Nekromanti Ninja

Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
När jag spelade DoD -91 så gjorde jag en ninja... men i EON kan jag inte förmå mig och hitta någon som passar som en ninja... Och sen måste jag ju göra yrket... =) någon som kan rita har har en bild på en människa som skulle passa som en ninja? och en sak till... Kragg: är detta en barbar? Marakai svara på denna!! =P
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Malakai menar jag ju! =)

Hmm... tjaaa du... Ninjor... i EON (inte så insatt i eon) meeen tja människor vetefan.. men den där alvrasen... de som kör med rep-fajten kanske kan moduleras om litegranna..
Yrket? Tjaa.. krigar/tjuv kanske?

Malakhai
Döden är bara början
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"men i EON kan jag inte förmå mig och hitta någon som passar som en ninja..."

Tja, det kan bero på att en svartklädd pyjamasnisse med fler grunks i trikåerna än Inspector Gadget och ett skumt rakt svärd på ryggen trots allt är något som är tämligen unikt för japansk folklore med efterföljande kommersiella medieexploatering. Ninjor hör liksom inte hemma i någon känd del av Eon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Hmm najz place Jargiska kejsardömet...
Men vem vet... det kanske finns svartklädda pyjamas nissar med fler prylar än Gadget å små raka vassa svärd nånstans i de Okända delarna av Eon Världen...

Malakhai
Döden är bara början
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
jargien=romarriket [OT]

hmm... jag tycker mig finna många liknelser till vår värld... både nutid och dåtid...(det kan de ju inte ha tänkt på, de på ng =P)

asharien är ju ganska klart amerika, liknande personnamn, samma miljö, samma kapitalistiska regim där nästan alla iofs kan arbeta sig upp, det finns indianer där som levde där innan som även är precis likadana, det försiggår mycket handel och landet är mycket mångkulturellt...

jargien är som du (krille) säger en kejserlig diktatur, men jag tycker att jargien är tom striktare än det entika rom... tom rom skulle ha mer spelutrymme IMHO, men om nån kan överbevisa mig och få mig att se jargien som ett roligt land att spela i så blir jag bara glad... i jargien måste det också vara varmt eftersom de går omkring i togor =)...

soldarn, consaber och det cirefaliska samväldet ser jag som olika europeiska länder och kolonisatörer, den rika västvärlden vs... typ frankrike, storbrittanien och tyskland...

den självklaraste är ju mûhad och eumo mm... arabländerna och afrika mm...

sen har vi thalamur som inte har någon direkt anknytelse till dåtiden, utan, vad jag tror, ett slags soviet blandat med en hel del klassisk fascism... thalamur är en sån där totalitär stat med en egen liten 'tankepolis' typ som gestapo och andra sådana statliga kontroll-poliser...

tycker detta tema är mycket intressant och skulle gärna vilja ha lite respons, lite andra idéer mm...



dvärgen tycker om neogames klara verklighetsanknytningar...
 
G

Guest

Guest
Re: jargien=romarriket [OT]

Hm... jag tycker att de cirefaliska provinserna är mer lika det antika Grekland och Consaber är definitivt England med Skottland som Tokon lite norrut.



Mäster Azazel
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Varför en Ninja???

En ninja hör liksom inte riktigt till den klassiska medeltidsromantiken. Själv tycker jag nog att en ninja bara skulle vara stämmningsdödande.

Det jag skulle rekomendera är en lönnmördare som är lättare och passa in i fler uppdrag än en sån där månstrypare eller vad det nu var. Självklart beror det ju på vilken sorts spelgrupp och kampanj man har men jag tycker att man ska försöka göra spelgruppen lite realistisk. Men gillar man nu ninjor så kan man fråga sig vad det var man gillade med dem och sedan försöka överföra det på nån rollperson i Eon. vanligtvis bruker det inte vara några problem efter som det är personligheten inte yrke och skicklighet som avgör hur roligt det är att spela en rollperson.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Förslag

I grundreglerna finns det juh ngn slags mall för hur man skapar nya yrken.. det är juh bara att pussla.. färdigheter å grejjer.. sen om man har krigarens.. handbok(?), väg(?).. ja .. nåt sånt.. kan man alltid blanda in stridskonster.. nemas problemas som ninja-jim skulle säga.
Fasen... ninjadvärgar... ninjadvärgar som kan spruta eld.. ninjadvärgar klädda i taja svarta trikåer... sprutandes eld och svingandes i rep.. wow.. DET är nåt att sikta på :oD En Sån ska jag göra.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: jargien=romarriket [NT]

Okej, eftersom jag hävdar att klara paralleller med andra Mundanafolk än Tokon är obefogade...

"asharien är ju ganska klart amerika, liknande personnamn, samma miljö, samma kapitalistiska regim där nästan alla iofs kan arbeta sig upp, det finns indianer där som levde där innan som även är precis likadana, det försiggår mycket handel och landet är mycket mångkulturellt..."

Asharien består utav stadsstater mer lika dem i antika grekland till organisation. Asharien styrs inte alls på samma sätt, utan är snarare en slags plutokrati där de rika styr. Var hittar du rösträtten?
Miljön? Hmm, ligger australien i USA? Trodde det var fd. brittiskt, dock. Och ashanomaderna är mer auborginer än indianer. Parallellerna är många, fast från många olika inspirationskällor...

"jargien är som du (krille) säger en kejserlig diktatur, men jag tycker att jargien är tom striktare än det entika rom... tom rom skulle ha mer spelutrymme IMHO, men om nån kan överbevisa mig och få mig att se jargien som ett roligt land att spela i så blir jag bara glad... i jargien måste det också vara varmt eftersom de går omkring i togor =)..."

Tja, Jargien är inte Rom. Säkert... Även om parallellerna med Rom efter kristendomens intåg är ganska slående. Men var hittar du den myriad av tempelriddarordnar som jargierna har i Rom? Är inte Razur och kejsarrollen mer av kinesiskt snitt än romerskt? Enligt mig är det i stort enbart namnsederna och arkitekuren som är romersk i kejsardömet. Samhällets struktur är snarare mer åt det Tysk-romerska hållet (undantaget byråkratin och kulturen, vilka påvisar tydliga drag från Byzans). Och förstås har vi Inkvisitionen...

"soldarn, consaber och det cirefaliska samväldet ser jag som olika europeiska länder och kolonisatörer, den rika västvärlden vs... typ frankrike, storbrittanien och tyskland..."

Soldarn är Frankrike? Nix, inte en chans. Klimatet är kanske liknande, men var i den franska historien är landet ett lilleputtland utan chans att hävda sig? Och namnsederna är ju minst sagt skandinaviska.

Consaber kan vid en första anblick ses som en ripp-off på Storbrittanien, speciellt på grund av den sorgliga rasen skott..Tokon och dess fördömda högländer. Men sedan ser man att den stora ön i söder (kan ej namnet, har alltid undvikit att spela i Consaber) är mer åt Sicilien eller någon annan medelhavsö, speciellt i klimatväg.

Cirefaliska samväldet är Tyskland? Snarare ett hopkok av brittiska samväldet, antika grekland och renässansens Venedig. Med mera...

"självklaraste är ju mûhad och eumo mm... arabländerna och afrika mm"

Jag brukade säga till mina spelare, när vi började spela, att skillnaden mellan Muhad och arabvärlden var att profeten inte sade:
"Det finns ingen gud utom Gud, och jag är hans profet"
utan
"Det finns ingen gud utom gud, och det är jag"
Men trots sina, i man smak alldeles för många, liknelser med arabvärlden gör ju gudahärskren sitt för att ge landet lite eget liv.

"sen har vi thalamur som inte har någon direkt anknytelse till dåtiden, utan, vad jag tror, ett slags soviet blandat med en hel del klassisk fascism... thalamur är en sån där totalitär stat med en egen liten 'tankepolis' typ som gestapo och andra sådana statliga kontroll-poliser..."

Ingen direkt anknytelse till dåtiden. Underbart, eller hur. Ett välmående folk som hålls i kontroll av ett skräckministerium. Ett land där trollkarlarnas makt är oinskränkt...Ett land att spelleda i.
Gissa vilket som är mitt favoritland i Mundana...

/Antonio

PS. Även om jag inte drar paralleller kan jag ju berätta att spartanerna, precis som Kragg, fick lämna mamma vid sju års ålder för att sedan slåss resten av livet. DS.
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
ta det inte så bokstavligt

jag valde helt enkelt bara tre stycken europeiska länder för exempel, lade inte ner så mycket tanke på det hela... den enda jag tycker jag lyckades med tycker jag var consaber som england, vilket de flesta höll med om...

"Asharien består utav stadsstater mer lika dem i antika grekland till organisation."

som sagt var det inte meningen att det skulle tas så bokstavligt... jag tänkte på stadsstaterna som stort och saken att de faktiskt har nomader, SJÄLVKLART tror jag inte ng har tagit inspiration från bara ett land. jag gjorde bara lite roliga paraleller...

"Asharien styrs inte alls på samma sätt, utan är snarare en slags plutokrati där de rika styr."

hmm.... jag måste säga att jag blir rejält konfunderad när jag läser detta... det känns som om någon har lurats av amerikas internationella reklam =)... på vilket sätt styr inte de rika över de fattiga i USA??? även om statsskicket inte är så likt så tycker jag att regimen i landet är mycket lik... ett väldigt kapitalistiskt land där alla arbetar för sig själva och sin egen räkning!!

"Var hittar du rösträtten?"

har inte sagt att jag hittat nån rösträtt eftersom inlägget inte skulle tas så bokstavligt... ska vi börja diskutera USA:s demokrati kan jag bara säga att jag inte tycker att det är så demokratiskt att det finns två partier i landet man får rösta på, ett extrem höger parti och ett lite mindre höger...




dvärgen undrar vad ebrhon är för ställe egentligen...
 
Top