Nekromanti Nidland RP

Sigismund

Veteran
Joined
10 Apr 2004
Messages
9
Location
Skövde
Hej,
vi är ett gäng som precis kommit över en komplett låda med den Nidländska Reningen som vi tänkte lira.

Frågan är vilken typ av karaktär man ska spela? Är det starter karaktärer man spelar eller börjar man som hjältar?

Vägledning från SL som tidigare spelledat kampanjen vore tipp topp!

/ Gustav
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
De stiger ganska snabbt i svårighetsgrad vad gäller motståndet och den slutgiltiga fighten är, iofs skalbar som jag förstått det, om man kör enligt äventyret rakt av näst intill designat för att man skall misslyckas (i varje fall när jag jag spelade det). Så att de är lite tuffare än medelmåttiga äventyrare samt att progressionen när de spelar äventyren inte är alltför snål (dvs. att man inte snålar med XP och HP).

Särskilt om man kör "Nidländska reningen" som en one shot och sedan inte fortsätter spela med karaktärerna. Då behöver man inte "oroa" sig för att de blir obalanserat tuffa i jämförelse med andra SLP/karaktärer i världen.

C.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nidland och Stridland :)

Det är en hel del tuffa fiender i Nidlandstrilogin. Lådan är det tredje äventyret men jag antar att du menade att du har alla de tre äventyren.

Det finns ett gäng svåra filurer att slåss emot, vakten vid Melindors fängelse t.ex. Han höll på att mosa hela äventyrsgruppen när jag SL:ade kusinerna. Första gången jag var SL höll en spelare på att dö i en sketen strid mot lite töntorcher, tror han blev av med ena armen eller handen iaf. Ska man rädda världen i en episk trilogi så har man inte råd att få stryk av lite orcher...

I DoD91 så kan man bli rätt bra från start och jag har aldrig lirat med hjältarnas handbok utan det har varit "vanliga" rollpersoner. Däremot har jag väl hjälp dom på traven att läka ihop lite mellan varven. Det var rätt länge sen jag spelade Nidland vid det här laget.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Nidland och Stridland :)

Vi spelade DoD'91 på valet "extraordinär" från handböckerna (dvs +25 bp +50 ep och ett extra val på särskild förmåga, ojmr), och vill minnas att det funkade hyfsat, dock spelade jag själv bara med i början och slutat av Reningen-serien. Det var en hel del dödlighet dock vill jag minnas, vet inte om någon rollperson öht höll sig från början till slut.

Däremot tycker jag inte att det är några bra äventyr, typiskt rälsade där rälsens väg dessutom är långsökt, så att det bara finns en väg att följa och man måste tänka komplett ologiskt för att hitta den vägen. Plus då "hoppsan, ni dog"-fällor och liknande.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Och sen ska ni gå åt höger

Däremot tycker jag inte att det är några bra äventyr, typiskt rälsade där rälsens väg dessutom är långsökt, så att det bara finns en väg att följa och man måste tänka komplett ologiskt för att hitta den vägen. Plus då "hoppsan, ni dog"-fällor och liknande.

Det är en väldigt styrd trilogi ja. Tur att jag spelade/spelledde den långt innan jag lärde mig att det ens fanns nåt som hette rälsning eller fisktank. :gremlaugh: Vi hade toklåg dödlighet (jag kan inte minnas att nån dog...) så där beror på hur man väljer att spela, men det är en annan debatt. Däremot minns jag äventyren för dåligt för att kunna kommentera "man måste tänka komplett ologiskt för att hitta den vägen". Jad hade dock problem i början av första äventyret. Varför börjar spelarna rota i det hela egentligen?
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Och sen ska ni gå åt höger

Jad hade dock problem i början av första äventyret. Varför börjar spelarna rota i det hela egentligen?
Det var ungefär det jag tänkte ta som exempel också, ja. Kommer inte heller ihåg speciellt mycket i detalj och var som sagt frånvarande från stora delar. :)
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Re: Nidland och Stridland :)

Håller med helt och hållet. Alldeles för rälsade äventyr. Sedan har vi den där saken på slutet som nästan tog knäcken på mina spelare ("Nu lägger vi ner det här och går tillbaka till stan, ok?") när vi spelade det :gremlaugh:

Vi spelade också med extraordinära rollpersoner (150 Bp) och detta fungerade rätt bra. se bara till att ha rätt vapen på krigarna...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Frågan är vilken typ av karaktär man ska spela?
När vi lirade dessa äventyr, vilket iof far ett jädra tag sedan, så var vi en jäkla blanning av fok & fä. Dock gick det bra ändå, även om det segt, svårt & jädrigt nära att vi dog en välldans massa gånger.

Är det starter karaktärer man spelar eller börjar man som hjältar?
Vi hade väl värmt pp med några äventyr inna nvi startade denna kampanj, vilket var skönt.
Så jag sskulle nog rekomendera lite spelande innan ni drar igång med detta !

Hursomhellst, ha´så skoj när ni lirar det !
Jag är avundsjuk på er !!
 
Top