Nekromanti No more Saruman?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Punkten är kanske inte världens mest pålitliga nyhetsförmedlar, men rapporterar följande: länk till Sarumanartikel.

Nå, vad tycker ni? Motiverat eller onödigt? Visserligen är Christopher Lee otroligt cool och så även hans tolkning av Saruman men om någonting måste klippas bort så finns det ändå värre saker än hans scener.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag gillade själv slutet, men det spelar ju inte jätte stor roll för själva berättelsen. Eftersom vi inte vet något om varför så är det rätt svårt att tycka om det är bra eller dåligt. Jag har dock svårt att tänka mig någon vettig anledning. Pengar lär de ju simma i om man säger så...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har dock svårt att tänka mig någon vettig anledning. Pengar lär de ju simma i om man säger så... "

Det är nog snarare tidsbrist det är frågan om. Dessutom så vill nog Jackson hellre ha en bombastisk slutuppgörelse mellan ont och gott än en slutscen där alla återvänder till Fylke och sparkar på Sarumans lakejer. Även om det sabbar Tolkiens fyndiga avslutning.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det är nog snarare tidsbrist det är frågan om. Dessutom så vill nog Jackson hellre ha en bombastisk slutuppgörelse mellan ont och gott än en slutscen där alla återvänder till Fylke och sparkar på Sarumans lakejer. Även om det sabbar Tolkiens fyndiga avslutning.
Hmm... då tror jag snarare på det senare. Å andra sidan hänger det nog ihop. Varje minut som ägnas åt att sparka på Sarumans gubbar tas ju från det episka slutet. Jag offrar i vilket fall lätt en halvtimme av episkt skit för att få Fylkebiten :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Med tanke på vilken reaktion detta lär få hos de fanatiska Tolkienanhängarna ter det sig mycket tydligt att Jackson är helt säker på att filmen blir bättre utan den scenen med den tidsramen den har. Tid är trots allt en stor faktor och vad jag hört nu är den 3 timmar och 20 minuter vilket enligt mina uppgifter är den längsta tid en film kan ha på bio i USA utan att ha paus i mitten. Det sades ju innan att den skulle vara 3,5 timmar så det kan ju vara så att New Line gått in och tvingat honom klippa 10 minuter till och eftersom scenen med Saruman är 7 minuter fick den gå då den bara avslutar TTT och inte bygger något för RotK.

Scenen kommer att vara med i den förlängda versionen och det är jag mycket glad för då Lee och McKellen lär göra den uppgörelsen till något fantastiskt.

Appropå förlängda versioner såg jag densamma av TTT igår. En klar förbättring av en fantastisk film är mitt kortfattade intryck och äntligen förklaras Faramir tydligt på samma sätt som jag tolkat honom hela tiden.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jackson har tidigare sagt att i de teatriska (bio) versionerna av filmerna så kommer han att stryka alla scener som inte tillför den centrala handlingen (ringen och frodo) tillräckligt mycket för att det ska vara motiverat att ta med scenerna. Eftersom Saruman fick en del däng i den andra filmen, så ansåg han väl att det var viktigare att ta upp andra saker som har mer med den centrala handlingen att göra i den sista filmen. Hur som helst så tycker jag att de kunde tagit med scenen, men jag vill först se det färdiga resultatet innan jag bestämmer mig helt och hållet... För er som är mycket upprörda, kan ni skriva på en protestlista här:

http://www.petitiononline.com/smanrotk/petition.html
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Bah, jag tycker det är fånigt att bli så upprörd innan man vet vad han har gjort av det. Alla intelligenta människor måste väl begripa att man inte kan ta med allting i en film som lite över tre timmar och böckerna på flera hundra sidor?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Naee...

Det där var ju lite synd ju.. Tycker absolut att han ska vara kvar eftersom han ändå spelar en av de lite mer viktiga karaktärerna.

Johan K, som hoppas att Saruman blir kvar
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Synd!

Trist. Den verbala uppgörelsen mellan Saruman och Gandalf är min favoritdel av Sagan om de två tornen. Att de skiter i Sarumans göromål i Fylke är helt okej. Ur filmskaparnas synvikel är det naturligtvis ett antiklimax om mitten på filmen visar det medt jätteepiska slaget i filmhistorien och slutet visar ett gäng hobbitbönder som slåss med hötjugor.
Bara det blir lite Saruman i den förlängda versionen så är jag nöjd.

Här är förresten mer upprörande nyheter! I alla fall enligt aftonbladet...

/tobias
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
För er som är mycket upprörda, kan ni skriva på en protestlista här:
Ja, DET kommer säkert att ha stor betydelse två veckor innan den går upp på bio (ska visas 1:a december på Nya Zealand, även om den "riktiga" premiären är den 17:e).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Synd!

Ur filmskaparnas synvikel är det naturligtvis ett antiklimax om mitten på filmen visar det medt jätteepiska slaget i filmhistorien och slutet visar ett gäng hobbitbönder som slåss med hötjugor.
Nej det är ju det som gör Sagan om konungens återkomst så bra! Att det inte är som över allt annars där det är ertt jättestortslag, hjältarna vinner och det tar slut. Då undrar man, vad hände sen? Och det får man veta i SoKÅ. Dessutom är slutet där fylke blivit industrialiserat bara så härligt. Tar de bort det förstör de ju filmen totalt!

Dessutom: Angående provet i svenska b som jag också gör i morgon. Det är inte alls slutet, det riktiga slutet, som finns med i texten, det är där gollum och frodo fightas inne i mount doom och gollum ramlar ner i berget med ringen. Det är bara folk som inte bemödat sig med att läsa böckerna som_tror_att det är slutet, inklusive aftonbladet då. Dessutom borde man ju
kunna lista ut vad som händer med den ämlans ringen.

/Balderk
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: Synd!

Det är bara folk som inte bemödat sig med att läsa böckerna som_tror_att det är slutet, inklusive aftonbladet då. Dessutom borde man ju kunna lista ut vad som händer med den ämlans ringen.
Jag tyckte att det lät lite fånigt. "De goda vinner? Nej, nu är hela boken förstörd!"

Påminner mig om när det var ett reklaminslag under treans Bond-filmer som "avslöjade" slutet. De visade en skylt med en text typ: "Den hemlige agenten hånglar med blondinen."

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Synd!

Jag tyckte att det lät lite fånigt. "De goda vinner? Nej, nu är hela boken förstörd!"
Precis! Satan också!

Påminner mig om när det var ett reklaminslag under treans Bond-filmer som "avslöjade" slutet. De visade en skylt med en text typ: "Den hemlige agenten hånglar med blondinen."
Hehe. Hehehe. Hehehehe. Hehehehehe. :gremsmile:

/B-Derk
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Re: Synd!

Dessutom: Angående provet i svenska b som jag också gör i morgon. Det är inte alls slutet, det riktiga slutet, som finns med i texten, det är där gollum och frodo fightas inne i mount doom och gollum ramlar ner i berget med ringen. Det är bara folk som inte bemödat sig med att läsa böckerna som_tror_att det är slutet, inklusive aftonbladet då. Dessutom borde man ju
kunna lista ut vad som händer med den ämlans ringen.
Nog för att det "slutgiltiga" slutet inte avslöjas men defenetivt en vital del i själva historien, just vad som faktiskt händer med ringen. Visst kanske det var lite förutsägbart vad som skulle hända med den ämlans ringen men texten avslöjar även hur Gollum spelar den avgörande rollen och ett par andra trådar knyts ihop. Personligen tycker jag det är befängt att inkludera detta i texthäftet (som jag för övrigt i stort tycker är värdelöst, bortsett från framsidan och självklart utdraget om Sagan om konungens återkomst :gremsmile:)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Synd!

Om man är så dum att man väljer filmen framför boken när det gäller att få reda på vad som händer i slutet tycker jag man förtjänar att få det förstört...


/Dimfrost, elitist javisst!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
SPOILER OVANFÖR

men doh! här har jag gått och undvikit böckerna och allt prat om dem i tre år bara för att få överaskas av filmerna, och så kommer du och trycker upp slutet i ansiktet på mig, det finns en spoiler-tag, använd den förihelvette. :gremmad:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Och nyanseringen?

Att skippa Fylkebiten är kanske ett klokt beslut, men jag ser inte hur man på ett snyggt sätt bara kan hoppa över konfrontationen mellan Gandalf och Sauron utanför Orthanc. Det tycks klent motiverat, såvitt jag kan se...att filmer blir för långa är ingen vettig ursäkt. Visst, begränsningar kan tillföra mycket snygga lösningar och verka direkt uppmuntrande på kreativiteten emellanåt, men här tycks det snarare ligga kommersialistiska intressen bakom (om det nu skulle förvåna någon). Liksom, visst, jag antar att de flesta kanske finner det förståeligt att jänkarna är allergiska mot filmer på mer än 3.20, men jag finner det lika oförståeligt som att de inte kan uttala 'Harry Potter and the Philosopher's Stone' eller att Equilibriums svenska titel blev 'Cubic'.

En riktigt underhållande film ska underhålla så länge det behövs, helt enkelt. Visst, 'Sagan om de två tornen' kändes nästan väl lång, men det berodde mest på att de utdragna scenerna mellan Frodo och Sam inte var tillräckligt välspelade för att hålla hela vägen.

Den som lever får se vad de gör av 'Sagan om konungens återkomst', helt enkelt. Jag, trots all min påstådda filmsnobbism och gnällighet, kan knappt bärga mig.

- Ymir, gnäller lite grann
 
Top