Illsnidig
Veteran
Jag har funderat på att använda "prylkort"eller "utrustningskort" i ett av rollspelen jag skriver. Jag antar att det kanske kan finnas något spel som gjort något liknande förut och jag kan se både för och nackdelar. Men till att börja med ska jag berätta varför jag ens tänkt på det.
Rollspelet handlar om ninjor som räddar världen, typ. Konceptet är sådär lite töntigt nostalgiskt åttiotal då det var jäkligt coolt med karate-pyjamas-nissar. Spelet är tänkt att spelas som uppdrag där ninjabyn blir utgångspunkten och där äventyren utspelar sig lite överallt i världen. Man reser alltså ganska mycket kan det tänkas.
Delvis känns inte utrustning som något man bör vara alltför anal med i ett spel som i sig försöker vara komiskt och roligt, men sen gillar jag att man har begränsat med prylar då man backbackar sig genom den moderna världen. Det Lönar sig också regelmässigt att ha rätt utrustning.
Lösningen för mig blev då utrustningskort. Rollpersonerna kvitterar ut sin utrustning varje gång dem lämnar byn för ett nytt uppdrag. Det kan vara en katana, shurikens eller något lite mer ospecifierat "kit" såsom klättringsutrustning. Spelaren tar X antal kort och har dem på spelbordet framför sig helt enkelt. Om nödvändigt kan korten ha kort regelsammanfattning såsom modifikationer, skadevärden och användningsområde. Det blir väldigt överskådligt och enkelt.
Nackdelarna då? Jo, det är otroligt begränsande! Man kan ju ha kort såsom "personlig ägodel" som spelarna fritt får specifiera, i och för sig, men jag kan tänka mig att det ändå kommer vara hämmande. Det kommer även kännas väldigt speligt tror jag.
Det finns förresten redan "trick-kort" sedan innan vilket också är varför jag också överväger att göra utrustningen i samma format.
Är detta något som kan funka och vad för kort borde jag i sånna fall ha med?
Rollspelet handlar om ninjor som räddar världen, typ. Konceptet är sådär lite töntigt nostalgiskt åttiotal då det var jäkligt coolt med karate-pyjamas-nissar. Spelet är tänkt att spelas som uppdrag där ninjabyn blir utgångspunkten och där äventyren utspelar sig lite överallt i världen. Man reser alltså ganska mycket kan det tänkas.
Delvis känns inte utrustning som något man bör vara alltför anal med i ett spel som i sig försöker vara komiskt och roligt, men sen gillar jag att man har begränsat med prylar då man backbackar sig genom den moderna världen. Det Lönar sig också regelmässigt att ha rätt utrustning.
Lösningen för mig blev då utrustningskort. Rollpersonerna kvitterar ut sin utrustning varje gång dem lämnar byn för ett nytt uppdrag. Det kan vara en katana, shurikens eller något lite mer ospecifierat "kit" såsom klättringsutrustning. Spelaren tar X antal kort och har dem på spelbordet framför sig helt enkelt. Om nödvändigt kan korten ha kort regelsammanfattning såsom modifikationer, skadevärden och användningsområde. Det blir väldigt överskådligt och enkelt.
Nackdelarna då? Jo, det är otroligt begränsande! Man kan ju ha kort såsom "personlig ägodel" som spelarna fritt får specifiera, i och för sig, men jag kan tänka mig att det ändå kommer vara hämmande. Det kommer även kännas väldigt speligt tror jag.
Det finns förresten redan "trick-kort" sedan innan vilket också är varför jag också överväger att göra utrustningen i samma format.
Är detta något som kan funka och vad för kort borde jag i sånna fall ha med?