Nekromanti Nivåfaschism

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Nu kanske du trodde att du skulle få läsa nått intressant när du läste den här rubriken (eller det kanske du inte gjorde på grund av att det var jag som skrev det), men nä.. :gremgrin:

Det här är väldig mycket en detaljfråga, men jag tänkte att den borde vara lätt att svara på. Det hela är väldigt petigt av sig också.

Jag håller på att skriva (har egentligen skrivit färdigt) ett dokument med flera rubriknivåer. Det jag undrar är hur jag kan använda rubriknivåerna efter varandra utan att bryta mot en del regler/göra läsaren förvirrad.

Kan jag direkt efter en kapitelrubrik stega ner två nivåer istället för bara en därför att jag tycker att det som följer inte är tillräckligt mycket för att vara ett eget avsnitt. Jag visar ett exempel (av någon anledning funkar det inte att ändra storleken på texten):


<center> Kapitelrubrik/rubriknivå 1 </center>
Här står lite text om vad kapitlet handlar om i stort. Några rader bara.

Rubriknivå 3
Här skriver jag lite saker som är allmänna för kapitlet och passar bra här i början, men som käns för lite för att skapa ett eget avsnitt. Ändå vill jag ha en rubrik på det så att det blir översiktligt.

Rubriknivå 2
Nu börjar det första avsnittet i kapitlet. Här skriver jag en liten introduktion/sammanfattning för avsnittet.

Rubriknivå 3
Ja, här står det något om något. Ungefär, eller exakt.

Rubriknivå 3
Samma sak igen.

Rubriknivå 3
Osv...
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Inget fel med det

Jag tänkta det kanske fanns några svenska språkliga regler för det här, men jag är nog egentligen bara lite petig. Det går troligvis ganska bra på flera olika sätt, men jag skulle egentligen vilja se nån förklaring till varför man gör som man gör.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Jorå, i mitt tycke går det bra. [NT]

Som en del av er kanske har upptäckt nu, skickar jag gärna med små hemliga meddelanden i NT-inlägg, till för dem med platt visning och de som är hysteriskt lagda och klickar på alla inlägg.

Den här gången handlar det om IndieCon på GothCon. IndieCon har uppslag att bli sååå coolt, men det bygger mycket på besökarna. Alltså, om ni vill stödja våra syften och independenthobbyn, se till att dyka upp i vår IndieCon-hörna på GothCon!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Jag tycker det går bra och hoppas att fler tycker det, för så gör jag i mitt spel.

Jag lägger iofs på lite hintar om vilken nivå man är på (stilstorlek och ev indentering). Dessutom har jag för tydlighetens skull och för att öka läsbarheten numrerat rubrikerna enligt följande:

1 Huvudrubrik
1.1 Underrubrik
1.1.1 Under-underrubrik
1.1.2 En under-underrubrik till
1.2 En underrubrik till
1.2.1 Ytterligare en under-underrubrik
2 Nästa huvudrubrik

osv. En sådan numrering gör det lätt att hitta och lätt när man diskuterar eller antecknar. Den kan också göras stabilare än en sidnumrering, vilken kan variera med pappersformat, skrivartypsnitt, skrivarinställningar och så vidare.

Jag undviker dock att ha mer än fyra nivåer (kanske jag blir tvungen att ha fem på något enstaka ställe).
 

Viktor E

Veteran
Joined
23 Mar 2004
Messages
51
Location
Göteborg
Re: Nån som har nån motivering?

Jag har ingen motivering i form av referens till facklitteratur, men man kan ofta lita till sitt eget omdöme i sådana här frågor. Ser det förvirrande ut så är det förvirrande.

Det hjälper att ha olika storlek, färg, typsnitt, egenskaper som kursivering och fet stil, in- eller utdragning i förhållande till marginalen, centrering, inramning, eller andra egenskaper som tydligt visar vilken rubrik som hör till vilken nivå i hierarkin.

Det bör ju räcka med att göra den lilla rubriken i kapitelingressen fet för att den ska tjäna sitt syfte i det här fallet. Den kanske inte ens behöver tillhöra en nivå?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemm, precis vad jag tänkte skriva....
Har man ett system som du nämner på rubriker så är det ju lovligt enkelt & simpelt att hitta !!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Hemm, precis vad jag tänkte skriva....
Har man ett system som du nämner på rubriker så är det ju lovligt enkelt & simpelt att hitta !!
Kul att höra, jag trodde jag var ensam om att inte tycka att numrerade rubriker är litteraturens antikrist.
 
Top