Nekromanti Nivåsystemet i DoD 6

thomaslind

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
36
Är det bästa som hänt DoD på länge.

Jag förstår alla argumenten om logik och så vidare, men faktum är att nivå (level) system är det enda som är SPELBART.

Träning i all ära, men går inte rollspelande ut på att ÄVENTYRA, inte att sitta och uggla med nån gammal lärare i 400 år (DoD v. 4 och tidigare) för att lära sig lite juste magi.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag förstår alla argumenten om logik och så vidare, men faktum är att nivå (level) system är det enda som är SPELBART.

Den enorma mängden personer som använt och uppskattat tidigare versioner till trots?

Träning i all ära, men går inte rollspelande ut på att ÄVENTYRA, inte att sitta och uggla med nån gammal lärare i 400 år (DoD v. 4 och tidigare) för att lära sig lite juste magi.

Hmm, betänk att innan DoD v3 (Expert) så var det inte heller någon större mening att sitta och uggla i 400 år... v2 kunde man t.ex lära sig en av de svåraste besvärjelserna på 4 månader (varvid man fick sin psy % chans att klara den). Man kunde dessutom max _träna_ upp en färdighet med 5%-enheter. Sedan var man tvungen att gå ut och skaffa erfarenhet genom äventys innan man hade nytta av ytterligare träning.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag förstår alla argumenten om logik och så vidare, men faktum är att nivå (level) system är det enda som är SPELBART.

Njae... Det är ju en av anledningarna till att man inte vill spela /images/icons/wink.gif


Träning i all ära, men går inte rollspelande ut på att ÄVENTYRA, inte att sitta och uggla med nån gammal lärare i 400 år (DoD v. 4 och tidigare) för att lära sig lite juste magi.

...och det hela kunde ha lösts på ett mycket bättre sätt än ett level-system /images/icons/smile.gif
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm
öhhh..snacka OT!!!!

öö... klockan e 02:30... typ

svenska gayscouterna lanserar nytt balsam...

nu undrar ni kanske varför ja sade sådär!! vill bara påpeka att dodlevelsystemet suger [color:red]gnupung</font color=red>...!!!
 

thomaslind

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
36
Hhhmmm... 15-20% på en besvärjelse är inget att hurra för.

Det innebär att för att bli skicklig så kommer det att ta LÄNGE. De flesta spelar inte så mycket.

Magisystemet i DoD 6 är riktigt bra faktiskt. Först tänkte jag att det där går ju inte med så höga FV på besvärjelserna. Men sen började jag fundera på andra regelsystem såsom Rolemaster och Dungeons & Dragons, och i dessa kan ju magikerna sina besvärjelser automatiskt när de har lärt sig dem. Om dessa system kan fungera så kan DoD 6 systemet också fungera. Och nu efter att ha spelat det ett tag, så måste jag ¨säga att jag är riktigt nöjd! :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Man kan bevisligen bli bra i färdigheter även i ett nivålöst system. Utan en massa träning. Fast det är klart, vi har väl aldrig spelat utifrån förutsättningen att man ska få "lära sig lite juste magi".
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Jag kan ge förslag/svar. Hur realistiskt känns utvecklingen som blir med levelsystemet egentligen? Jag menar ta till ett exempel ett äventyr som pågår under 2 månaders tid. Äventyret innehåller många strider, en massa spårande(spårar någon man förföljer), jagande(söka efter mat), en hel del magikastande osv...

En massa strider pågår under de två första veckorna(varför vet jag inte) och spårandet pågår under hela äventyret, och lika så magikastandet. RP:na går upp en level efter en månad(alltså mitt under äventyret). Äventyret pågår under ytterligare en månad och går upp ytterligare en level(intensivt äventyr, jag vet....). Äventyret slutar och RP:na tar det lugnt i en månad för att ta tillvara sina erfarenheter.

Ojoj, jag har nu blivit en mästerkrigare/-trollkarl på tre månader! Häftigt! Och jag kunde inte ta tillvara några som helst kunskaper under äventyrets gång trots allt som hände.Sicken tur att jag kan bli så mycket bättre nu när jag tänker tillbaka på vad som hände. Hmm... Jag klarade ju av spårningen riktigt bra faktiskt... Är nog tillräckligt bra där redan... Hmm.. Blir bättre på att simma istället.. Äventyret var i en öken, men jag använder mina erfarenheter och använder det till att lära mig simma istället. Hmm.. Känner att jag nu när jag tänker tillbaka på striderna för två och en halv månad sedan, så har nog lärt mig att ta stryk på rätt sätt också...

Hoppa du förstår poängen. Tycker att det som tar emot är att levelsystemet innebär att erfarenhet inte har något som helst med det man gör. Erfarenheten leder alltså inte automatiskt till att man blir bättre på det man sysslat med, utan leder endast till att man blir bättre på något. Dessutom blir det väldiga steg när man blir bättre-man blir inte successivt bättre och man kan inte tillvarata sig erfarenheten under pågående äventyr. Och skulle man det så skulle man bara vakna upp helt plötsligt med en massa nyvunna kunskaper...

Helt enkelt ingen som helst logik i levelsystemet tycker jag. Men kan du komma med någon lösning på hur man ska tänka eller så, så är du välkommen att komma med förslag...

//Hawkmoon som inte kan hitta något som är lockande med levelsystemet...
 

luthor huss

Veteran
Joined
17 Feb 2001
Messages
30
Location
Stockholm
Samma här. Jag tycker också att systemet fungerar riktigt bra, dessutom det här med att man blir mästare på ett par månader stämmer inte, det beror helt på spelledaren. Våran spelgrupp har spelat ganska många äventyr stora som små men krigarna i gruppen är fortfarande lärlingar, dessutom om man stannade på amatör hela tiden och ugglade lite i århundraden då och då skulle

1: alla utom alverna i gruppen dö av ålder.
2: en vätte i Jorges bli äkta fetbossen. (bara ett exempel) Ett annat är: Drakarna är och ska förvisso vara läskiga monster, men de ska inte vara odödliga vilka de blir om man aldrig blir bättre, såvida man inte är ett helt lands armé.

Fredrik/ som börjar tröttna på denna ständiga diskution om levlar o.d.l. och tycker att folk skall dela ut mindre Äp eller sluta klaga.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hhhmmm... 15-20% på en besvärjelse är inget att hurra för.

Det är ganska mycket mer än 0%... tre äventyr senare kan man vara uppe i 50% om man sköter sina kort rätt och har litet tur. Det var äventyrande du ville premiera eller hur? På detta vis har magiker ett definitivt motiv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Tack för ditt inlägg, men...

...vad tjänade det för syfte? Det finns många fler konstruktiva sätt att uttrycka att du inte gillar DoD:s levelsysytem, och så länge du uttrycker dig som du gör, lär inte RiotMinds ta något som helst intryck av det du säger. Så vad tjänar det till, egentligen? /M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tack för ditt inlägg, men...

Det är ett jättekonstigt inlägg. Speciellt med tanke på att han har hemsidan Svultna Svinet uppskriven i sin profil, en hemsida helt vigd åt DoD6, och enligt sin profil har han även DoD6 som favoritrollspel... Jag tycker att det verkar som att:

1. Han var full
2. Hans polare jävlades med honom
3. Han ville testa reaktionerna
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm
Re: Tack för ditt inlägg, men...

1. Delvis, nikotinkick och sööööööömnig2. Ja, en jävlig polare pressade mig.../images/icons/smile.gif3. Hehe, självklartI vaket, normalt tillstånd finner jag som jag tidigare sagt DoD6 underbart men att nivåsystemet faktiskt har vissa brister. Längtar iget efter Expert-reglerna...Och ja sidan är påväg upp närsomhelst nu!!
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Varför vill du inte spela med levelsystem?

Därför att levelsystem är tråkiga, dåliga och orealistiska /images/icons/smile.gif


Hur då? Ge ett förslag...

Exempelvis som tidigare, men man kunde ha sänkt magikostnaderna en aning...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Helt enkelt ingen som helst logik i levelsystemet tycker jag. Men kan du komma med någon lösning på hur man ska tänka eller så, så är du välkommen att komma med förslag... "
Man kan alltid hitta på en massa förklaringar så att ett system blir mindre ologiskt.. Själv ogillar jag sådant med här är min. /images/icons/wink.gif

Folk utvecklas hela tiden, men det är inte förrän man tar en stund och tittar tillbaka på hur man var förut som man lägger märke till att man faktiskt utvecklats. Det är det levelsystemet symboliserar. När man levlar så tar man just denna paus och ser att man har utvecklats.

Ingen logisk förklaring eftersom man tekniskt borde bli bättre under tiden man utvecklas, men så är det ju ett skitsystem också. /images/icons/wink.gif Näe, allvarligt talat.. Kan du inte blunda för just erfarenhetssystemet? Det är ju inte såå farligt.. Världen (och SL) är ju trots allt viktigast och de andra sakerna i DoD6 verkar ju helt vettiga.

/[color:448800]Han</font color=448800> som dock tycker det är konstigt att man är bra i vapnen men dålig i allt annat
 

Cynik

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
44
Location
Stockholm
"Hur realistiskt känns utvecklingen som blir med levelsystemet egentligen?"

Suck, samma idiotdiskussion som pågått i 15 år. Det är fascinerande hur lätt folk köper Drakar, Demoner och elaka trollkarlar som flyger men likväl börjar gnälla om realism i tid och otid.

Rollspel är Eskapism! Den enda relevanta frågan är "hur kul är det?".
 
Top