PROMOTION Nifelmark Chronicles

Nifelmark

Veteran
Dimman lägger sig över Nifelmark — svenskt fantasyrollspel i öppen beta

I Nifelmark är AI:n din spelledare. Du talar in vad karaktären gör, och AI:n väver svaret till en mörk nordisk saga som den läser upp för dig. Tärningarna rullar på servern. Döden är permanent. Och äventyren spelas en gång, sedan är de en del av världens krönika.

Spela ensam eller i följe med vänner. Skapa en karaktär, utforska dimman, och låt dina handlingar bli legender.

Öppen beta nu på nifelmark.com
Varje äventyr är betalt, men om väven brister av ett tekniskt fel väver vi om gratis.

www.nifelmark.com

Välkommen in i dimman.

Attachments

• nifelmark-annons-1080x1350.jpg
    nifelmark-annons-1080x1350.jpg
    182.3 KB · Views: 1
Kul initiativ. Har några synpunkter som kan vara bra att klura på.

För det första lät ”Välkommen in i dimman” här väldigt tematiskt, men skulle fundera på ett alternativ då (iaf i mina kretsar, tack kvarteret skatan) så låter det som att man välkomnas till en suparkväll :)
Vet inte om du hört ”in i dimman!” tidigare?

Läste lite på förstasidan:
”SÅ BÖRJAR DET

Hammarbo, morgonen efter tinget​

Dimman kom för sex generationer sedan och gick aldrig igen(1). Den tog vägarna först, sedan gårdarna norr om åsen, sedan namnen på dem som bodde där. Det som blev kvar är Hammarbo: en hall, en smedja, en tingsplats och en gärdsgård som ingen längre tror på(2).”

(1)
Det känns inte helt rätt att beskriva dimman som att den ”går” eller liknande. Kanske en engelsk översättning från ”and it never left.” eller något åt det hållet?
(2) Varför tror ingen på gärdsgården? Blir en konstig formulering. Visst, kanske låter mystiskt att man inte ska tro på den, men om det ligger en hög lagda stenar på en linje inom Hammarbo så borde man väl tro på den?

Förstår att det är betatest, men när jag skummade genom resten av sidan är dessa formuleringar rätt frekventa och påverkar tyvärr intrycket av sidan (till det negativa). När man skrivit/genererat fram text kanske man blir lite blind till innehållet men skulle rekommendera en korrekturläsning/-läsare av befintlig text.

Sedan är priset enligt mig väl högt, och i synnerhet för ett betatest och ett första äventyr (120 kr för 15-20 min?); ytterligare så pga att AI är en rejäl vattendelare i samhälls-/kultur-/nöjesdebatten i dagsläget. Något att fundera på också, men uttrycker bara min personliga åsikt här. Lycka till!

Edit: En till sak, det beskrivs att ”dimman aldrig glömmer”, men samtidigt hur dimman tar ”namn på de som bodde där”. Förstår att i detta fallet dimman kanske representerar AIn som ”minns” de tidigare karaktärerna man spelat, men det blir en rätt förvirrande retorik i texten. Kanske också kan kluras på? Samtidigt verkar då ”Ärehallen” minnas alla dåd? Lite förvirrande som sagt. Kan vara bra att det är tydligt.
Även om det är ”myren” man går in i när man äventyrar eller om det är dimman. Beskrivs ofta i texten att det kan vara båda, men jag hade i en introtext valt ett av de alternativen för att förtydliga (och jag antar det ska vara dimman som är svaret här, eller hur?)

Last edited:
Oavsett hur man känner kring AI så är 120kr för betatesta ett ganska buggigt text-äventyr som tar slut på en kvart är en rätt svårsåld affärsidé.

Att något är i Beta-testning brukar ju betyda att konceptet går att spela gratis, eller ordentligt rabatterat i utbyte mot att man får spelarnas input.

Medhåll. Jag väljer att inte kommentera AI delen, men att ta betalt för betatest är inte en bra idé i min mening.

Jag tror absolut att det finns en marknad för den här typen av tjänster!

Men något som är, tänker jag, superviktigt när det kommer till textbaserat äventyrande, är att själva texten är bra. Är den inte det finns det inga skäl till att inte äventyra i mer grafiska miljöer (och där finns det ju redan ett enormt utbud). Det jag ser av Nifelmark Chronicles texthantering på förstasidan är direkt avtändande tyvärr. Oidiomatiskt, märkliga språkliga vändningar och vaga formuleringar som balanserar på gränsen till nonsens på ett sätt som är typiskt för stilistiska försök på svenska av LLM:er huvudsakligen tränade på engelskt språkmaterial.

Jag tror att den språkliga nivån på svenska måste upp betydligt för att det här ska vara kommersiellt gångbart.

Back