst boken. Jag vet att det lät så men det gör jag inte. Det var otroligt dumt sagt det mesta av det där och jag ångrar mig. vadå "folk som inte har bemödat sig med att läsa boken"? Helt sannslöst. Särskilt eftersom att jag inte gillar när andra snackar så där.

Fast nu kanske det inte kommer finnas saker att reda upp tyvärr. Förutsatt att de inte hittar någon annan lösning på fylkesekvensen i slutet.
Det får vi verkligen hoppas att de gör. Jag kan knappt vänta längre. Hoppas jag inte väntat på något under mina förväntningar bara... :gremsmile:

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jo...

Så kan det gå, antar jag...
Ja, det kan jag förstå. Det är lite synd dock. Tredje och första boken är bäst. Slutet av tredje boken är jävligt härligt. Där är det helt enkelt inte lika satndardfantasy (slutet alltså, inte miljöerna osv.)... det faktum att den har ett slut gör den mindre standardfantasy :gremsmile:

/Balderk

Edit: Insåg nu att detta var mitt 2000e inlägg. :gremlaugh: Äh, varför ska sådana inlägg vara särkilt speciella?
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Nördelitism är så pinsamt kul ibland.

Så det är mesigt att inte läsa Sagan om ringen?

Intressant inställning...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Fel!

Riket II är säkert 4 timmar
Fel! Den är 286 minuter, dvs 4 timmar och 46 minuter. I runda slängar.

Det är dessutom en film som jag inte tror påverkas speciellt negativt av att visas på liten duk.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Nördelitism är så pinsamt kul ibland.

Så det är mesigt att inte läsa Sagan om ringen?

Som jag tolkade det tyckte Vitulv att det var mesigt att gnälla över att hå fått slutet sabbat för sig i en bok man inte har läst.

Själv gapskrattade jag åt aftonbladets artikel, det är så typiskt dem att ha artiklar med nån filur som ser totalt bedrövad ut. Man förväntar sig "och sedan mördade tjuven alla i min familj" medan det i själva verket är mer åt "jag ville ha varmkorv men kiosken var stängd".

Hade det nu varit jag som fått en bok sabbad för mig hade det varit en helt annan historia, men nu råkar cynism och dubbelmoral vara roligt. :gremlaugh:
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nördelitism är så pinsamt kul ibland.

Fast nu är det ju faktiskt så att det handlar om filmen snarare än boken eller hur? Man kan ju inte direkt lägga skulden på de stackarna som fick slutet avslöjat bara för att de hellre ser en film än att läsa tre böcker eller?

Att kalla det cynism låter lite märkligt, skulle väl snarare kalla det egoism. Dubbelmoral stämmer däremot jävligt bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Så fel allt blir.

Lektion 1a: Att ta vad Feuflux säger helt seriöst är ofta snäppet dummare än att lita på politiker. :gremlaugh: 75% kommer nog rätt nära sanningen.

Alltså, om du tror att jag är en elak jävel som sitter och skrattar åt folk som får böcker förstörda för sig så... har du inte rätt.

Egoism? Att ha kul åt andras olycka? Njae...

Lektion 1b: Ett av mina största problem är att jag skojar så mycket att folk som inte känner mig bra inte vet när jag är allvarlig. :gremtongue:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Och nyanseringen?

Håller inte med dig, en film kan bli för lång, även om det är sagan om konungen återkomst...
efter ett tag bli baken för mör och biostolen för varm, så är det bara. :gremsmirk:

Att filmer blir långa är således en alldeles utmärkt ursäkt. Jag vill gärna se uppgörelsen mellan Saruman och Gandlaf jag med, men jag kan vara nöjd med att det möjligen blir på en extende version sdvd eller liknande....
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Synd!

"JRR Tolkiens böcker om Ringen kom för första gången ut på svenska 1959."

Det käns lite som att aftonbladet driver med kilen...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Biografkultur

Skillnaden med bio och hemma är att bio är större bild, bättre bildkvalitét och bättre ljud, och en mysig känsla i salongen. Bio är att stå och frysa ute i snön en söndagkväll och se fram emot en bra film, eller helst två på raken (filmklubbar, du vet), att mysa i en bekväm biofåtölj (och det har inte SF) långt bak i en liten, mysig salong (och det har inte SF) och se filmsnobbarna dricka cappuccino längre fram, helst också få filmen presenterad av nån förståsigpåare som faktiskt förstår sig på den. Helst ska man få lite mat serverad också, kanske de där underbara thailändska nudlarna på Panora. Och såklart, att efteråt diskutera filmen i goda vänners lag på vägen hem... Det är bio.
Låter onekligen helskönt. Dock har jag aldrig upplevt det du beskriver och kan därmed inte betygsätta upplevelsen.

Att trängas med en massa nöjeslystna kulturella missfall (och skrikande Star Wars-nördar som blir upprörda över att förtexterna är på svenska) i en monstruöst stor biosalong med pyttesmå säten och se en film vars storhet basunerats ut på reklampelare över hela staden...nej, det kan jag gott vara utan.
Star Wars-nörd, det är ju jag det! Gillade faktiskt inte att det var svenska förtexter. Men nu är ju jag också av uppfattningen att en film bör ses helt på sitt originalspråk. Ja, också japanska filmer bör nog ses på sitt originalspråk för fulländad upplevelse. Håller med dig om att en del av klientelet på SFs bio kan vara ganska störande. Men det tycker nog en del om mig också misstänker jag.

Tzimisce som också längtar till Konungens återkomst.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Biografkultur

Klart allt blir bättre på sitt originalspråk. Men i regel finns det gott om språk man inte behärskar, och översättning blir därför ett krav. Vi bor i Sverige, ett land där svenska är nationalspråk och man inte kan förvänta sig, än mindre begära, att alla ska kunna engelska. Att översätta Star Wars förtexter till svenska ser jag således som en självklarhet. Klart, man borde ha översatt 'Star Wars' också förstås. Liksom, var glad att vi inte dubbar.

- Ymir, språkfascist
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Biografkultur

Men nu är ju jag också av uppfattningen att en film bör ses helt på sitt originalspråk. Ja, också japanska filmer bör nog ses på sitt originalspråk för fulländad upplevelse.
Visst, men inte utan svensk eller engelsk text till..*S*

Känner endast en enda svensk som kan titta på japanska filmer (mest anime) utan text.. :gremsmirk:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Biografkultur

Visst, men inte utan svensk eller engelsk text till..*S*
Jo faktiskt! Helst utan text. Texten förleder uppmärksamheten från det filmen vill visa till några tråkiga textrader. Jag själv kan tex inte japanska men då jag har ett intresse i japansk film så försöker jag lära mig språket för att kunna uppskatta dessa filmer än mer. Jag påstår dock inte att det skall vara absolit nödvädigt att se en film på originalspråket, bara ett stort plus.

Tzimisce
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Biografkultur

Liksom, var glad att vi inte dubbar.
Tro mig, det är jag. Nu hade dock en dubbning av alla utländska filmer inte varit hela världen då det är ganska lätt att få tag på media från utlandet. Och jag begär verkligen inte att man skall kräva att alla ska engelska. Men seriöst!? Kunde man inte i StarWars översatt textremsan i inledningen på samma sätt som man gjorde i de tre första/senare(beroende på hur man ser det)episoderna? Då hade väl alla blivit nöjda!?

Tzimisce som inte gillar dubbning och vill att alla språk ska dö till förmån för ett världsspråk.
 
Top