Nekromanti Nivå?

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Vilken nivå brukar era kampanjer i n2 hamna på?
När vi kör brukar det nästan alltid hamna på "Frilansarnivå", dvs. att rollpersonerna slår sig samman, bildar ett bolag och sedan tar upp beställningar från större företag eller privatpersoner, varefter de utför dessa uppdrag. Det blir lite som om de driver en detektivbyrå...
Och denna nivå brukar dessutom kompletteras med en inte allt för hög grad av vapen och dylikt, förutom vid speciella uppdrag, där man lånar utrustning av någon mäktig arbetsgivare.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Våra brukar handla om gangstervärlden eftersom alla alltid lär känna varandra (i duschen?) på kåken. Vanligaste vapnet är nån form av större pistoler även om nån kan ha tyngre vapen. Cybernetic är mycket ovanlig eftersom det gert psykos och sånt får man nog av ändå...
Av nån anledning brukar Ryska maffian vara den populäraste organisationen.

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tjo.. det brukar bli så att rollpersonerna redan känner varandra eller hamnar i samma båt där de måste hjälpas åt för att överleva.. själv har jag när jag är spelledare en försmak för att kasta in rollpersonerna i äventyr där de är offren för nått taskigt. jag hatar heroiska äventyr!! det ska vara elakt och rollpersonerna ska vara bovarna! jaa..

det är rätt sällan jag skapar svåra äventyr, de flesta är helt enkelt rätt enkla med ganska lite våld =oP även om det ibland finns sånnt oxå.. skitsamma.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Brukar uppnå samma nivå om det inte är en speciell kampanj eööer äventyr då de kan vara en del av en swat-styrka eller liknande. Personligen tycker jag att frilansare är roligast att spela.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
cybernetik

Cybernetik brukar jag vara ytterst sparsam med att tillåta utan någon bra anledning. Jag vill gärna ha lite mer mystisk prägel på cybertechen. Om man har cybertech så har man det ganska ordentligt och med ett syfte. Det är sällan en vanlig hälare har opererat in cyberögon med målsökardator eller liknande. Dessutom måste någon betala (jag brukar ha lite högre priser). Det är sällan rollpersonen själv även om det förekommer. Oftast ett företag eller militären, och de brukar vara tråkiga att slippa ifrån. Cybernetiken är alltså starkt förknippad med bakgrundshistorien, inget man köper till om man råkar ha pengar över.

Snow
Dead, but still walking around
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Re: cybernetik

Jag kan billigt säga att mina rp kompisar är precis motsattsen till det du sa och det suger (alltså hur mina kompisar spelar, inte det du sa /images/icons/smile.gif)...
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Gangsterstyle

Dom gånger vi kör så brukar SL ha byggt upp en stadsdel befolkad av allehanda gangsters, gäng och bossar. Spelarna utforskar sen staden.. ganska mycket improvisation, men blir oftast kul...

Mycket inspirerat av Tarantinorullar och Snatch, Lock,stock... Boondock saints, circus, way of the gun mm mm

Frippe
 

Frazzeman

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
11
Location
Hässleholm, Sverige
Vilken nivå brukar era kampanjer i n2 hamna på?

skämms lite nu...
Våra N2 kampanjer brukar bli väldigt newbieaktiga,vi spelar nästan bara "hitman" äventyr. avrätta folk, spränga saker, samla in bevis, leta reda på saker(typ knark fabriker), vi körde en utflippad kampanj om ett bank rån precis...
Bankrån i stil med "Dead Presidents" då alltså inget snäll skit..

Det var roligt faktiskt.. Men jag saknar info om kikarsike och sånt. och varför finns det bara en hagelbössa i N2 regelboken? kommer det fler i offensiv?

Anledning till detta lamer spelande är att jag är en stenhård spelledare i EON och där dör spelarna relativt lätt... så i N2 blir det mer hongkong action med akimbos och sånt.

Frazze- smaka det alviska stålet främling, för friheten, för Alarinn!!
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Kör själv en kampanj där Rp ska sköta ett "problemlösnings" företag
Mellan äventyren så är det vanligt simpelt jobb som inte behöver rollspelas utan klaras upp ungefär som län i gamla DoD Gigant
Enkel demo:
Ta antal dagar som inte Rp var på äventyr eller helger (dom ville jobba hela tiden, till dess att jag på pekade att om man aldrig tog helg så fick man psykos kryss varje vecka och vart tillsist utbränd)

Lägg till mediastatus på företaget (är betydligt snålare än då Rp får sin mediastatus T.ex. så gav jag 1t3+1 för en TV-reklams kampanj som gick på 35 000, men ger mer om Rp gör något som väcker massmedias intressen under äventyret (det ger en härlig balansgång då Rp funderar på att läcka information till pressen på bekostnad av att få fiender som inte ville att det skulle komma ut och det ger endast mediastatus om bolaget kan kopplas till nyheten t.ex. "enligt källor inom XXXXXXX så har ChemCorp………"))till saken hör att den kan sänkas varje månad

Multiplicera resultatet med en slump faktor (provar oss fortfarande fram men kör för tillfället med Ob3T6*200€ )

Sedan ett slag mot administration Ob3T6 för lagligt Ob4T6 om man försöker fiffla med bokföringen ta sedan differensen *1% för laglig eller *3% för fiffel multiplicera det med summan man fick i ovan stående text.(vid fummel så kommer myndigheterna att granska företaget

*Slå mot eventuella fiender Rp har som kan blanda sig i är inte riktigt klar med denna del ännu (en av Rp körde företagsman och slog "18-26 Befordrad" 3 ggr som några vet så blir man befordrad genom att skvallra på sina chefer som blir avskedade och ganska så sura, han blev Vice VD innan han på det 4 slaget slog utbränd )

Slå för eventuell ny mediastatus

Sedan är det bara att dra av utgifterna (hyra, reklam, sekreterare, ammo, LÖN till sig själva, Skatt, arbetsgivar- avgifter m.m.)

Funderar på att lägga in en slump tabell för händelser också. men som sagt håller fortfarande att prova in

Förtydligande Exempel
2 spelare i gruppen :var på äventyr 5 dagar åter står av veckan 15 arbetsdagar (15*2=30) Två arbetare
lägg till aktuell mediastatus 30+8=38
slump faktor slog 2+7+5=14 (7 blev en 6 på första) 14*200=2800€ / dag/ person ger 38*2800=106400€
spelaren försöker fiffla med bokföringen har 13 i administration och slår 2+1+2+3 (ett under bart slag) får en effekt på 5 så summan ändras med 15% i fördel för Rp 106400*1,15=122360 (nästan 16 000 försvann i redovisningen till skattemyndigheterna)

122 360 € kan tyckas mycket men det är ganska så stora utgifter tänk bara på att en licens att få köra en bil i centrala stan kan kosta upptill 1000 € /bil/månad (hardware sid 49)
sen hyran för lokaler borde ligga på ca 100-500 €/m2, lägenheter brukar ligga under lokal hyrorna.

Deminus
För den som nu bryr sig
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
låter juh heltufft.. om du någonsin skriver klart några texter om hur sånnt funkar kan du juh lägga upp det på forumet eller nått!

..det kanske skulle vara lite tufft om rp´na inte alltid måste vara arbetslösa faktiskt. en rp med arbete... hur tufft som hellst juh!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Vi har i vår spelgrupp en viss förkärlek till cyberpunk, slum och gäng. Det är faktiskt väldigt underhållande att ha begränsat med pengar, speciellt när halva spelgruppen är beroende av amfetamin och börjar skaka naglarna av sig.

/Mederian
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Hittils har vi kört en totalt orealistisk nivå där blandannat SL lät min ex hitman som precis varit i fängelset leda in en militär styrka in i Alcatraz II. Hela skiten sprängdes och de två RP:na var de enda som överlevde, var inte det larvigt så säg?

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
HKA med splatterinfluenser :)

Hongkongaction mest. Vålda på med massa vapen samtidigt som man flyger genom luften av explosionen från den där tankbilen man just sprängde för att stoppa si och så många snutar...

Näae, kanske inte så mycket, men inte alltför långt ifrån. Det tenderar att bli mycket våld och dödade, vilket IMHO inte är helt fel, men spelarna tycker väl att det duger. Ganska mycket cyperpunk och överklassgrejs. Lite småkoboldiskt men va fan... /images/icons/smile.gif

Nu kör jag ett splatteräventyr med utOpiA och Svante (ej forumsnubbe). Det handlar om att de vaknar upp i skogen och minns inte vilka de är, året är 2001 (tillbakaspolat). De kommer till ett hus och utsätts för massa skräckiga hemskheter, sen hittar de en stor yxa... en motorsåg... en kofot... och så vidare. Snart börjar de hitta bybornas vapenskåp och DÅ blir det kött så att det bara dräller om det /images/icons/laugh.gif! Hjärnsubstans sprättar runt, zombier flyger med köttiga skador över rummet medan Svante står och tömmer sin Spas på ammunition om och om igen /images/icons/smile.gif.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Ska ske (om ett X antal tag)

Man bugar och tackar för applåderna.
Ska försöa att lägga upp det så fort jag är färdig men det största problemet är att få spelbalans då jag är lite osäker på många priser i N2 (hur stor är en medel lön för …., vad är m2 hyran i centrum eller i slummen, osv)

Sen så ska äntligen en annan spelare axla SL rollen för första gången på över ett år, så risken är stor att man bara flyter bort i rollen och blir den vildsinte barbaren som alla SL drömmer om att få vara då Rp är som mest ¤%"%¤" under spelmötet. (så räkna med förseningar)
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag gillar också att spelarna har lite pengar. Det känns väldigt fånigt att en mystisk snubbe kommer och erbjuder spelarna ett jobb, som de accepterar, även om de har minst 30 000 euro var. Tyvärr får man väldigt lätt pengar i N2.

Annars när vi spelar kör vi ganska cyberpunkigt, även om vi håller oss mer till "Corporate"-stilen än gatugäng. De flesta som vi slagits mot är antingen polisen eller högteknologiskt beväpnade kostymsnubbar med svarta shades.
Själv gillar jag det mer än gatugäng, men det är ju också kul om man får blanda lite grann.

Nyligen var jag SL, och då skickades spelarna till Paris, som inte är lika bladerunner-aktig som BAMA eller Tokyo, utan har behållit mycket av sin gamla charm. Kaféer med uteservering, konstnärer på gatorna och sånt, med andra ord. Fast vi slogs nog lika mycket i det äventyret som alla andra.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag gillar också att spelarna har lite pengar. Det känns väldigt fånigt att en mystisk snubbe kommer och erbjuder spelarna ett jobb, som de accepterar, även om de har minst 30 000 euro var. Tyvärr får man väldigt lätt pengar i N2.

Annars när vi spelar kör vi ganska cyberpunkigt, även om vi håller oss mer till "Corporate"-stilen än gatugäng. De flesta som vi slagits mot är antingen polisen eller högteknologiskt beväpnade kostymsnubbar med svarta shades.
Själv gillar jag det mer än gatugäng, men det är ju också kul om man får blanda lite grann.

Nyligen var jag SL, och då skickades spelarna till Paris, som inte är lika bladerunner-aktig som BAMA eller Tokyo, utan har behållit mycket av sin gamla charm. Kaféer med uteservering, konstnärer på gatorna och sånt, med andra ord. Fast de slogs nog lika mycket i det äventyret som alla andra.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 
Top